مشاوره مالیاتی چیست و از کجا مشاوره مالیاتی بگیریم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

یکی از مهمترین و ضروری ترین مسئله هایی که این روزها اکثر کسب و کارها با آن درگیر هستند مالیات و امور مربوط به آن است. با توجه به پیچیدگی که برای قانون های مالیاتی وجود دارند و همینطور تغییرات مداومی که برای آنها پیش می آید این موضوع امری کاملا قابل پیش بینی هم هست. برای رفع مشکلات مالیاتی و مانع هایی که در این راه بر سر راه کسب و کارها هستند استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی کاملا الزامی است.

اگر یک بیزینس نتواند قوانین مالیاتی را به خوبی پیاده سازی کند مطمئنا خیلی زود به مشکل برمی خورد و متحمل جریمه های سنگینی خواهد شد. لذا بهتر است حتما هر کسب و کاری یک مشاور مالیاتی برای خود داشته باشد و کلیه امور مالیاتی اش را به وی بسپارد. در ادامه کمی بیشتر راجع به این موضوع مالیات و دریافت مشاوره در زمینه آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

منظور از مشاوره مالیاتی چیست؟

مالیات موضوعی است که برای هر واحد سازمانی و هر کسب و کاری مطرح می شود و همه بالا استثنا می بایست آن را پرداخت کنند. گاها به دلیل مشکلات مالیاتی که وجود دارند حتی بسیاری از بیزینس ها در دام های مالیاتی افتاده و مشمول جریمه هایی می شوند که گاها می تواند خیلی هم سنگین باشد.

برای این که این مجموعه هایی که مالیات دهنده هستند و وضعیت های مالی پیچیده ای دارند بتوانند حداقل میزان مالیات پرداختی را داشته باشند و درگیر مالیات ها و جریمه های سنگین نشوند نیاز به خدماتی دارند که به نام مشاوره مالیاتی شناخته می شود. فرد و یا گروهی که چنین خدماتی را ارائه می دهند مشاوران مالیاتی نامیده می شوند.

این که میزان مالیات پرداختی برای هر واحد و هر کسب و کار به چه صورت باشد کاملا بستگی به شرایط و وضعیت و امور مالی آن بیزینس دارد. در واقع با در نظر گرفتن همین شرایط است که مشاوران به هر کسب و کار توصیه های منحصر بفرد کرده و همینطور خدماتی که ارائه می دهند کاملا مجزا و متفاوت از همدیگر است. مثلا توصیه های مالیاتی که قرار است صاحب یک فروشگاه دریافت کند با توصیه های مالیاتی که برای یک تاجر ارائه می شوند کاملا متفاوت است.

علاوه بر توصیه های مالیاتی، حسابداران مالیاتی می توانند کمک کنند تا جریمه هایی که از سوی نهادهای دولتی برای کسب و کارها در زمینه مالیات وضع شده اند کاهش پیدا کرده یا بخشیده شوند. همچنین در صورتی که مودیان مالیاتی دادگاه هایی از این دست داشته باشند می توانند از افرادی که به عنوان مشاوره دهنده مالیاتی فعالیت می کنند کمک بگیرند تا جلسه هایشان با مراجع مالیاتی به بهترین شکل ممکن و با موفقیت برگزار شود.

خدماتی که در زمینه مشاوره مالیات عرضه می شوند به چه صورت هستند؟

رشته حسابداری شامل شاخه های متعدد و متنوعی است که یکی از پرکاربردترین آنها را می توانیم حسابداری مالیاتی عنوان کنیم. با توجه به این که هر مجموعه ای از یک فروشگاه کوچک  گرفته تا یک دفتر صادرات و واردات مشمول پرداخت مالیات می شود لذا همه کسب و کارها به خدمات مشاوران مالیاتی نیاز پیدا خواهند کرد. اما این خدمات شامل چه مواردی می شوند؟

به طور کلی افراد یا گروه هایی که در زمینه مالیات و مشاوره دادن در این حوزه فعال هستند به شکلی کامل با قانون های مالیاتی فردی، تجاری و سایر مواردی از این دست آشنا بوده و بر آنها تسلط دارند. حتی این افراد می دانند که قوانین مالیاتی در فلان کشور و فلان شهر ممکن است با قوانین مالیاتی سایر جاها متفاوت باشد. به علاوه آنها بر آخرین تغییرات قوانین مالیاتی کاملا مسلط هستند و در مورد آنها اطلاعات کاملی دارند. همه اینها در کنار هم سبب میشود این افراد یا گروه هایی که وظیفه انجام مشاوره های مالیاتی را دارند بتوانند در حیطه موضوعات مالیاتی بسیار خوب و موثر عمل کنند و مشاوره هایی کاربردی و فوق العاده عرضه کنند.

شاید با خودتان فکر کنید که خدمات مشاوره ای در زمینه مالیات تنها به کسب و کارها و مجموعه های تجاری و اداری و ... محدود می شود، اما باید بگوییم که اصلا اینطور نیست. حتی در مواردی مانند فوت همسر، طلاق و یا ازدواج، فرزند آوری یا فرزند خواندگی، خرید ملک، ارث و میراث و سایر مواردی از این دست هم بحث مالیات مطرح میشود و افراد می توانند از خدماتی که به وسیله مشاوره های مالیاتی ارائه می شود بهره گرفته و کمترین میزان مالیات را داشته باشند.

مشاور مالیات کیست؟

حالا که با خدمات مشاوره در زمینه مالیات آشنا شدید خوب است که با فردی که این دست مشاوره ها را ارائه می دهد هم آشنا شوید و در مورد وی اطلاعاتی به دست آورید. مشاور مالیاتی فردی است که به عنوان یک کارشناس در حوزه مالی در زمینه حسابداری مالیاتی تخصصی و یا حقوق مالیاتی مشغول به فعالیت بوده و خدماتی در این زمینه ارائه می دهد. وقتی برای یک فرد یا کسب و کار امور مالی اتفاق می افتد که پیچیدگی های خاص خود را دارند آنگاه آنها می توانند از  خدمات چنین فردی کمک گرفته و بر اساس قانون های مالیاتی و کاملا مطابق با آن، میزان مالیات تعیین شده را به کمترین حد خود تقلیل دهند. فردی که به عنوان مشاور مالیاتی شناخته میشود هم می تواند در زمینه حسابداری عمومی و مالیاتی دارای دانش باشد، هم می تواند یک وکیل مالیاتی باشد و هم می تواند در نقش مشاور مالی  و مالیاتی به ارائه خدمات بپردازد. معمولا مشاوران مالیاتی افرادی هستند که به عنوان کارشناس مالی شناخته می شوند اما آموزش های پیشرفته ای دیده اند و بر قوانین حسابداری مالیاتی تمام و کمال تسلط دارند. مسئولیت و وظیفه ای که بر عهده این فرد قرار می گیرد کاهش دادن مالیات های قابل پرداخت به حداقل میزان ممکن بر طبق قوانین مالیاتی است. البته گاها هم بر طبق قوانین هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی مشاور مالیاتی هم قادر نیست مالیاتی که برای یک مجموعه یا فرد مشخص شده است را کاهش دهد.

لزوم استفاده از خدمات مشاور مالیاتی مجرب و حرفه ای

17

حتما می دانید که عموما شرکت ها واحدهای سازمانی مختلفی دارند و از بخش های متعددی تشکیل شده اند که واحد حسابداری یکی از مهمترین آنها به شمار می آید. مدیری که مجرب و حرفه ای باشد می بایست در مورد تکالیف مالیاتی شرکت تمام و کمال بداند و آنها را به درستی اولویت بندی کند. چرا که یکی از مهمترین و نخستین اولویت هایی که برای هر شرکتی مطرح می شود موارد مالیاتی هستند. مدیران ارشد در هر شرکتی می بایست در مورد توانایی ها و قابلیت های واحد حسابداری کسب و کار خود اطلاعات کاملی داشته باشند. چرا که مباحث مالیاتی و امور مربوط به آن در رده امور مالی قرار می گیرند. حال در این ارزیابی ها و کسب اطلاعات در صورتی که مدیران ارشد متوجه شوند که بخش مالی توانایی و صلاحیت انجام امور مالیاتی را ندارند آنگاه برای تقویت موسسه و شرکت مورد نظر در این زمینه اقدام می کنند. در صورتی که مشاور یا کارشناس مالیاتی برای محموعه مورد نظر وجود نداشته باشد یا به شکلی قدرتمند عمل نکند آنگاه این مدیران ارشد افرادی حرفه ای و قوی را در این زمینه در شرکت استخدام می کنند. حال با در اختیار داشتن یک کارشناس مالیاتی خبره امور مالیاتی شرکت مورد نظر به شکلی تمام و کمال انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نمی آید. حتی در صورت بروز مشکل هم این کارشناسان مالیاتی می توانند آن را به حرفه ای ترین شکل ممکن حل کنند.

یک مشاور مالیاتی چه وظیفه هایی بر عهده دارد؟

همانطور که مشخص است فردی که در جایگاه شغلی مشاور مالیاتی مشغول به فعالیت است وظیفه اش ارائه مشاوره مالیاتی است. در واقع کلیه امور مالیاتی شرکت مورد نظر و یا حتی شخص حقیقی یا حقوقی بر عهده این فرد قرار می گیرد. لذا این شخص یا گاها گروه مشاوران مالیاتی می بایست کلیه امور و تکالیف مالیاتی مربوط به محلی که در آن کار می کنند را مورد کنترل قرار داده و آنها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. این افراد تمام تلاش خود را می کنند تا مالیات هایی که برای این شرکت و یا گاها شخص مشخص می شود را با در نظر گرفتن قوانینی که وجود دارد به کمترین میزان ممکن تقلیل دهند. معمولا این مشاوران می توانند شرایط کار را رعایت کنند و سپس از این اطمینان خاطر حاصل کنند که برای مشتری شان حتما اظهارنامه مالیاتی تهیه کرده و آن را برای مراجع ذیصلاح ارسال می کند. علاوه بر این مشاوران مالیاتی به محاسبه مالیات پرداخته و سعی می کنند که کلیه تعهداتی که در زمینه مالیات برای مجموعه مورد نظر وجود دارد را تمام و کمال برآورده کنند.

گاها این افراد به عنوان مشاور کار می کنند و تنها وظیفه ای که بر عهده دارند ارائه مشاوره در مورد جنبه های مختلف امور مالیاتی مجموعه مورد نظر است. آنها با مشاوره هایی که ارائه می کنند سعی می کنند تا میزان بدهی های مالیاتی شرکت و یا مجموعه مورد نظر را به حداقل برسانند و در این راستا هم راهکارهایی را به مسئولین مالی این مجموعه ها ارائه می دهند.

گستره کاری مشاوره مالیات و پیشرفت در آن

این که هر مشاور مالیات تا چه اندازه حجم کاری داشته باشد و نیاز باشد تا چه کارهایی انجام دهد کاملا به مجموعه ای که در آن کار می کند و کارفرمای وی دارد. معمولا شرکت های خیلی بزرگ برای هر پست شغلی از نیروهای تخصصی استفاده می کنند تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرند، اما شرکت ها و مجموعه هایی که کوچکتر هستند عموما از یک نیرو برای دو یا چند پست هم بهره می گیرند.

گاها شرکت ها تنها فعالیت هایی که در زمینه قانون های مالیاتی و رعایت آنها هستند را به مشاوران مالیاتی تازه کار و تازه آموزش دیده می سپارند و کارهایی نظیر کامل کردن اظهارنامه مالیاتی یا حساب کردن مبلغ مالیات قابل پرداخت را به این افراد می سپارند. اما در گذر زمان همین افراد مبتدی می توانند با کسب تجربه و بالا بردن علم و دانش خود به راحتی پله های ترقی را پیموده و به ک مشاور مالیاتی قدر در همه امور مالیات تبدیل شوند.

مشاوران مالیاتی در چه حوزه هایی مشغول به فعالیت هستند؟

از جمله حوزه های که مشاوران مالیاتی در آن مشغول به فعالیت می شوند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تحقیق در رابطه با قانون های مالیاتی که در در حال تغییر هستند و سپس تجزیه و تحلیل آنها
  • گذاشتن جلسه ای با مشتری و گردآوری اطلاعات لازم برای کاری که قرار است انجام گیرد
  • عمل کردن و پیاده سازی قانون های مالیاتی و همینطور مقررات و قواعدی که باید درآمدها مطرح می شوند
  • تهیه اظهارنامه های مالیاتی که به نام اظهارنامه های انطباق هم شناخته میشوند و سپس ارسال آنها تا زمانی که از پیش تعیین شده است
  • برای مشتریان خصوصی که ارزش بالایی دارند خدمات مشاوره مالیاتی ارائه میشود
  • تعیین استراتژی های مالیاتی برای مجموعه ها و مشتریان و همینطور انجام برنامه ریزی های کاملی برای آینده مالی این مجموعه ها یا مشتریان
  • حساب کردن بدهی های مالیاتی با دقت بسیار بالا و ارائه مشاوره در زمینه کاهش میزان مالیات تعیین شده به کمترین مقدار ممکن
  • انجام برنامه ریزی ها و همچنین مشاوره هایی در زمینه ملک و املاک به منظور اقامت های مالیاتی و همینطور ملک و مسکن
  • ارائه مشاوره در زمینه آن دسته از مالیات هایی که به صورت غیر مستقیم مطرح می شوند. از جمله ای میالیات های غیر مستقیم می توانیم به مالیات های محیط زیستی، مالیات بر ارزش افزوده و همینطور برنامه ریزی برای گمرک و ... نام ببریم.
  • گردآوری گزارش های مالی و مالیاتی برای مشتریان و مجموعه ها و ارائه کامل این گزارش ها به آنها
  • برخی از مشاوران که گستره کار وسیع تری دارند به ارائه خدمات کامل و گسترده در زمینه امور مالی می پردازند  که از جمله آنها می توانیم به حقوق و دستمزد، انجام حسابداری در شاخه های مختلف و همینطور مالیات بر ارزش افزوده را نام ببریم.

چند نکته مهم که در هنگام انتخاب مشاور مالیاتی باید به آنها دقت کنید!

18

انتخاب مشاور مالیاتی یک موضوع بسیار مهم برای کسب و کارهاست که باید به آن دقت کافی داشت. چرا که هر فردی قادر است به راحتی یک موسسه ارائه خدمات امور مالی و حسابداری راه اندازی کند یا به صورت فردی به این کار مشغول شود حتی در صورتی که هیچ گونه تجربه حرفه ای در این زمینه نداشته باشد یا فاقد صلاحیت علمی باشد.

لذا مهم است که یک فرد حرفه ای و کاربلد که تجربه کافی در این زمینه را دارد انتخاب کنید و از خدمات آنها بهره بگیرید. در زیر تعدادی نکته وجود دارد که کمک می کند راحت تر مشاور مالیاتی برای کسب و کار خود انتخاب کنید:

  • ابتدا در مورد شهرتی که این مشاور مالیاتی دارد تحقیق کنید و ببینید که آیا پرونده های موفق مالیاتی دارد یا بیشتر پرونده ها شکست خورده هستند و ناراضی زیاد است.
  • آیا فردی خدمات این این مشاور مالیاتی را به شما توصیه کرده است مطمئن و معتبر است؟ اگر وی را کامل می شناسید و به او اطمینان دارید می توانید در مورد تجربه وی در استفاده از این خدمات تحقیق کنید.
  • توصیه می کنیم مشاور مالیاتی را انتخاب کنید که در یک موسسه معتبر مالی مشغول به فعالیت باشد. به این شکل اگر هر مشکلی پیش بیاید می توانید به کمک مراجع قانونی هم خود مشاور و هم موسسه ای که در آن مشغول است را مورد پیگیری قرار دهید.
  • بررسی کنید که فرد یا موسسه مورد نظرتان در زمینه ای از مالیات که شما به آن نیاز دارید مشغول به فعالیت هستند و تخصص دارند و می توانند کمکتان کنند یا خیر؟
  • کارآمد بودن این موسسه یا مشاور را به دقت مورد بررسی قرار دهید. این موضوع می تواند در همان جلسه های اول مشخص شود. قابل دسترس بودن این مجموعه، درک شما و مجموعه تان و کارهایی که انجام میدهید و می خواهید و ... همگی موضوعات مهمی هستند که باید آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهید.
  • بررسی کنید که آیا این مجموعه یا خود شخص مشاور مالیاتی که انتخاب کرده اید می توانند جوابگوی نیازهای شما یا کسب و کارتان باشند و به پیشرفت تان کمک کنند یا خیر؟ به علاوه سایر خدمات مهم اعم از حسابرسی، مشاوره در زمینه ورشکست شدن، سرمایه گذاری و ... را ارائه می دهند یا خیر؟

از کجا مشاوره مالیاتی بگیریم؟

یکی از سوالات پرتکراری که در زمینه مشاور مالیاتی و انتخاب آن معمولا برای عموم افراد پیش می آید این است که اصلا از کجا می توانیم مشاوره های مالیاتی دریافت کنیم؟ نخست این که شما می توانید از خدمات یک فرد یا یک مجموعه که در زمینه مالیات و امور مالی مشغول به فعالیت هستند کمک بگیرید و کلیه امور مالیاتی کسب و کارتان را به این شخص یا مجموعه بسپارید.

برخی از شرکت های حسابداری و امور مالی هستند که در زمینه مالیات هم خدمات کامل و باکیفیتی ارائه می دهند و می توانند برای شما هرآنچه را که در زمینه مالیات و امور مربوط به آن نیاز دارید فراهم آورند در اختیارتان قرار دهند. اگر کسب و کار بزرگی دارید بهتر است یک نفر را تنها برای همین پست در نظر گرفته و استخدا کنید تا از همان ابتدا به بررسی مشکلات و امور مربوط به مالیات بیزینس تان پرداخته و در این زمینه هیچ چیزی جا نیفتد.

به این شکل دیگر امکان اینکه مشمول جریمه های سنگین شوید و یا در دام های مالیاتی بیفتید بسیار کم شده و به صفر نزدیک می شود. اما در غیر این صورت شما می توانید به صورت موردی یا هر زمان که نیا داشتید از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کرده و مشکلات خود و کسب و کارتان را در این زمینه رفع کنید.

چطور می توانیم مشاور مالیاتی شویم؟

یکی از رشته های شغلی که می تواند بسیار هم پولساز باشد رشته ها و شاخه های حسابداری هستند. در این میان شاخه حسابداری مالیاتی با توجه به نیازی که نه تنها کسب و کارها بلکه حتی افراد معمولی دارند بسیار مورد توجه و پرتقاضا است. یک فرد معمولی در زمینه ارث و میراث، خرید ملک، مالیات بر ارزش افزوده و سایر ماوردی از این دست به خدمات مشاوران مالیاتی نیاز دارد و می بایست از آنها کمک بگیرد.

برای این که بتوانید در این رشته مشغول به کار شوید و به درآمدهای بالایی برسید در گام نخست نیاز به آموزش دارید. موسسه ها و آموزشگاه های حسابداری زیادی هستند که می توانید از دوره های آنها در زمینه مالیات استفاده کرده و در این حوزه آموزش ببینید. موسسه آموزش حسابداری محاسبان به برگزاری انواع مختلف دوره ها در زمینه حسابداری و شاخه های آن می پردازد که آموزش مالیات و کارشناس مالیات یکی از آنهاست. شما با تحصیل در این موسسه مدرک معتبر دریافت کرده و حتی به فرصت های شغلی مناسب تان هم معرفی خواهید شد. به این شکل پیدا کردن کار بسیار راحت تر از حالت عادی بوده و شما خیلی سریع تر جذب بازار کار می شوید.

جمع بندی

مالیات یکی از مهمترین شاخه های حسابداری است که هر کسب و کار و حتی شخص حقیقی و حقوقی به آن نیاز دارد. مشاوره مالیاتی یکی از مهمترین خدماتی است که در این زمینه ارائه می شود و بسیار ضروری هم هست. اگر می­خواهید به عنوان مشاور مالیاتی مشغول به کار شوید دوره­های تربیت مشاور مالیاتی آموزشگاه محاسبان می تواند کمک­تان کند.