قهوه به عنوان یک نوشیدنی محبوب، به دلیل حاوی بودن کافئین و تاثیر آن بر سلامت و انرژی انسان‌ها، اهمیت بالایی دارد. کافئین تاثیر مستقیمی بر انرژی و سلامت انسان‌ها دارد، لذا بسیاری از افراد هنگام مصرف قهوه به سوالاتی مانند «کدام نوع قهوه دارای کافئین بیشتری است؟» یا «کدام نوع قهوه انرژی بیشتری ارائه می‌دهد؟» فکر می‌کنند. در این مقاله، ما به بررسی انواع مختلف قهوه و میزان کافئین موجود در آن‌ها خواهیم پرداخت.

نکات مهم درباره کافئین قهوه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده شیمیایی است که به نام علمی متیل تئوبرومین نیز شناخته می‌شود. این ماده به طور طبیعی یک نوع آلکالوئید است و در بسیاری از گیاهان مانند چای، انواع نوشابه و قهوه وجود دارد. علاوه بر اینکه به بهبود سلامت روان کمک می‌کند، از این ماده برای درمان سردردهایی مانند میگرن نیز استفاده می‌شود. این ماده به راحتی با برخی از داروها مانند استامینوفن و آسپرین ترکیب می‌شود و می‌توان آن را مصرف کرد.

 

کافئین چگونه عمل می‌کند؟

پس از مصرف غذا یا نوشیدنی حاوی کافئین و تجزیه آن در روده، کافئین به سرعت و حدوداً در طی 20 دقیقه وارد جریان خون می‌شود. سپس به کبد می‌رسد، جایی که به ترکیبات مختلف تجزیه می‌شود.

ترکیباتی که از تجزیه کافئین به وجود می‌آیند، می‌توانند بر اندام‌های مختلف بدن با روش‌های متفاوت تأثیر بگذارند. بیشترین تأثیر کافئین بر سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز است.

در اینجا با آدنوزین آشنا می‌شویم، یک ناقل عصبی که از لحظه بیدار شدن در طول روز افزایش می‌یابد. هرچه مقدار آدنوزین در مغز شما بیشتر باشد، احساس خواب آلودگی بیشتری خواهید داشت، تا زمانی که مقدار کافی آدنوزین جمع شود تا بتوانید بخوابید.

کافئین با انسداد گیرنده‌های آدنوزین، احساس خستگی را متوقف می‌کند. همچنین می‌تواند باعث افزایش سطح آدرنالین در خون و افزایش سطح دوپامین و نوراپی‌فرین در مغز شود. این دو ماده شیمیایی احساس خوبی را در ما ایجاد می‌کنند و مغز و بدن را برای فعالیت آماده می‌کنند.

تمام این تأثیرات به طور مشترک احساس هوشیاری و تمرکز را به شما منتقل می‌کنند. شما می‌توانید با شدت بیشتری روی وظیفه پیش روی خود تمرکز کنید و باعث افزایش بهره‌وری شوید.

کافئین به سرعت عمل می‌کند و شما می‌توانید اثرات آن را پس از 20 دقیقه از مصرف آن احساس کنید. همچنین برای خروج کامل کافئین از بدن، با نیمه عمر حدود 6 ساعت، زمان نسبتا زیادی لازم است.

عوامل تاثیرگذار بر میزان کافئین قهوه

هنگام بحث در مورد میزان کافئین موجود در اسپرسو و قهوه، باید توجه داشت که این موضوع فقط به نوع نوشیدنی محدود نمی‌شود. عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند به طور قابل توجهی بر میزان کافئین فنجان قهوه شما تاثیر بگذارند. بیایید این عوامل را بررسی کنیم تا با آگاهی کامل، میزان مناسب کافئین را دریافت کنیم.

نژاد قهوه

هنگامی که میزان کافئین مطرح می‌شود، تمام قهوه‌ها برابر نیستند. برندها و انواع دانه‌های قهوه از لحاظ میزان کافئین متفاوت هستند. به عنوان مثال، میزان کافئین دانه‌های قهوه ربوستا بیشتر از قهوه عربیکا است. اگر شما قهوه پرکافئین را ترجیح می‌دهید، باید نوعی قهوه را انتخاب کنید که درصد بالایی از ربوستا داشته باشد. اگر قهوه کم‌کافئین مصرف می‌کنید، باید قهوه شما درصد بالایی از عربیکا داشته باشد.

کافئین قهوه_مقایسه کافئین روبوستا و عربیکا

میزان برشته‌کاری یا روست

میزان برشته‌کاری یا روست کردن نیز بر میزان کافئین موجود در فنجان قهوه شما تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، درجه روست سبک نسبت به روست تیره، کافئین بیشتری را حفظ می‌کند. بنابراین، اگر کافئین قوی را ترجیح می‌دهید، روست سبک را انتخاب کنید. اما اگر بیشتر به طعم‌های غنی و دودی علاقه دارید، روست تیره و دارک را انتخاب کنید؛ اما بدانید که دوز کافئین کمتری دریافت خواهید کرد.

میزان قهوه مصرفی

یکی از عوامل مهم، میزان قهوه‌ای است که برای ترکیب با آب انتخاب می‌کنید. طبیعتاً هرچه بیشتر از قهوه استفاده کنید، میزان کافئین آن بیشتر خواهد شد. بنابراین، اگر می‌خواهید کافئین شما را به شدت تحریک کند، در ریختن پودر قهوه دست و دلباز باشید. فقط مطمئن شوید که زیاده روی نمی‌کنید، چون ممکن است مانند یک کانگورو با سوخت کافئین از دیوارها بپرید!

روش تهیه و دم‌آوری

روش تهیه قهوه نیز در میزان کافئین نقش دارد. روش‌های مختلف دم کردن، کافئین را با تفاوت‌هایی استخراج می‌کنند. به عنوان مثال، اسپرسو با فشار دادن آب داغ به دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود و در نتیجه یک شات غلیظ و کافئین‌دار ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر، قهوه چکه‌ای یا (drip coffee)، استخراج کندتری از قهوه است که ممکن است مقدار کمی کافئین در هر اونس را به همراه داشته باشد. بنابراین، اگر به دنبال دریافت سریع کافئین هستید، به سراغ شات اسپرسو بروید. اما اگر ترجیح می‌دهید قهوه خود را به آرامی میل کنید، قهوه دمی یا چکه‌ای می‌تواند بهترین گزینه باشد.

آیا روش دم‌آوری بر میزان کافئین تاثیر دارد؟

میزان کافئین در اسپرسو و قهوه دمی، یک سوال همیشگی است. آیا اسپرسو کافئین قوی‌تری نسبت به قهوه معمولی دارد؟ بیایید به زبان ساده، شفاف و روشن این موضوع را توضیح دهیم. خلاصه این مقاله این است که اگر نیاز دارید قهوه مثل یک سیلی یا ضربه محکم شما را بیدار و سرحال کند، قهوه اسپرسو را در آغوش بگیرید.

میزان کافئین موجود در قهوه بستگی به نوع قهوه و روش دم‌آوری آن دارد. جدول زیر میزان کافئین موجود در انواع مختلف قهوه را نشان می‌دهد:

- قهوه دمی مانند قهوه فرانسه (۲۳۷ میلی‌لیتر): ۹۵ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین

- قهوه‌های دمی بدون کافئین (۲۳۷ میلی‌لیتر): ۲ تا ۱۲ میلی‌گرم کافئین

- اسپرسو (۳۰ میلی‌لیتر): ۴۷ تا ۷۵ میلی‌گرم کافئین - برای اطلاعات بیشتر به مقاله جامع درباره اسپرسو مراجعه کنید.

- اسپرسو بدون کافئین (۳۰ میلی‌لیتر): ۰ تا ۱۵ میلی‌گرم کافئین

- لاته (۲۳۷ میلی‌لیتر): ۶۳ تا ۱۷۵ میلی‌گرم کافئین

چگونه می‌توانم مصرف کافئین خود را کاهش دهم؟

آیا می‌خواهید مصرف کافئین خود را کاهش دهید، اما همچنان از لذت نوشیدن اسپرسو برخوردار باشید؟ در حقیقت، اسپرسو گزینه مناسبی برای کاهش مصرف کافئین است. البته فقط باید مطمئن باشید که میزان روزانه آن را به یک شات محدود می‌کنید! اغلب اوقات، تعادل بهترین راه حل است. اگر میزان یک شات قهوه اسپرسو برای شما خیلی کم به نظر می‌رسد و می‌خواهید فنجان شما حاوی مقدار بیشتری نوشیدنی باشد، می‌توانید به جای یک شات اسپرسو، نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو مانند کاپوچینو یا لاته را امتحان کنید.

انتخاب نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو راه عالی برای لذت بردن از کافئین و البته حفظ تعادل است. شیر موجود در نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو و لاته به تخفیف دادن اسپرسو کمک می‌کند، بنابراین در هر اونس کافئین کمتری دریافت می‌کنید. علاوه بر این، طعم نوشیدنی بسیار لذیذ‌تر می‌شود. این یک انتخاب برد-برد است. اگر به دنبال کاهش مصرف کافئین خود هستید و همچنان می‌خواهید به یک فنجان اسپرسو وفادار بمانید، نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو را امتحان کنید و از آن لذت ببرید!