یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اطلاع‌رسانی هیئت‌های اجرایی از روند بررسی صلاحیت‌ها، جلوی هجمه‌ها را می‌گیرد.

دولت در موضوع ردصلاحیت‌ها شفاف‌سازی کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بحث بر سر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها که چند روز پیش از سوی هیئت‌های اجرایی اعلام شد، همچنان ادامه دارد. اصلاح‌طلبان آن را به معنای بی‌معناشدن انتخابات می‌دانند، طیف‌هایی آن را عین اجرای قانون تلقی می‌کنند و البته افرادی هم باور دارند گرچه در کلیت بررسی‌ صلاحیت‌ها مشکلی نبوده است اما می‌شد هیئت‌های اجرایی با نگاهی موسع‌تر به بررسی صلاحیت‌ها می‌پرداختند؛ نمونه‌اش حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در خطبه‌های نماز جمعه تهران قریب به مضمون چنین سخنی را مطرح کرد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «هیئت اجرایی اگر مرِّ قانون را اجرا کرده‌اند باید شفاف‌سازی کنند تا هر گونه شائبه‌ای برطرف شود و بدانند که اطلاع‌رسانی جلوی هجمه‌ها را می‌گیرد. کسانی که ردصلاحیت‌ شده اند چه ردصلاحیت‌شان طبق قانون بوده یا نبوده است، هجمه خود را وارد می‌کنند. دولت باید مدیریت کند و نگذارد بیش از این فضاسازی شود زیرا هدف مهم مشارکت حداکثری است و این شکل از فضاسازی‌ها بر مشارکت بالا اثر منفی می‌گذارد».

او ادامه داد: «برخی گروه‌ها که از پیش، بازنده‌ هستند، می‌خواهند در این بین ماهی خود را بگیرند. به نظرم هیئت‌های اجرایی کج‌سلیقگی کردند و عدم اطلاع‌رسانی کامل درباره بررسی صلاحیت‌های باعث شکل‌گیری فضایی شده است که مطلوب نیست».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «من بارها گفته‌ام که همه این مشکلات از نبود تحزب در کشور است و تا وقتی به صورت جدی حزب‌گرایی نداشته باشیم، این مشکلات را خواهیم داشت. امیدوارم دوستانی که تصمیم‌گیر در این قضیه هستند، نگاهشان طوری باشد که ضمن رعایت قانون شرایط برای حضور مردم هم فراهم شود. اینکه مثلا فردی بگوید از باب التزام عملی به ولایت فقیه تأیید شده‌ام اما از باب التزام به قانون اساسی ردصلاحیت‌ شده‌ام، یعنی پاردوکس و هیئت‌های اجرایی باید توضیح دهند دقیقا چه موضوعی در بین بوده است تا مردم بدانند آن فرد اطلاعات غلط منتشر می‌کند یا در بررسی صلاحیتش کم‌دقتی شده است یا مثلا افرادی می‌گویند ما اکنون نماینده مجلس هستیم اما از باب عدم التزام ردصلاحیت شده‌ایم. البته که به فرمایش حضرت امام(ره) ملاک حالِ افراد است و می‌شود فردی در گذشه در خط انقلاب اسلامی بوده باشد و حالا نباشد اما در هر صورت هیئت‌های اجرایی باید به تمام این شبهات پاسخ دهند».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «اگر رقابت نباشد، مشارکتی هم شکل نمی‌گیرد. امیدوارم سلایق شخصی و گروهی بر اصل قانونگرایی حاکم نشده باشد. اکنون برخی علیه دولت آقای رئیسی یک شائبه را مطرح می‌کنند؛ اینکه دولت در روند انتخابات به وسیله هیئت‌های اجرایی دخالت کرده است. دولت آقای رئیسی برای رفع این شائبه باید در موضوع بررسی صلاحیت‌ها شفاف‌سازی کند و جزئیات بررسی صلاحیت‌ها در برخی استان‌ها را کامل بررسی و نتیجه‌اش را به مردم اعلام کند. سکوت دولت باعث می‌شود چنین شائبه‌هایی علیه‌اش شکل بگیرد».