جعبه آتش نشانی یا فایرباکس یکی از وسایل بسیار مهم و کاربردی است که از آن برای قرار دادن تجهیزات آتش نشانی و نگهداری از آنها استفاده می‌شود. این وسیله نظم بیشتری به تجهیزات آتش نشانی داده و آنها را در مواقع اضطراری در دسترس ساکنین ساختمان قرار می‌دهد. اما برای اینکه بتوان از این جعبه استفاده درستی داشت، باید شناخت کاملی نسبت به آن کسب کرد. در این مطلب به صورت مفصل با جعبه آتش نشانی و روش کار با آن آشنا خواهیم شد.

در هنگام خرید جعبه آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

جعبه آتش نشانی چیست؟

تمامی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و تفریحی برای امنیت ساکنین خود در برابر حوادثی همچون آتش سوزی، باید به تجهیزات ایمنی اطفاء حریق مجهز باشند. یکی از بخش‌های بسیار مهم و ضروری در شبکه اطفاء حریق ساختمان‌ها، جعبه آتش نشانی است که دارای ابعاد و اندازه استاندارد است. این جعبه به گونه‌ای طراحی شده تا بتوان تجهیزاتی همچون قرقره، شیلنگ آتش نشانی، نازل، شیر آلات و در برخی مواقع کپسول های آتش نشانی را درون آن قرار داد. بنابراین جعبه در حالت عادی به صورت توخالی طراحی می شود تا بتوان ملزومات اطفاء حریق را درون آن قرار داد.

معمولا عملیات خاموش کردن آتش به دو صورت کلی انجام می‌شود. یا این کار از طریق اسپرینکلر انجام می‌شود یا به کمک جعبه آتش نشانی. جعبه‌ آتش نشانی را معمولا با توجه به طراحی و معماری ساختمان، در قسمتی نصب می‌کنند که تمامی ساکنین در زمان بروز حادثه بتوانند به سرعت به آن دسترسی داشته باشند.

این محصولات از نظر طراحی، نحوه نصب، گنجایش و برند سازنده به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال یک دسته‌بندی رایج برای این محصولات، مدل توکار و روکار جعبه اتش نشانی است که با توجه به طراحی ساختمان، فایرباکس روی دیوار یا داخل دیوار نصب می‌شود.

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی از نظر نحوه طراحی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود.

جعبه آتش نشانی تک کابین

این نوع جعبه آتش نشانی به جعبه تک درب نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام این محصول پیداست دارای یک محفظه کلی برای قرار دادن تجهیزات آتش نشانی است و تمامی این وسایل را به صورت یکجا در یک محل نگهداری می‌کند. بنابراین در زمان بروز حریق می‌توان به لوازم به صورت یکجا دسترسی داشت. از این وسیله می‌توان برای ساختمان‌های مسکونی، ادارات و تمامی مکان‌های سربسته استفاده کرد. البته باید بدانید که این جعبه‌ها می‌توانند نهایتا در هنگام آتش سوزی یک واحد از هر آپارتمان را پوشش دهند.

جعبه آتش نشانی دو کابین

این جعبه ها که به جعبه آتش نشانی دو درب یا دوقلو نیز معروف هستند، برخلاف جعبه‌های تک کابین، قدرت پوشش‌دهی بیشتری دارند و فقط یکی از آنها می‌تواند برای یک آپارتمان یا ساختمان مسکونی کافی باشد. جعبه‌های دوکابین می‌توانند در دو نوع افقی و عمودی به بازار عرضه شوند. در نظر گرفتن دو کابین مجزا برای این جعبه آتش نشانی باعث می شود تا تجهیزات آتش نشانی با یکدیگر در هم پیچیده نشوند. همچنین به کمک این جعبه‌ها می‌توان به صورت همزمان انواع کپسول آتش نشانی را به همراه دیگر تجهیزات نگهداری کرد.

جعبه آتش نشانی دو طبقه

این نوع جعبه‌های آتش نشانی نگهداری از تجهیزات اطفاء حریق را بسیار ایمن‌تر و راحت‌تر کرده‌اند. به کمک این جعبه‌های آتش نشانی می توان انواع قرقره آتش نشانی و کپسول‌های اطفاء حریق را به صورت جداگانه نگهداری کرد. قفل طراحی شده برای این نوع جعبه‌ها از نوع سریع بازشو است تا در صورت آتش سوزی افراد بتوانند به راحتی درب هر محفظه را باز کرده و به تجهیزات آتش نشانی دسترسی داشته باشند. این جعبه ها از دو طرف دارای ورودی مجزا هستند و قابلیت سفارشی سازی مطابق با نیاز و درخواست مشتری دارند.

 

 

جعبه آتش نشانی دکوراتیو

از آن جایی که امروزه ساختمان های مسکونی و تجاری به شکلی منحصر به فرد، لوکس و زیبا طراحی می شوند و معماری خاصی دارند، برای تجهیزات ایمنی آن ها نیز لازم است تا به فاکتور زیبایی توجه زیادی داشت. جعبه آتش نشانی دکوراتیو دقیقا به همین منظور تولید شده است. این جعبه ها علاوه بر کاربرد معمول خود، از طراحی جذاب و لوکسی برخوردار هستند تا به دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان لطمه ای وارد نکنند. برای آن دسته از افرادی که به این موضوع اهمیت زیادی می دهند پیشنهاد می شود از این نوع جعبه آتش نشانی برای ساختمان محل سکونت یا کار خود استفاده کنند.

جا کپسولی

جا کپسولی ها همانطور که از نامشان پیداست به طور ویژه برای قرار دادن خاموش کننده و کپسول های آتش نشانی طراحی و ساخته شده اند. در ساخت این تجهیزات از استانداردهای خاصی پیروی شده است. جا کپسولی ها از نظر شیوه ساخت به مدل های مختلفی دسته بندی می شوند و باید برای قرار دادن کپسول آتش نشانی درون آن ها به میزان مقاومت و دوام جا کپسولی و وزن کپسول توجه داشت. بسته به وزن کپسول آتش نشانی، روش نصب و فاصله جا کپسولی از زمین متفاوت خواهد بود. این تولیدات به صورت استوانه ای طراحی شده اند و کپسول ها به راحتی درون آن ها جای می گیرند.

متعلقات جعبه آتش نشانی استاندارد

همانطور که در بخش های گذشته اشاره داشتیم، جعبه آتش نشانی برای قرار دادن تجهیزات اطفاء حریق و تجهیزات آتش نشانی ساخته شده است. از مهم ترین متعلقات موجود درون فایرباکس ها یا همان جعبه های آتش نشانی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انواع کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی از مهم ترین تجهیزات اطفاء حریق هستند که همه ما به خوبی با آن ها آشنایی داریم. این کپسول ها در انواع پودر و گاز، co2، آب و گاز، فوم و بیوورسال موجود هستند و بهترین شیوه نگهداری از آن ها قرار دادن کپسول درون جعبه آتش نشانی است.

  • شیلنگ و قرقره آتش نشانی

از مهم ترین متعلقات موجود درون فایرباکس ها، شلنگ و قرقره آتش نشانی هستند که کاربرد زیادی در اطفاء حریق دارند. شلنگ ها در طول های متفاوتی موجود هستند و برای انتقال آب به درون آتش استفاده می شوند. شلنگ ها به دور قرقره پیچیده می شوند تا عملیات باز و بسته کردن آن ها راحت تر انجام شود. از مهم ترین انواع شلنگ و قرقره موجود درون جعبه آتش نشانی می توانیم به شلنگ و قرقره برزنتی و هورزیلی اشاره کنیم.

  • طناب آتش نشانی

یکی دیگر از متعلقات موجود درون جعبه آتش نشانی طناب است که به دو دسته طناب نجات و طناب همه کاره تقسیم می شود و کاربرد گسترده ای در حفاظت از جان ساکنین ساختمان دارد. این طناب ها برای خارج کردن ساکنین از درون ساختمان استفاده می شوند و معمولا در هر جعبه آتش نشانی می توان انواعی از این طناب ها را مشاهده کرد.

  • شیر و کوپلینگ

در تمامی جعبه های آتش نشانی که به شلنگ و قرقره برزنتی مجهز هستند، حتما شیر و کوپلینگ نیز وجود دارد. در واقع برای وصل کردن شلنگ آتش نشانی به شیر آبِ داخلِ جعبه و شروع عملیات اطفاء، به کوپلینگ نیاز است.

چگونه از جعبه آتش نشانی استفاده کنیم؟ (آموزش استفاده)

روش درست استفاده از جعبه آتش نشانی به شرح زیر است:

  • در مرحله اول ابتدا باید شلنگ آتش نشانی که داخل فایرباکس قرار دارد را از دور قرقره کاملا باز کنید. همینطور که به صورت تدریجی شلنگ را از دور قرقره باز می کنید آن را روی زمین بیندازید. در اینجا باید یک نکته مهم را به خاطر داشته باشید. به هیچ عنوان پس از باز کردن شلنگ نباید پیچ خوردگی در آن وجود داشته باشد. چرا که پس از باز کردن شیر آب این پیچ خوردگی در انتقال و عبور آب اختلال ایجاد می کند و عملیات اطفاء حریق با شکست مواجه خواهد شد.
  • پس از آزاد کردن کامل شلنگ، باید یک سر آن را به شیر فلکه فشار قوی که داخل جعبه آتش نشانی قرار دارد وصل کنید. سر دیگر شلنگ را نیز باید به تبدیلی که روی نازل آتش نشانی نصب شده متصل کنید.
  • پیش از اینکه شیر فلکه آب را برای شروع عملیات اطفاء حریق باز کنید، مطمئن شوید که تمامی اتصالات به درستی و کاملا محکم در محل خود وصل شده اند.
  • برای شروع عملیات خاموش کردن آتش، شیر فلکه را به ناگهان باز نکنید. ابتدا تدریجی شیر آب را باز کرده و نازل را روی حالت درست تنظیم کنید. حالت پاشش پودری یا حالت پاشش تیز. اکنون می توانید شروع به اطفاء حریق کنید.

بهتر است برای استفاده بهتر از جعبه آتش نشانی حتما از قبل با بخش های مختلف آن آشنا باشید. در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید که هر کدام از تجهیزات اطفاء حریق در کدام بخش قرار گرفته اند و چگونه باید از آن ها استفاده کرد. نحوه باز و بسته کردن درب یا درب های فایرباکس را فرا بگیرید تا در زمان بروز حریق بتوانید با دقت و تمرکز بالا بهترین و سریع ترین عملکرد را داشته باشید.

 

10

استاندارد نصب جعبه آتش نشانی

فاصله جعبه های آتش نشانی

برای نصب جعبه آتش نشانی استانداردهای خاصی در نظر گرفته شده که این استانداردها با توجه به نوع و مدل فایرباکس تعیین می شوند. در مورد فاصله جعبه های آتش نشانی باید به موقعیت و شرایط ساختمان توجه داشت. آنچه که در مورد فاصله جعبه های آتش نشانی باید بدانید این است که فاصله آن ها نباید از طول شلنگ استفاده شده در هورزیل بیشتر باشد. همچنین فاصله تجهیزاتی که درون جعبه آتش نشانی قرار می گیرند نباید کمتر از 10 سانتی متر باشد. نزدیک بودن بیش از حد تجهیزات باعث می شود تا در زمان حادثه دسترسی به آن ها مشکل تر شود.

محل نصب جعبه های آتش نشانی

برای نصب جعبه آتش نشانی نیز نکاتی ذکر شده که باید حتما رعایت شوند. قبل از هر چیزی باید بدانید که مکانی برای نصب فایرباکس مناسب است که کاملا قابل دید باشد تا هنگام آتش سوزی ساکنین سریعا به آن دسترسی داشته باشند. از جمله این مکان ها می توان به پاگردها، راهروها، پله های اضطراری (پله های فرار) و درب های ورودی هر ساختمان اشاره کرد. محل نصب فایرباکس باید کمترین فاصله را با درب خروجی ساختمان داشته باشد. همچنین نباید هیچ نوع مانعی برای استفاده از تجهیزات داخل جعبه وجود داشته باشد. معمولا از قبل این مکان ها شناسایی می شوند.

تعداد جعبه آتش نشانی موردنیاز

تعداد جعبه های آتش نشانی مورد نیاز برای هر ساختمان با توجه به نوع ساختمان و تعداد طبقات ساختمان و طول شلنگ هورزیل داخل جعبه تعیین می شود. به عنوان مثال، وقتی طول شلنگ هورزیل 20 متر است، این یعنی جعبه آتش نشانی می تواند تا شعاع 20 متری را برای اطفاء حریق پوشش دهد. اینگونه می توان با توجه به مساحت ساختمان مشخص کرد که به چه تعداد جعبه آتش نشانی نیاز است. مهم ترین نکته این است که تمام بخش ها و قسمت های مختلف ساختمان تحت پوشش جعبه های آتش نشانی قرار بگیرند تا افراد بتوانند در زمان حریق در هر قسمتی از ساختمان که هستند به این تجهیزات دسترسی داشته باشند.

سطح پوشش هر جعبه آتش نشانی

خب همانطور که اشاره کردیم، جعبه های آتش نشانی برای تحت پوشش قرار دادن یک بخش از ساختمان وابسته به طول شلنگ هورزیل هستند. به هر اندازه که طول شلنگ قرار گرفته درون جعبه بیشتر باشد، منطقه تحت پوشش فایرباکس نیز وسیع تر و گسترده تر خواهد بود. یعنی اگر طول شلنگ 25 متر باشد، سطح پوشش جعبه آتش نشانی نیز تا شعاع 25 متری خواهد بود. اما به طور کل، حداقل سطح پوشش فایرباکس ها شعاع 20 متری است که می توانند در جهات مختلف تا شعاع 20 متری را به خوبی پوشش داده و عملیات اطفاء حریق را انجام دهند.

ارتفاع جعبه از سطح زمین

از آن جایی که جعبه های آتش نشانی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شوند و هر کدام روش نصب مخصوص به خود را دارند، لازم است تا کارشناسان برای نصب این تجهیزات در محل، حتما طول و عرض فایرباکس را به طور دقیق در نظر گرفته و با توجه به این ویژگی ها اقدام به نصب آن کنند.

ارتفاع استانداردی که برای نصب جعبه آتش نشانی در نظر گرفته شده چیزی بین 1.2 تا 1.3 متر ( 120 تا 130 سانتی متر) از کف زمین محل نصب است. در واقع فایرباکس ها باید به گونه ای در محل نصب شوند که هیچ تماسی با زمین نداشته باشند. همچنین درب آن ها به راحتی باز شود تا شلنگ آتش نشانی و دیگر تجهیزات به راحتی از داخل آن خارج شوند. محل نصب جعبه نیز با توجه به روکار یا توکار بودن آن، روی دیوار یا داخل دیوار خواهد بود.

مراکز خرید جعبه آتش نشانی

از آن جایی که جعبه آتش نشانی نقش بسیار مهم و کلیدی در نگهداری از تجهیزات آتش نشانی و عملیات اطفاء حریق دارد، باید در خرید آن به نکات زیادی توجه داشته باشید. این تجهیزات باید تمامی استانداردها و تاییدیه های مورد نیاز را از سازمان آتش نشانی دریافت کرده باشند. بنابراین باید برای اطمینان از این موضوع این تولیدات را از مراکز و نمایندگی های معتبر تهیه کنید.

فروشگاه های حسن آباد و ایمن از آتش در تهران با در اختیار داشتن نیروهای کاملا متخصص و مجرب، مشاوره های لازم را در خصوص محصولات در اختیار شما قرار می دهند و مجهزترین و بهترین انواع جعبه آتش نشانی را با توجه به شرایط ساختمان ارائه می کنند. علاوه بر اعتبار شرکت فروشنده باید موارد دیگری را در خرید جعبه آتش نشانی مد نظر داشته باشید که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • توجه به جنس جعبه آتش نشانی
  • توجه به مدل جعبه و نحوه نصب آن در محل
  • توجه به ابعاد و اندازه جعبه
  • ظرفیت جعبه برای قرار گرفتن تجهیزات آتش نشانی درون آن
  • برند سازنده محصول
  • دقت به نوع تجهیزات و یراق آلات به کار رفته در جعبه آتش نشانی
  • توجه به نحوه باز شدن درب جعبه که می تواند به صورت راست بازشو و چپ بازشو باشد.

عوامل موثر در قیمت جعبه آتش نشانی

قیمت جعبه آتش نشانی در بازار داخلی، شرایط ثابت و پایداری ندارد. در قیمت گذاری این محصولات به فاکتورهای مختلفی توجه می شود. به همین دلیل می توان گفت عوامل زیادی هستند که در قیمت جعبه آتش نشانی تاثیرگذارند. با توجه به نوسانات قیمت، بهترین راهکار برای خرید جعبه آتش نشانی، مراجعه به فروشگاه های آنلاین معتبر است. این مجموعه ها لیست قیمت روز جعبه های آتش نشانی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما از جمله عوامل موثر در قیمت فایرباکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متریال و مواد به کار رفته در ساخت جعبه آتش نشانی. جعبه های آتش نشانی از نظر نوع جنس به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. آن ها می توانند در جنس آهن، فولاد، استیل، کروم و فایبرگلاس به بازار عرضه شوند که هر کدام دوام و مقاومت متفاوتی در برابر حرارت دارند.
  • ضخامت ورق جعبه آتش نشانی. ورقه های فولادی یا آهنی به کار رفته در جعبه آتش نشانی دارای ضخامت های مختلفی هستند که این عامل قطعا در قیمت گذاری این محصولات تاثیرگذار است.
  • رنگ بندی جعبه آتش نشانی: رنگ علاوه بر زیباتر کردن شکل ظاهری جعبه برای نصب در ساختمان، آن را در برابر عواملی همچون زنگ زدگی و خوردگی نیز مقاوم می کند.
  • نوع لولا که با توجه به آن، میزان استحکام اتصالات فایرباکس می تواند متغیر باشد. از انواع لولا می توانیم به لولای گازور، لولای کتابی و لولای مخفی اشاره کنیم که در این بین لولای کتابی از استحکام و قیمت بیشتری برخوردار است.
  • نوع قفل جعبه آتش نشانی که در راحت باز شدن آن هنگام وقوع حادثه بسیار تاثیرگذار است.
  • امکان سفارشی سازی کردن جعبه. در صورتی که مشتریان تمایل داشته باشند جعبه آتش نشانی را به شکل خاصی سفارش دهند، باید با توجه به ویژگی ها و ساختار فایرباکس، هزینه متفاوتی بپردازند که این هزینه پس از پایان تولید مشخص می شود.

 

11

نتیجه گیری

جعبه آتش نشانی یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات آتش نشانی است که برای حفاظت از جان و مال افراد در ساختمان نصب می شود. این جعبه ایمنی که انواع مختلفی از تجهیزات اطفاء حریق از جمله کپسول آتش نشانی، شیر و کوپلینگ، قرقره و شلنگ، نازل و... را در خود نگهداری می کند، می توان در تمامی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نصب کرد.

جعبه های آتش نشانی از نظر نحوه ساخت، جنس ورق به کار رفته در تولید، ابعاد، وزن، گنجایش و نحوه نصب به انواع مختلفی تقسیم می شوند. برای نصب این جعبه ها استانداردهای خاصی در نظر گرفته شده و باید کاملا مطابق با این استانداردها پیش رفت تا ساکنین در زمان بروز حریق بتوانند به سرعت به تجهیزات درون جعبه دسترسی داشته باشند.

این جعبه ها باید به اندازه طول شلنگ هورزیل از یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین فاصله استاندارد آن ها از کف زمین می تواند 120 تا 130 سانتی متر باشد. عوامل زیادی در قیمت این محصولات تاثیرگذار هستند. از جمله جنس ورق، ضخامت ورق، نوع و مدل جعبه، نوع لولا و قفل، رنگ بندی و... بنابراین برای کسب اطلاع از قیمت روز این محصولات بهترین راه مراجعه به سایت های فروشگاهی معتبر است.فروشگاه اینترنتی ایمن از آتش با چندین سال سابقه درخشان در امر فروش جعبه آتش نشانی با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان می‌باشد.