درد دست چپ جزو رایج ترین درد هایی است که اغلب افراد در طول زندگی خود آن را احساس می کنند؛ اما علت این درد چیست؟ آیا مربوط به مشکلی خطرناک است؟ در این مطلب قصد داریم تا 8 تا از رایج ترین دلایل بروز این درد را بررسی کنیم، بنابراین اگر شما نیز از درد دست چپ رنج می برید توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

8 علت درد دست چپ و کتف را جدی بگیرید! راه درمان قطعی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

دلایل درد دست چپ

2

هر ساله هزاران نفر به دلیل درد دست چپ به پزشک مراجعه می کنند، بسیاری از این افراد به دلیل مشکلات استخوانی، مفاصل، اعصاب یا عضلانی درد دست چپ را تجربه می کنند.

در این میان درد دست چپ در افراد مسن به دلیل تغییرات مرتبط با سن در استخوان ها و مفاصل بسیار شایع تر است؛ در اکثر موارد، چنانچه درد برای مدت طولانی در دست چپ وجود داشته باشد، یک مشکل مزمن است و نیازی به درمان اورژانسی نیست، اما اگر درد شما به صورت مقطعی و شدید ایجاد شده است باید سریعا نزد دکتر فوق تخصص دست و شانه مراجعه کنید.

با این حال به صورت کلی درد ناگهانی یا غیرعادی دست چپ را نباید نادیده گرفت زیرا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل زمینه‌ای شدید باشد. در ادامه رایح ترین دلایل احتمالی درد دست چپ را برای شما آورده ایم:

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون یا پلاک آترواسکلروتیک، یک یا چند شریان کرونر را به طور کامل مسدود کند. به این ترتیب جریان خون به قلب مسدود می شود و این امر منجر به عرضه ناکافی خون اکسیژن دار به سلول های عضله قلب می شود که در نهایت منجر به مرگ سلول های ماهیچه قلب می شود.

برخی از علائم حمله قلبی شامل درد یا ناراحتی در قفسه سینه، قسمت بالایی پشت، گردن، فک، معده یا بازوها است، اما یکی از علائمی بسیار رایح است و اکثرا آن را نادیده می گیرند درد یا ناراحتی در دست چپ است.

برخی از علائم حمله قلبی عبارت است از:

  • ناراحتی در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد
  • درد را می توان در پشت، گردن، فک، دست چپ یا پایین شکم احساس کرد
  • مشکل در تنفس
  • استفراغ
  • سبکی سر، سرگیجه

در صورت مشاهده علائم فوق سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

بورسیت

بورسیت وضعیتی است که در آن مایع اضافی در بورسا تجمع می ‌یابد، بورسا کیسه‌ ای پر از مایع بالشتکی است که از اصطکاک بین مفاصل جلوگیری می‌کند و در صورت آسییب منجر به درد یا التهاب می ‌شود.

بورسیت یک بیماری شایع است که در آن شانه شما ملتهب می شود و همچنین ممکن است در ناحیه ای که بورسیت در آن قرار دارد احساس تورم و حساسیت داشته باشید، که معمولاً در قسمت بیرونی یا کناری مفصل شما جایی که به استخوان می چسبد است.

خوشبختانه، درمان هایی وجود دارد که به کاهش این علائم کمک می کند. اما دقت داشته باشید که هرچه زودتر بورسیت را درمان کنید، علائم زودتر از بین می روتد.

در این میان درد بازوی چپ ممکن است از علائم بورسیت شانه باشد که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از این مفصل ایجاد می شود.

تاندونیت

تاندونیت در اثر استفاده بیش از حد یا فشار روی تاندون های اطراف، به ویژه مفاصل نزدیک مانند شانه یا آرنج ایجاد می شود، بازیکنان تنیس، شناگران و نوازندگان بیشتر مستعد ابتلا به تاندونیت هستند.

در بیشتر موارد، استراحت تنها چیزی است که برای بهبود آن لازم است و در صورت عدم بهبود باید به بهترین کلینیک ارتوپدی تهران مراجعه کنید تا وضعیت شما بررسی می شود.

اقداماتی وجود دارد که می توانید در خانه برای تاندونیت انجام دهید:

  • از کمپرس یخ در نواحی متورم استفاده کنید
  • به آرامی دست خود را کشش دهید
  • مسکن های بدون نسخه مصرف کنید
  • در طول روز با آب زیاد هیدراته کنید
  • آب مرکبات زیاد بنوشید
  • بدن خود را ماساژ دهید

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف زمانی اتفاق می ‌افتد که یک یا چند تاندون در روتاتور کاف پاره می‌ شوند، این پارگی ها معمولاً هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا انجام حرکات سریع با بازو ایجاد می شوند.

در چنین شرایطی درد دست چپ معمولاً شدید و ناتوان کننده است و استفاده از بازو یا حتی بلند کردن آن را دشوار می کند که فیزیوتراپی می تواند به تسریع بهبودی کمک کند.

فتق دیسک

این بیماری بر روی افرادی که در تمام طول روز پشت میز می نشینند یا اجسام سنگین را به اشتباه بلند می کنند، تاثیر می گذارد. در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اما معمولا در بزرگسالی شروع می شود و اغلب تا زمانی که علائم بدتر شوند شما آن را متوجه نمی شود.

هنگامی که فتق دیسک روی عصب تامین کننده بازوی چپ فشار می آورد، شما درد آن را در دست چپ همراه با بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن اجساس می کنید.

البته که نمی توان به همین راحتی عنوان کرد که فردی به این عارضه دچار است و حتما به انجام تست های دقیق تر از جمله اشعه ایکس یا ام ار ای نیاز است.

شکستگی

گاهی اوقات درد دست چپ می تواند به دلیل شکستگی استخوان بازوی چپ باشد. در چنین شرایطی شما قادر نخواهید بود حتی دست خود را حرکت دهید و احتمالا آسیبی قبل از آن وارد شده است. در این شرایط برای درمان باید نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.

شانه یخ زده باعث درد دست چپ می شود

شانه یخ زده در سمت چپ وضعیتی است که در آن یک یا هر دو شانه سفت، دردناک و به سختی حرکت می کنند، در این شرایط احتمالاً هنگام انجام کارهایی مانند بلند کردن، به پهلو خوابیدن یا پوشیدن پیراهن، درد شانه یا دست چپ و از دست دادن حرکت را تجربه می کنید.

در این شرایط می توانید با کمک ماساژ و گرما درمانی تا حدی به درمان این عارضه کمک کنید.

سندرم تونل کارپال

عصب میانی از فضای باریکی به نام تونل کارپال عبور می کند، اگر فشار روی عصب مدیان خیلی زیاد شود، باعث التهاب بافت های اطراف آن (اعصاب و رباط ها) می شود.

علائم شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا ضعف در انگشت شست دست است؛ سندرم تونل کارپال اغلب به دلیل تایپ کردن روی صفحه کلید یا استفاده بیش از حد از ابزارهای هایی مانند چکش یا قیچی است.

درمانی که استفاده می شود، جراحی آزادسازی تونل کارپ نامیده می ‌شود، که در این جراحی دست از یک چاقوی جراحی برای بریدن قسمت ‌های رباط عرضی کارپ استفاده می شود. از این رو، فشار کمتری بر روی عصب میانی وارد می‌شود، که احساس و حرکت را به شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه شما می ‌دهد.

تا این جا تلاش کردیم تا شما را با 8 تا از رایج ترین دلایل درد دست چپ و جزئیات مربوط به روش های درمان آشنا کنیم، اما این مورد را در نظر داشته باشید که لزوما در تمامی مواقع این درد مربوط به مشکل خاصی نمی باشد و گاهی تنها یک گرفتگی است که با کمی ماساژ و استراحت درمان می شود.

بنابراین اگر درد دست چپ را دارید نگران نشوید و سعی کنید تا مرحله اول استراحت داشته باشید، اما اگر درد شما شدید است و یا سابقه ابتلا به آن را دارید لازم است نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با بررسی علائم و انجام آزمایش های مربوط علل درد تشخیص داده شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

3

در صورت داشتن علائم زیر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر درد بازو، شانه، آرنج یا مچ دست نتیجه یک ضربه جدی باشد.
  • درد ناگهانی در بازو، شانه، قفسه سینه یا پشت، همراه با فشار قفسه سینه، ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد.
  • با ورزش درد را تجربه می کنید، اما با استراحت تسکین می یابد.
  • آسیب ناگهانی رخ داده است (مخصوصاً زمانی که همراه با ضربه ناگهانی باشد)
  • داشتن درد شدید و تورم
  • مشکل در حرکت عادی
  • مشکل در چرخاندن کف دست به بالا و پایین یا برعکس
  • دردی که پس از استراحت، و  قرار دادن یخ از بین نمی رود
  • افزایش قرمزی، تورم یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده

درد دست چپ چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

همان طور که مطالعه کردید درد دست چپ می تواند مربوط به مشکلات متنوعی باشد، در صورتی که درد مداوم باشد یا باعث ناراحتی شود، تشخیص دقیق مهم است، اما چگونه می توان تشخیص دقیقی به دست آورد؟ در صورت لزوم، پزشک آزمایش های تصویربرداری را تجویز می کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی ( MRI ) از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از هر ناحیه از بدن استفاده می کند.
  • آزمایش اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای بدن استفاده می کند و می تواند به تشخیص سندرم های فشاری مانند سندرم تونل کارپال کمک کند.
  • مطالعه هدایت عصبی، تکانه های عصبی را هنگامی که مقدار کمی جریان برای تشخیص عصب آسیب دیده اعمال می شود، اندازه گیری می کند.
  • تست الکترومیوگرافی شامل قرار دادن یک الکترود سوزنی در ماهیچه ها برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی آنها است که می تواند به تشخیص آسیب به اعصابی که به عضلات می رود کمک کند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با رایج ترین علائم درست چپ و دیگر جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم؛ در آخر حتما به علائم خود توجه داشته باشید و در صورت طولانی تر شدن درد نزد پزشک متخصص مراجعه کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.