ویپ بهتر است یا سیگار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اگر شما هم در طیف افراد مصرف کننده دخانیات هستید و قصد ترک دخانیات را دارید یا برای سلامتی خود در حال جستجوی یک انتخاب کم خطرتر هستید، ما در این مقاله قصد داریم با استفاده از نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته، به بررسی این موضوع بپردازیم که ویپ بهتر است یا سیگار؟ ویپ یا همان سیگار الکترونیکی با هدف سلامتی افراد به بازار عرضه شده‌است تا به کمک آن افراد سیگاری بتوانند سیگار را ترک کنند.

پاسخ به این سوال، امری دشوار است. تحقیقات همچنان ادامه دارند و چون مدت زمان زیادی از ظهور نسل جدید دخانیات یا ویپ نمی‌گذرد، در مورد استعمال طولانی مدت آن و تاثیرات آن بر سلامتی اطلاعات کاملی در اختیار نداریم. در اینجا ما به بررسی برخی از مسائل اصلی در مورد سیگار و ویپ خواهیم پرداخت.

شاید در اطراف خود دیده و یا شنیده‌باشید که یک فرد سیگاری، به بیماری سرطان ریه مبتلا شده‌است و این یک زنگ خطر یا تلنگری بر شما بوده تا سیگار را ترک کنید. برای افرادی که به سیگار عادت کرده‌اند، بسیار دشوار است که به یکباره سیگار را ترک کنند، بنابراین به دنبال جایگزین مناسبی برای آن هستند. یکی از این جایگزین‌ها، دستگاه ویپ است که با استعمال آن، دیگر خبری از بوی بد دود و سرفه نیست. دیگر لزومی ندارد دقایقی را صرف پیدا کردن فندک کنید و یا از دیگران فندک درخواست کنید، کافی است به سادگی دکمه روی دستگاه ویپ را فشار دهید و ویپینگ را آغاز کنید. حال می‌خواهیم بدانیم که تفاوت ویپینگ و سیگار کشیدن در چیست؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت سیگار کشیدن با ویپینگ چیست؟

 

می‌توان گفت که هدف استعمال ویپ و یا سیگار مشترک است و این هدف، تامین نیکوتین مورد نظر آن فرد می‌باشد. نیکوتین ماده‌ای محرک است که تمرکز و هوشیاری افراد را تحریک می‌کند. بنابراین فرد در اثر استعمال این ماده احساس آرامش می‌کند. اثر بسیار مخرب این ماده بر بدن، اعتیادآور بودن این ماده است. طبق نظر یک تیم پزشکی در شرق آمریکا، تمام افرادی که تحت درمان و ترک سیگار هستند معتقدند که استعمال سیگار به آن‌ها آرامش می‌بخشد و قادر به ترک آن نیستند. طبق نظر این پزشکان نیکوتین یک اعتیادآور قوی است، بنابراین جدایی از آن، امری دشوار است.

همانطور که می‌دانید، برخی از جویس‌های ویپ نیز حاوی نیکوتین هستند. پس تفاوت ویپ با سیگار در چیست؟ پاسخ این سوال این است که مکانیزم دریافت و جذب نیکوتین در بدن، در این دو روش متفاوت است. در دستگاه ویپ، یک کویل فلزی جویس را در دستگاه ویپ گرم می‌کند و سپس نیکوتین را به عنوان آروسل آزاد می‌کند که فرد آن را استنشاق می‌کند. اما در سیگار، با سوزاندن تنباکو ذرات نیکوتین آزاد می‌شوند و به شکل دود وارد ریه می‌شوند.

اگرچه نیکوتین به طور کلی اعتیادآور است، اما نیکوتین موجود در جویس مانند قطران یا سایر محصولات جانبی تنباکوی سوخته، سمی و خطرناک محسوب نمی‌شود. اما این بدان معنا نیست که برای سلامتی شما مفید است. طبق تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته، نیکوتین باعث مشکلات حافظه، مشکلات تمرکز و خواب ضعیف می‌شود، پس بهتر است که مصرف آن را متوقف کنید. علاوه بر این موارد، می‌تواند اثرات قلبی عروقی داشته‌باشد و اگر مادر در دوران بارداری ویپینگ کند، ممکن است به رشد کودک آسیب برساند.

شما میتوانید بهترین ویپ ها را از وبسایت روکوویپ تهیه نمایید.

آیا ویپینگ نیز برای سلامتی مضر است؟

02-1.jpg

همه ما اثر بسیار بد و جدی در مورد سیگار را می‌دانیم: آن‌ها باعث سرطان می‌شوند. هنگامی که سیگارهای الکترونیکی در دهه گذشته در صحنه ظاهر شدند، این وعده، فوق‌العاده به نظر می‌رسید که تمام لذت‌های استنشاق نیکوتین بدون هیچ یک از آن آمارهای ترسناک در مورد سرطان ریه به تحقق بپیوندد.همانند تمام چیزهایی که به نظر بیش از حد خوب می‌رسند، سیگار الکترونیکی نیز آن نعمتی که در ابتدا به نظر می‌رسید، نبود و برای سلامت ریه گزینه‌ی خیلی مناسبی نبود. با افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار در سال‌های گذشته، کارشناسان تلاش کردند تا علت دقیق مرگ افراد، که سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کردند را بفهمند.برخلاف سیگار کشیدن، که در آن دانشمندان چندین دهه اطلاعات مربوط به بیمار را برای استفاده از آن داشتند، جدید بودن نسبی استعمال ویپ به این معنی بود که اطلاعات کمی برای بررسی وجود داشت. بنابراین به صورت قطعی نمی‌توان گفت که علت اصلی مرگ آن افراد، ویپینگ بوده‌است یا خیر؟ تنها نتیجه‌ای که حاصل شده این است که نسبت این مرگ و میرها از مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار کمتر است.

آیا ویپینگ به ترک سیگار کمک می‌کند؟

%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%AF-vgod-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%9F.jpg

علی‌رغم این نگرانی‌های سلامتی، شرکت‌های تولید ویپ هنوز سیگارهای الکترونیکی را به عنوان روشی مناسب برای کمک به افراد برای ترک سیگار معرفی می‌کنند. در واقع، طبق مطالعه‌ای در مجله پزشکی نیوانگلند، 18 درصد از سیگاری‌هایی که از سیگار الکترونیکی به‌عنوان ابزار ترک استفاده می‌کردند، توانستند سیگار را برای یک سال تمام ترک کنند.اکنون، این عدد ممکن است چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما در نظر بگیرید که این آمار تقریبا دو برابر تعداد سیگاری‌هایی است که با استفاده از روش‌های سنتی ترک می‌کنند. این نکته نیز شایان ذکر است که تنها 20 درصد از افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را دارند، موفق به ترک سیگار می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد که دستگاه ویپ تاثیر مثبتی روی ترک سیگار دارد.

البته این نکته نیز شایان ذکر است که برای کسب نتیجه بهتر در ترک سیگار با کمک ویپ، بهتر است که ویپینگ را با جویس حاوی نیکوتین شروع کنید و به تدریج از درصد نیکوتین آن بکاهید و در نهایت از جویس‌های بدون نیکوتین استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت ویپ، انواع جویس و غیره می‌توانید به سایت فروشگاه روکوویپ مراجعه نمایید.

آیا ویپینگ در مقایسه با سیگار خطر کمتری برای ریه دارد؟

یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که حتی اگر شما سیگار کشیدن را ترک کنید و سپس به ویپینگ پناه ببرید، به این معنا نیست که ویپینگ برای ریه‌های شما مفید است. در واقع، ریه‌های شما برای استنشاق چیزی غیر از هوای پاک ساخته نشده‌اند. هنگامی که آروسل‌های بخار وارد ریه‌های شما می‌شوند، سلول‌های التهابی را فعال می‌کنند و خطر عفونت را افزایش می‌دهند.التهاب در نتیجه سیگار کشیدن است، اما علل آن کمی متفاوت است. سیگارهای قابل احتراق از 7000 ماده شیمیایی، از جمله موادی مانند استون (معروف به پاک‌کننده لاک ناخن شما) و آرسنیک که برای مسموم کردن موش‌ها استفاده می‌شود، ساخته شده‌است. انجمن ریه آمریکا اعلام کرده‌است این مواد شیمیایی می‌توانند به چندین روش به ریه‌های شما آسیب بزنند:·         دود باعث تحریک و التهاب بافت ریه شما می‌شود.·         ریه‌های شما مخاط اضافی تولید می‌کنند تا از خود در برابر عفونت محافظت کنند.·         التهاب و مخاط راه هوایی شما را منقبض می‌کند.·         ریز موهای پوشاننده ریه‌ها (مژک) که برای تمیز نگه داشتن ریه‌ها طراحی شده‌اند، از بین می‌روند.·         مواد شیمیایی سمی که استنشاق می‌کنید به خون شما منتقل می‌شوند و سپس در سراسر بدن شما گردش می‌کنند.اما در مورد سیگارهای الکترونیکی، آن‌ها حاوی مواد شیمیایی سمی کمتری هستند، اما هنوز همپوشانی زیادی با سیگارهای قابل احتراق دارند. در برخی از جویس‌های بی‌کیفیت و تقلبی موادی همچون پروپیلن گلیکول (که به عنوان ضد یخ شناخته می‌شود) و آکرولئین (به عنوان قاتل علف‌های هرز استفاده می‌شود) و همچنین فرمالدئید (مواد سرطان‌زا برای انسان) و بنزن (موجود در اگزوز خودروها) وجود دارد. بنابراین، تهیه جویس با کیفیت و اورجینال کمک شایانی به جلوگیری از ورود مواد سمی به بدن شما می‌کند.