ارز تتر (USDT) چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تتر (USDT) یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که توکن‌های در گردش آن، با معادل مشخص دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و آن را به یک استیبل کوین با قیمتی معادل 1.00 دلار تبدیل کرده‌اند. در واقع استیبل کوین‌ها ارزهای سنتی مانند دلار، یورو یا ین ژاپن را که در یک حساب بانکی مشخص، نگهداری می‌کنند. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های استیبل کوین‌ها ثبات قیمتی آنها و وجود نوسان بسیار پایین می‌باشد.

توکن‌ های تتر که در ابتدا توسط صرافی ارز دیجیتال BitFinex توسعه یافته‌ اند، توکن‌های بومی شبکه اصلی Tether هستند و با نماد USDT در بازار معامله می‌شوند. از اکتبر 2021، USDT پنجمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است که بیش از 68 میلیارد دلار حجم بازار دارد.

مقدمه‌ای بر استیبل کوین ها

تتر به عنوان یک استیبل کوین به شمار می‌رود که هدف آن ثابت نگه داشتن قیمت لحظه‌ ای ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو است. برای کنترل نوسانات گسترده مشاهده شده در قیمت لحظه‌ ای ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین و اتریوم، استیبل کوین‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند. این امر به آن اجازه می‌ دهد به‌جای استفاده به‌عنوان واسطه سرمایه‌ گذاری‌های سوداگرانه، به‌عنوان وسیله مبادله و شیوه ذخیره‌ سازی قیمت آن ارز، مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت لحظه ای تتر به طور خاص به دسته استیبل کوین‌ های دارای وثیقه فیات تعلق دارد. این بدان معناست که یک ارز فیات مانند دلار آمریکا، یورو یا ین، پشتوانه هر کریپتو کوین در گردش است. سایر دسته‌های استیبل کوین شامل استیبل کوین‌های دارای وثیقه ارز دیجیتال شده است که از پشتوانه‌ی ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده می‌ کنند. همچنین استیبل کوین‌های غیر وثیقه‌ ای، هیچ پشتوانه‌ ای ندارند، اما به روشی مشابه با بانک‌ ها عمل می‌کنند تا بسته به وضعیت اقتصادی بازار، میزان عرضه لازم توکن‌ها را حفظ کنند.

کاربرد های ارز تتر

قیمت لحظه ای تتر و بقیه‌ی استیبل کوین‌ها به طور خاص برای ایجاد یک پل، بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال و ارائه ثبات، شفافیت و حداقل هزینه تراکنش به کاربران طراحی شده است. قیمت لحظه ای تتر با ارزش دلار آمریکا پیوند خورده است و از نظر ارزش نسبت 1 به 1 را با دلار آمریکا حفظ می‌کند. با این حال، هیچ تضمینی توسط صرافی‌ها برای هرگونه حق بازخرید یا مبادله Tethers با پول واقعی ارائه نشده است. به زبان ساده یعنی توکن‌های تتر را نمی‌توان با دلار آمریکا مبادله کرد.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط CryptoCompare، ارائه ‌دهنده داده‌های بازار ارزهای دیجیتال جهانی، معامله‌ی بیت‌کوین توسط تتر همچنان نشان ‌دهنده بیت‌کوین‌های معامله شده به فیات یا استیبل کوین است. در فوریه 2021، حدود 57 درصد از کل معاملات بیت کوین با USDT صورت گرفته.

تتر (USDT) یک استیبل کوین می‌باشد، نوعی ارز دیجیتال که هدف آن ثابت نگه داشتن بقیه‌ی ارزهای دیجیتال است. تتر توسط سرمایه گذاران کریپتو به کار می‌رود که می‌خواهند از نوسانات شدید بازار و سایر ارزهای دیجیتال جلوگیری کنند و در عین حال ارزش پول خود را در بازار کریپتوثابت نگه دارند

موانع و مشکلات ارز تتر Tether

همواره قیمت لحظه ای تتر به عنوان یک منبع اصلی نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. تتر با نام RealCoin در جولای 2014 راه اندازی شد و در نوامبر توسط Tether Ltd، شرکتی که مسئول حفظ مقادیر ذخیره ارز فیات است، به عنوان Tether تغییر نام داد.

در نوامبر 2017، ارز دیجیتال تتر و با سرقت توکن‌هایی به ارزش 31 میلیون دلار هک شد و پس از آن یک هارد فورک روی شبکه‌ی اصلی آن اعمال شد. در ژانویه 2018، ارز دیجیتال تتر به مانع دیگری برخورد کرد زیرا شرایط لازم را برای ایجااد اعتماد از حفظ ذخایر پول در دنیای واقعی را نداشت. در عوض، شرکت توسعه دهنده اعلام کرد که راه خود را با شرکت حسابرسی جدا می‌کند، پس از آن یک احضاریه توسط تنظیم کننده‌‌ها صادر شد. بعد از این موانع موجود، نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا این شرکت که متهم به عدم شفافیت است، پشتوانه‌ی مناسبی برای حمایت از توکن‌های ارز دیجیتال است یا خیر.

برای مدتی، تتر تراکنش‌های دلار آمریکا را از طریق بانک‌های تایوانی پردازش می‌کرد که به نوبه خود، پول را از طریق بانک ولز فارگو ارسال می‌کرد تا وجوه به خارج از تایوان منتقل شود. تتر اعلام کرد که در 18 آوریل 2017، این نقل و انتقالات بین المللی مسدود شده است. همراه با Bitfinex، تتر علیه Wells Fargo در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه شمالی کالیفرنیا شکایت کرد.

در آوریل 2019، لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک شرکت Tether Ltd و کارکنان صرافی ارزهای دیجیتال Bitfinex را متهم کرد که ضرر 850 میلیون دلاری از سرمایه‌گذاری مشترک، میان کاربران و شرکت را از سرمایه ‌گذاران مخفی کرده است. پرونده‌های دادگاه می‌گوید که این وجوه بدون قرارداد یا توافق به یک نهاد به نام Crypto Capital Corp سسپرده شده است.

نقش ارز تتر در بازار کریپتو

قیمت لحظه ای تتر و رویداد‌های مربوط به آن برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال بسیار مهم و مفید است. زیرا این استیبل کوین راهی برای جلوگیری از نوسانات شدید سایر ارزهای دیجیتال در بازار به شمار می‌رود. علاوه بر این، USDT (در مقابل دلار آمریکا) هزینه‌های تراکنش را برای کاربران حذف می‌کند و موجب شفافیت این بازار هیجان انگیز می‌شود.

2

چگونه ارز USDT خریداری کنم؟

توکن‌های تتر را می‌توان در صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده معروف که شامل Binanace، CoinSpot، BitFinex و Kraken می‌شود، معامله کرد.

تتر توکن‌هایی را توسط پروتکل Omni و Liquid، اتریوم، EOS، Tron، Algorand، SLP و بلاک چین‌های OMG به بازار عرضه می‌کند.

آیا تتر یک استیبل کوین است؟

درواقع تتر اولین و شناخته شده ترین استیبل کوین در دنیای ارزهای دیجیتال است. سایر استیبل کوین‌ها عبارتند از USD True (TUSD)، Pazos Standard (PAX) و USD Coin (USD). جالب است بدانید که قیمت لحظه‌ ای ارز تتر همیشه ثابت است و با یک دلار آمریکا برابری می‌کند.

چرا قیمت لحظه ای تتر 1 دلار است؟

در حالی که در گذشته‌ی نه چندان دور قیمت لحظه ای تتر به زیر 1 دلار کاهش یافته (و به بالای 1 دلار هم رسیده)، استیبل کوین‌های می‌توانند ارزش خود را حفظ کنند. زیرا به صندوق ارز فیات متصل هستند و توسط ذخایر نقدی تتر پشتیبانی می‌شوند.

تاریخچه‌ی ارز تتر

در ابتدای توسعه‌ی تتر، این استیبل کوین "Realcoin" نام داشت. در جولای 2014 توسط یکی از بنیان گذاران براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز به عنوان یک استارت آپ مبتنی بر سانتا مونیکا اعلام شد. اولین توکن‌های این ارز در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۴ در بلاک چین بیت کوین منتشر شد.

این کار با استفاده از پروتکل لایه Omni صورت گرفت. در 20 نوامبر سال 2014، ریو کالینز، مدیر عامل این استیبل کوین اعلام کرد که نام این پروژه به "Tether" تغییر یافته است. همچنین این شرکت اعلام کرد که وارد نسخه بتا می‌شود که از یک "Tether+ Token" برای سه ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند که شامل: USTether (US+) برای دلار ایالات متحده، EuroTether (EU+) برای یورو و YenTether (JP+) برای ین ژاپن.

مدیر عامل شرکت تتر گفت: "هر توکن +Tether  توسط ارز اصلی تتر پشتیبانی می‌شود و می‌توان آن را در هر زمان دلخواه و بدون قرار گرفتن در معرض خطر، معامله و یا بازخرید کرد."

ادعای دستکاری قیمت لحظه ای تتر

تحقیقات جان ام. گریفین و امین شمس در سال 2018 میلادی نشان می‌دهد که معاملات مرتبط با افزایش میزان قیمت تتر و معاملات مرتبط در صرافی Bitfinex حدود نیمی از افزایش قیمت بیت‌ کوین در اواخر سال 2017 را تشکیل می‌دهد.

گزارشگران بلومبرگ، با بررسی اتهامات مبنی بر دستکاری قیمت تتر در صرافی کراکن، شواهدی یافتند که نشان می‌دهد این قیمت‌ها نیز دستکاری شده‌اند. این دستکاری قیمت لحظه ای تتر شامل سفارش‌های کوچک بود که قیمت آن را به سفارش‌های بزرگ‌تر منتقل می‌کرد. گاهی مقدار این سفارش‌های عجیب و غریب به بیش از پنج نقطه اعشار می‌رسید.

بررسی نهایی ارز تتر

ارز دیجیتال تتر درواقع یک استیبل کوین بسیار معتبر به شمار می‌رود که بسیاری از تریدر‌ها و سرمایه گذاران حرفه‌ای از آن برای معامله‌ در بازار کریپتو استفاده می‌کنند. حجم بازار ارز تتر و پشتوانه‌های نقدی و دلاری آن بسیار زیاد است و نیازی به وجود نگرانی برای شما نیست.

همچنین قیمت لحظه‌ ای ارز دیجیتال تتر ثابت است و با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. این استیبل کوین برای ایجاد ثبات در بازار، جلوگیری از نوسانات سایر ارز‌های دیجیتال، شفافیت، کاهش هزینه‌های تراکنش، سرعت جابه جایی و... توسعه یافته است.