یک فعال سیاسی گفت: در شهرستان‌ها مردم به فرد رأی می‌دهند و اصلا توجهی به جریان‌های سیاسی ندارند.

اگر اعتماد عمومی شکل بگیرد، پاسخ مردم مشارکت در انتخابات خواهد بود / مردم در شهرستان‌ها به جناح سیاسی نامزدها رأی نمی‌دهند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت فردا: به انتخابات نزدیک می‌شویم و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه سیاسی مشارکت بالا در انتخابات است. حالا پرسش آن است که برای تحقق این مهم چه باید کرد؟

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «جریان‌های سیاسی در تهران خودشان را نشان می‌دهند و اگر اصلاح‌طلبان اقبال داشته باشند لیست آنها و اگر اصولگرایان اقبال داشته باشند، لیست آنها رأی می‌آورد. در شهرستان‌ها افراد به شخص رأی می‌دهند نه لیست‌های جناح‌های سیاسی. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در شهرستان‌ها نمی‌توانند به صفت جناح سیاسی‌شان رأی بیاورند. در شهرستان‌ها مردم به فرد رأی می‌دهند و اصلا توجهی به جریان‌های سیاسی ندارند. خیلی از شهرستان‌ها یک نفر از اصولگرایان و یک نفر از اصلاح‌طلبان رأی آورده‌اند. همین مثال نشان می‌دهند برای مردم جناح سیاسی افراد مهم نیست. در مجلس ششم سی اصلاح‌طلب در تهران رأی آورد و در مجلس هفتم سی اصولگرا در تهران رأی آورد. در شهرهای بسیار بزرگ مانند شیراز یا تبریز ممکن است جناح سیاسی فرد اندکی تأثیر داشته باشد اما در سایر شهرستان‌ها اینگونه نیست».

او ادامه داد: «حقوقدان محترم شورای نگهبان، آقای کدخدایی مستند به نظرات مقام معظم رهبری گفتند که باید به مردم اطمینان داده شود. درست هم هست زیرا هرچه قدر مردم به نامزدها اطمینان داشته باشند و بدانند که انتخاب افراد به خودشان سپرده شده است و اینگونه تصور نکنند که فلان نامزدها حتما باید داخل مجلس شوند یا فلان نامزدها نباید وارد شوند، در انتخاب شرکت می‌کنند. باید احساس کنند رأی‌شان واقعا مؤثر است. اگر اعتماد عمومی شکل بگیرد پاسخ مردم مشارکت در انتخابات خواهد بود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در تعیین اعضای هیئت اجرایی، اعضای پای صندوق‌ها و همه افرادی که نظارت می‌کنند باید تصور شود که همه اینها از مردم هستند و دولت نمی‌خواهد افراد به خصوصی وارد مجلس شوند».

یوسفیان‌ملا در پایان گفت: «مردم نسبت به جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دل‌زده هستند. یک زمانی مردم به اصلاح‌طلبان رأی دادند و دیدند مشکلات حل نشد و عکسش همین بود. مردم دیگر از جریان‌های سیاسی دلزده شده‌اند و دنبال نیروهایی هستند به جز نیروهای سیاسی. مردم در این دوره دنبال نیروهای خدمت‌گذار هستند. افرادی که وقتی وارد مجلس شدند دنبال مسائل حاشیه‌ای نباشند و فقط به فکر حل مشکلات مردم باشند. اگر چنین نیروهایی وارد شوند دلزدگی سیاسی مردم رفع می‌شود».