آیا باید در تمام نقاط منزل از لوازم دکوراتیو استفاده کرد؟ اگر پاسخ بله می‌باشد از چه مدل و جنس و در چه اندازه‌ای؟ یک پارچه مختص لوازم دکوری چه ویژگی باید داشته باشد؟ برای هر چیمان باید از چه مدل وسایل دکوری استفاده کرد؟ کدام یک از مدل‌ها ترند هستند؟ این سوال‌هایی می‎باشد که در هنگام فکر کردن به دکوراسیون منزل به سراغتان می‌آید و ذهن شما را درگیر می‌کند، در ادامه پاسخ این سوال‌ها را خواهیم داد

نکات بسیار مهم در رابطه با وسایل تزیینی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

هر خانه دکوراسیون مختص به خود را دارد، بعضی افراد دکوراسیون مدرن و راحت و بعضی دکوراسیون کلاسیک و رسمی را می‌پسندند. در هر صورت و دارا بودن هر سبک از چیدمان منزل به وسایل دکوری و  تزئینات نیز نیاز دارد. لوازم تزئینی طیف بسیار گسترده‌ای داد که می‌تواند تمامی سلایق را پوشش دهد.

اکسسوری و لوازم دکوری در هر سایزی که باشند به شما کمک می‌کند تا منزل خود را زیبا سازید. نکته‌ی مثبتی که در رابطه با لوازم تزئینی وجود دارد این است که فرقی نمی‌کند بودجه شما چقدر باشد، با هر مقدار پولی که دارید می‌توانید وسایلی را خریداری نمایید و منزل خود را زیبا سازید. هر فرد وقتی به لوازم دکوری می‌اندیشد سوالات گوناگونی در ذهنش شکل می‌گیرد که در این مقاله قصد داریم به تمامی نکات در رابطه با لوازم دکوری بپردازیم.

آیا باید در تمام نقاط منزل از لوازم دکوراتیو استفاده کرد؟ اگر پاسخ بله می‌باشد از چه مدل و جنس و در چه اندازه‌ای؟ یک پارچه مختص لوازم دکوری چه ویژگی باید داشته باشد؟ برای هر چیمان باید از چه مدل وسایل دکوری استفاده کرد؟ کدام یک از مدل‌ها ترند هستند؟ این سوال‌هایی می‎باشد که در هنگام فکر کردن به دکوراسیون منزل به سراغتان می‌آید و ذهن شما را درگیر می‌کند، در ادامه پاسخ این سوال‌ها را خواهیم داد ولی بهتر است در ابتدا تعریف دقیقی از لوازم دکوری داشته باشیم.

 

لوازم دکوراتیو چیست؟

لوازم دکوراتیو به آن دسته از وسایل کوچک در منزل که صرفا جهت زیبایی از آن‌ها استفاده می‌شود و به راحتی حمل و نقل می‌شوند گفته می‌شود. رومیزی، کوسن، مجسمه، گلدان، پرده، لوستر و قاب عکس و انواع شمع‌ها و.... در دسته‌ی لوازم تزئینی و دکوراسیون قرار می‌گیرند.

دسته‌ای دیگر از لوازم دکوری نیز وجود دارند که به کمک طراحی داخلی خانه می‌ایند مانند گل و گیاه، تابلوها، پارچه و ... . لوازم دکوری سلیقه‎ی میزبان را بازگو می‌کند و استفاده از آن‌ها می‌تواند کمک به زیبایی و طراحی منزل کند. با گذشت زمان و پیشرفت در طراحی لوازم دکوری تغیرات زیادی در طرح و نوع کاربرد خود داشته‌اند.

با این حال ویژگی‌های اصلی‌ای دارند که دست‌خوش تغیر نشده است و شناخت این ویژگی‌های اصلی کمک می‌کند تا بتوانید منزل خود را به خوبی تزیین کنید.

چند نکته مهم در رابطه با دکور و تزیینات منزل

نکات زیر را در رابطه با وسایل تزیینی منزل درنظر داشته باشید.

 کیفیت را به کمیت ترجیح دهید

متخصصان طراحی داخلی طبق نظریه‌ای گفته‌اند، بکارگیری و استفاده از یک نقاشی با قیمت بالا یا یک عدد ظرف زیبا و با کیفیت چیدمان خانه شما را بسیار شیک و زیباتر از زمانی نشان می دهد که چندین ظرف و وسیله  نامرغوب در خانه بکار گرفته اید. پس صرف نظر از اینکه چه مدل وسیله دکوری و تزیینی خریداری می‌کنید به شما توصیه می‌شود هرگز اقدام به خرید کالاهای نامرغوب و بی‎کیفیت نکنید.

 

انتخاب سایز مناسب

علاوه بر توجه به کیفیت و مرغوب بودن کالاهای دکوری این نکته را همیشه در نظر داشته باشید، نسبت و تناسب!  تصور کنید تابلویی بیست الی سی سانتی را بر روی دیواری بسیار بزرگ نصب کرده‌اید، قطعا صحنه‌ی زیبایی نخواهد داشت یا جای دادن یک مبل دوازده نفره در اتاقی شش متری!!

پس از توجه به کیفیت اجناس باید به اندازه‌ی منزل و محیطی که می‌خواهید وسایل دکوری را در آن قرار دهید توجه کنید و متناسب با آن اقدام به خرید بفرمایید.  اگر منزل کوچکی دارید، اقدام به خرید لوازم دکوری بزرگ نکنید و به همین نسبت برای منازل بزرگ استفاده از لوازم دکوری بزرگ باعث زیبا و گرم شدن محیط می‌شود.

انواع رنگ و بافت در دکوراسیون منزل

 استفاده از رنگ و بافت مناسب به زیبا شدن منزل شما کمک شایانی می‎کند. برای تناسب در بافت اگر وسایل مورد استفاده شما در منزل طرح‎دار و شلوغ می‎باشند با استفاده از از فرش، کوسن و ملحفه های تک رنگ و ساده می‎توانید این تناسب را بوجو بیاوریو منزلتان را زیبا سازید.

 و در صورتی که عمده وسایل مورد استفاده در منزل ساده باشد می‎توانید از اکسسوری‎های طرح‎دار و شلوغ استفاده کنید تا به یک تعادل نسبی در محیط برسید.‎ این نوع ترکیب می‎تواند مکمل زیبایی منزل شما باشد.

انواع لوازم تزئینی و دکوری منزل

لوازم تزیینی منزل را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی نمود:

گلدان‎ها

گلدان می‌تواند انتخاب ساده و در عین حال شیکی باشد. انخابی ساده که باعث می‌شود محیط شما علاوه بر سادگی رومانتیک نیز باشد.

2

اگر از گل‌های طبیعی نیز استفاده کنید صحنه بسیار زیباتر خواهد شد. اضافه کردن گل‌های طبیعی به دکوراسیون منزل باعث ایجاد حس تازگی و نشاط خواهد شد.

در نظر داشته باشید که چه از گل طبیعی و چه مصنوعی اگر استفاده می‌کنید رنگ گل با رنگ دکور شما هم‌خوانی داشته باشد و مکمل یکدیگر باشند. در غیر اینصورت تضاد رنگی شکل می‌گیرد و زیبایی گل‌ها جلوه نخواهد کرد.

 

آینه‌ها

می‌توان گفت در اکثر خانه های امروزی یک آینه وجود دارد. بیشتر افراد از آینه در سرویس بهداشتی و یا حمام استفاده میکنند اما افرادی که به زیبایی دکوراسیون داخلی خانه‌ی خود اهمیت  می‌دهند از آینه در بخش‌های دیگر منزل نیز استفاده میکنند. آینه ها همانطور که کاربرد های زیادی دارند و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند به عنوان یک وسیله تزئینی نیز میتوان از آن استفاده کرد .آینه ها را در طرح و مدل های مختلف وجود دارند که میتوانید از آن به عنوان یک وسیله ی تزئینی برای طراحی و تزئین دیوار منزل خود استفاده کنید.

اتاق پذیرایی به دلیل اینکه بیشتر مهمانی ها در آنجا برگزار می‌شود باید زیباتر و شیک‌تر از سایر بخش‌های منزل باشد پس استفاده از آینه در اتاق پذیرایی نیز زیبایی و جذابیت محیط را افزایش داده و با انتخاب یک آینه ی شیک و زیبا و طراحی محیط آن با نورپردازی مناسب میتواند توجه همه ی مهمان ها را به خود جلب کند.

 

آثار هنری

دیوارهای خانه همچون بوم سفید نقاشی‌ای می‌باشند که با نصب تابلو تزیینی بر آن می‌توانید بر آن رنگ و روح ببخشی

پیشنهاد می‌شود حتی اگر سبک ساده و کلاسیک مورد پسندتان می‌باشد دیوارها را خالی نگذارید.

استفاده از آثار هنری پیشینه‌ای طولانی دارد که و به زمانی که انسان‌های نخستین بر روی دیوارها طرح‌هایی را حک می‌کردند بر می‌گردد.

آثار هنری مختلفی وجود دارد و هنگامی که متناسب با سلیفه‌ی خود اقدام به استفاده از آن‌ها می‌کنید باعث می‌شود دکوراسیونی منحصر به فرد در منزل داشته باشید و تماشای آن می‌توان طرز تفکر و سلیقه‌ی شما را بازگو کند.

آثار هنری طیف و جنس‌های بسیار متنوعی ساخته و طراحی می شوند. دست ساز های رزینی، مجسمه های سنگی، فلزی، چوبی، ‌آثاری ساخته شده از جنس پلی استر، طرح های کشیده شده روی پارچه ها همه در دسته آثار هنری برای دیزاین دکور منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از محبوب‌ترین آثار هنری که در تزئین و دکور منزل مورد استفاده می‎گیرد و از آن جهت پر کردن دیوارهای خالی استفاده می‌شود نقاشی است. نقاشی‌ها طرح‌های مختلفی دارند که می‎توانید متناسب با تم رنگی دکور خود و مضمون و مفهموم آن را انتخاب نمایید.

 

طرح گورخری

مدل گورخری از سالیان پیش در صنعت طراحی داخلی وجود داشته و به علت پرطرفدار و زیبا بودنش تا کنون نیز در طراحی داخلی از این طرح استفاده می‌شود و از طرح‌های مورد علاقه‌ی طراحان می‌باشد.

طرح گورخری ساختاری نامتقارن دارد که این امر باعث دادن هیجان و زیبایی به دکوراسیون شما می‌باشد. از  طرح  گورخری می توان در یک تکه از کاغذ دیواری خانه، کوسن، رومیزی و... استفاده کرد. این طرح با تمامی سبک‌های ساده و مجلل و مدرن و ... هم‌خوانی دارد و می‎توانید از ان در بخشی از دکور خود استفاده نمایید.

 

شمع‌ها

شمع ها هنگام دکوراسیون منزل شاید نادیده گرفته شوند. ولی شمع‌ها وقتی چراغ هاقطع می شوند، نور ایجاد کرده و به کمک شما می‎‎ایند .همچنین می توانند بوهای مختلف و مطبوعی داشته باشند.

شمع‎ها همچنین فضای عاشقانه و آرامش بخش را ایجاد می‎کنند. مهم نیست که در کدام قسمت از منزل تصمیم می گیرید از شمع استفاده کنید، آنها نه تنها برای مهمانان بلکه برای خودتان محیطی گرم‌تر و با صمیمیت بیشتری ایجاد می کنند!

 شمع‎ها را طبقه بندی کنید، از ارتفاعات متنوع و مختلفی استفاده کنید، شما می‎توانید از عطرهایی با رایحه‎های مختلفی مطابق با سلیقه‎ی استفاده کنید. شما می‌توانید برای ایجاد یک شام رمانتیک در اطراف اتاق و روی میزتان شمع  قرار دهید.

 

کاسه‌ها

از کاسه‌ها نیز می‌توان به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل استفاده کرد. کاسه‌ها طرح‌ها و سایز‌های مختلفی دارند که می‌توان از آن‌ها بر روی میز‌های موجود در منزل استفاده کرد و یکی از روش‌های محبوب در دکوراسیون داخلی می‎باشد. کاسه‎ها در طرح‎ها و سایز‎های مختلف وجود دارند.

کاسه های شیشه ای، سرامیکی، سنگی، چوبی و... مجموعه‎ای از کاسه‎ها می‎باشند که در بازار به راحتی قابل خرید هستند. متناسب با سایز هر میز می‎توان از یک یا چند کاسه استفاده کرد. متناسب با سلیقه خودتان می‎توانید داخل کاسه‎ها را با انواع گل طبیعی یا مصنوعی، ، سنگ، مروارید و یا حتی خوراکی پر کرد.

 

شاخه‌ها

استفاده از شاخه‎های مصنوعی در دکوراسیون منزل می‎تواند نمانگر طبیعت باشد و روح طبیعت را در منزلتان جاری کند. استفاده از این نوع دکوراسیون خلاقیت و علاقه‎ی افراد ساکن خانه را به طبیعت نشان می‎دهد. یک نکته مثبت در رابطه با استفاده از شاخه‎ها این می‎باشد که در هر سایزی قابل یافت و استفاده می‎باشند. 

اگر خواهان دکوراسیونی مدرن می‎باشید می‎توانید از شاخه‌هایی با رنگ سفید یا فانتزی استفاده کنید و اگر به دنبال دکوراسیونی کلاسیک می‎باشید می‎توانید از رنگ‎های طبیعی شاخه استفاده کنید. مهم نیست فضای خالی منزل شما چقدر می‎باشد، از شاخه‎های کوچک حتی بر روی میز نیز می‎توان استفاده کرد و به همین نسبت شاخه‎های بزرگ را برای استفاده در گلدان‎های طویل و ... .

 

فرش‌ها

بی شک فرش ها و قالیچه ها نقش بسزیار زیادی در دکوراسیون داخلی خانه ها دارند بطوری که اگر با دقت و متناسب با سایر وسایل موجود در منزلتان انتخاب شوند به طرز معجزه آسایی به زیبایی فضایتان می افزایند در حالی که با انتخاب اشتباه فرش ، ممکن است تناسب و زیبایی کل فضای مورد نظرتان از بین برود و همچنین سایر وسایل نیز جلوه خود را از دست خواهند داد و ظاهر آشفته‎ای به خود گیرند.

استفاده از فرش راهی آسان برای روح بخشیدن و ایجاد گرما به هر فضایی میباشد. فرش‎ها در طرح‌ها و قیمت و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و می‎توانند سلیقه‌ی هر شخص را برای خریداری پوشش دهد. در نظر داشته باشید که انتخاب اندازه متناسب فرش در دکوراسیون داخلی هر فضایی بسیار اهمیت دارد.

 

جعبه‎ها

جعبه‎های دکوری بسیار زیبا می‌باشند و از لوازم دکوری و اکسسوری محبوب و پرطرفدار در طراحی منزل به حساب می‌ایند. جعبه‎ها علاوه بر خاصیت زیبایی و دکوراتیویی که دارند می‌توانند محلی مناسب امن برای قرار دادن ساعت و جواهرات یا عینک آفتابی شما باشند.

جعبه‌ها نیز در طیف طرح و رنگی بسیار گسترده‌ای وجود دارند و هر فرد با هر سلیقه‍ای میتواند جعبه مورد پسندش را انتخاب کند.

 

لوسترها و آباژور

روشنایی منزل از عوامل بسیار موثر در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل است و استفاده از لوستر و آباژور تاثیر زیادی در دیزاین داخلی و فضای داخلی منزل دارد.

 همچنان که به هنگام انتخاب لوازم دکوراسیونی هماهنگی آنها به لحاظ مدل و سبک را در نظر می گیرید در تهیه لوستر نیز این مهم را مورد توجه قرار دهید به عنوان مثال در یک فضای کاملاً مدرن، آویختن لوستری با آویزهای کریستالی کاری ناصحیح بوده و به لحاظ دکوراسیونی محیطی ناهماهنگ را ایجاد.  اگر اتاق نشیمن شما زوایای زیادی دارد یا اسبابی که در آن استفاده شده پر از زاویه است، بهتر است از یک لوستر گرد و بدون زاویه برای تلطیف این فضا استفاده کنید. بهترین روش برای تنظیم نور اتاق‌نشیمن با کمک لوستر و آباژور آن است که از لامپ‌های زرد و آفتابی با توناژ رنگی مختلف اما نامحسوس استفاده کنید تا بتوانید جلوه زیادی به فضای نشیمن داده و به رومانتیک شدن این اتاق کمک کنید.

فارغ از دکوراسیون و زیبایی روشنایی نقش مهمی در منزل دارد. برای انتخاب رنگ لوستر و آباژور بهتر است به هاهنگی آن با سایر وسایل دقت نمایید.

 

کوسن‌ها

کوسن‎ها علاوه بر کمک به راحتی شما در نشستن، به تکمیل شدن طیف رنگی در منزل شما نیز کمک میکند. این نوع از وسایل دکوری جزو محبوب‎ترین وسایل می‎باشند و طرفداران زیادی دارند. برای استفاده از کوسن‎ها می‎توانید از رنگی متضاد با رنگ پارچه مبل استفاده کنید، گرچه اگر از مبل‎های سلطنتی و دکوراسیون کلاسیک استفاده می‎کنید استفاده از کوسن‎های رنگی پیشنهاد نمی‎شود اما در غیر این صورت استفاده از کوسن‎ها می‎تواند مناسب باشد و زیبایی دکوراسیون شما کمک شایانی نماید.‎ 

اگر پارچه‎ی مبل‎هایتان ساده می‎باشد می‎توانید از کوسن‎های طرح‎دار جهت رسیدن به یک تناسب نسبی استفاده نمایید.

 

اکسسوری های سفید

استفاده از اشیای سفید باعث شیک و روشن‎تر دیده شدن محیط می‎شود. می‌توانید چندین وسیله‌ی دکوری سفید را روبروی دیواری رنگی قرار دهید و محیط را به تعادل برسانید.

برای مثال اگر یک دیوار آبی رنگ دارید میتوانید چند مجسمه‌ی سفید رنگ را روبروی آن قرار دهید و یک طیف رنگی زیبا را بوجود بی‌اورید. و یا با قرار دادن چنیدن ظزف سفید در یک بوفه‌ی قهوه‌ای آن را زیباتر سازید.

روش دیگر از اکسسوری‌های سفید این می‌باشد که گروهی از وسایل دکوری سفید مانند شمع‌ها، مجسمه‌ها و ... در یک نقطه از منزل آن را به کانون دید تبدیل کرده و یک جلوه‌ی بصری زیبا را بوجود اورید. رنگ طلایی و قهوه‎ای مکمل خوبی برای اکسسوری‌های سفید می‌باشند و چهره‌ای مجلل به منزلتان می‌دهند.

 

استفاده از سینی در دکوراسیون منزل

شما می‌توانید با صرف نظر کردن از وظیفه‌ی سنتی سینی که جا به جا کردن غذا می‌باشد و با بکارگیری کمی خلاقیت و دوری از کلیشه‌های رایج، از سینی به عنوان سطحی صاف جهت قرار دادن دیگر لوازم تزئینی مانند گلدان‌ها، شمع‌ها، کاسه‌ها و ... استفاده کنید.

یا می‌توانید یک مجموعه هاهنگ از اکسسوری‌ها را انتخاب کرده و در سینی بچینید. سینی ها طرح ها و جنس و رنگ‌های مختلفی دارند. شما می‌توانید متناسب با سلیقیتان از آن‌ها استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود اگر از دکوراسیون مدرن و مینیمالی استفاده می‌کنید از سینی‌هایی با رنگ سفید یا سیاه استفاده نمایید و اگر دکوراسیون منزلتان رسمی و کلاسیک است از سینی‌های فلزی یا آینه‌ای استفاده نمایید.

 

مجسمه‌ها

مجسمه‌ها شکل و جنس‌های مختلفی دارند که بااستفاده از آن‌ها می‌توانید چیدمان منزلتان را زیباتر نمایید. از این جهت که مجسمه‌های طیف گسترده‌ای دارند یک گزینه‌ی مناسب می‌باشند تا افراد ساکن منزل، خانه‌یشان را کاملا مطابق با سیلیقه شخصی خود دیزاین و طراحی کنند.

3

استفاده از مجسمه‌ها نمادی از هنر و فرهنگ می‎باشد. شما می‌توانید از مجسمه‌ها در طرح‌های انسان‌گیاه و یا حیوان و... استفاده نمایید. این نوع از اکسسوری در تمام دنیا طرفداران زیاد و ویژه‌ای دارد.

 

ملحفه‌ها

ملحفه‌ها رنگبندی بسیار متنوع‌ای دارند که از آن می‌توان به عنوان یک وسیله‌دکوری مدرن در منزل استفاده کرد. شما می‌توانید با انتخاب یک رنگ متضاد، ترکیب رنگی جالبی را در منزل به وجود بی‌اورید.

شما می‌توانید ملحفه ای در سایز کوچک را تا کرد و روی صندلی، میز، تخت و حتی سبد کنار مبل بی‌اندازید.

نوعی خاص از ملحفه وجود دارد که آن را شال مبل می‌نامند. این نوع از ملحفه را روی مبل می‌اندازند که در چند سال اخیر در صنعت طراحی داخلی منزل ترند شده است. این نوع از ملحفه‌ها با جنس‌های مختلفی قابل خریداری می‌باشند.

 

دریم کچر ها

در ابتدا دریم کچرها در امریکای شمالی استفاده می‌شد که مردمان آن کشور بر این باور بودند که اگر یک دریم کچر را بالای محل خواب نصب کنند دیگر خواب بد نمی‌بینید و از کابوس دیدن دور خواهند ماند. اما رفته رفته دریم کچرها به علت زیبایشان در طراحی داخلی نیز راه پیدا کرند و جهت تزئین منزل نیز به کار گرفته شدند.

به علت استقبال زیادی که از خرید دریم کچرها شده است، امروزه دریم کچرها در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار مختلفی تولید می‌شود که می‌توانید متناسب با سلیقه‌ی شخصیتان و رنگ غالب در دکوراسیون منزل آن را خریداری نمایید. علاوه بر اتاق خواب می‌تواند دریم کچچرها را در ااق نشیمن نیز نصب نمایید.

 

کلکسیون شخصی

ممکن است افراد زیادی کلکسوین شخصی نداشته باشند و آن را برای دیزاین کردن منزل انتخاب نکنند ولی وجود یک کلکسیون شخصی در منزل تغیرات بسیار زیبایی را در دکوراسیون بوجود خواهد آورد.

کلکسیون شخصی محدودیتی ندارد و می‌توانید هر شی‌ای را به کلکسیون شخصی تبدیل کنید، از تمبر و عکس گرفته تا ساعت و ظروف و حتی فندک. این نوع از اکسسوری بسیار هیجان‌انگیز و ماندگار می‌باشد و دیزاین منزلتان را بسیار منحصر به فر می‌نماید.

 

گیاهان

استفاده از گیاهان در دکوراسیون منزل علاوه بر ایجاد ظاهری لطیف و زیبا برای سلامتی و محیط زیست نیز مفید می‌باشند زیرا کربن دی اکسید موجود در هوا را به اکسیژن تبدیل می کنند، و همچنین مواد سمی موجود در خانه را هم به خود جذب می کنند و هوای خانه را پالایش خواهند کرد.

گیاهانی که می‌توان از آن‌ها در منزل استفاده کرد  پیچک انگلیسی،‌بامبو، انواع کاکتوس و سانسوریا و... می‎باشد. محققان ثابت کرده‌اند که استفاده از گیاهان در منزل به کاهش استرس در افراد نیز کمک می‌کند

شما می‌توانید برای انتخاب گیاه مد نظر خود ابتدا سبک دکوراسیون منزلتان را در نظر بگیرید، برای مثال کاکتوس برای دکوراسیون‌های مینیمال و گیاهان رنگی برای دکوریاسون‌های مدرن بسیار مناسب می‌باشند.

سعی کنید یاهان را در قسمتی از خانه قرار دهید که نور کافی به ان‌ها برسد تا بتوانید مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید. گرچه گیاهانی وجود دارند که برای رشد و حیات نیازی به نور ندارند یا نیاز آن‌ها به نور بسیار ناچیز می‌باشد.

در انتها به شما توصیه می نماییم که از فروشگاه اینترنتی آفتاب دکور که محصولات متنوع و با کیفیتی در زمینه دکوراسیون داخلی و خارجی و همچنین وسایل تزیینی و دکوری ارائه می کند دیدن نمایید.