هنگام خرید بلیط هواپیما، حتما اسم بلیط لحظه آخری به گوش شما خورده است. مسافران همیشه سوالاتی در مورد این بلیط می‌پرسند و به دنبال اطلاعات در مورد این بلیط هستند. ارزانی این بلیط‌ها در بیشتر مواقع شک برانگیز است و علت این ارزانی برای مسافران سوال است. همواره تصور غلط عموم این است که، این بلیط‌ها جعلی هستند یا هواپیماهای مناسبی ندارند. در ادامه به تمامی قوانین و دلایل موجود شدن بلیط لحظه آخری خواهیم پرداخت و یک بار برای همیشه به پرسش: بلیط لحظه آخری خوبه یا بده؟ پاسخ خواهیم داد.

بلیط لحظه آخری خوبه یا بده؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بلیط لحظه آخری چیست؟

از جمله نکات خرید بلیط هواپیما خارجی و داخلی که برای اکثر افراد جذاب است دانستن این است که آیا خرید بلیط هواپیما لحظه آخری خوب است یا نه؟! باید بدانید هنگامی که مسیری پر رفت و آمد است، شرکت‌ها و آژانس های هواپیمایی اقدام به چارتر کردن ایرلاین ها می کنند. چارتر کردن به معنای " دربست " کردن یک پرواز برای مدت زمان مشخصی است. در این بازه زمانی ایرلاین هزینه کل سفر را با قیمت مشخصی از چارترکننده دریافت می‌کند. در صورتی که پروازی بدون سرنشین سفر خود را انجام دهد، متضرر اصلی آژانس چارتر‌کننده پرواز است. به همین علت هنگامی که شاهد کاهش درخواست سفر در بازه زمانی مشخصی در یک مسیر باشیم، شاهد عرضه شدن بلیط لحظه آخری خواهیم شد. این بلیط‌ها جلوی خسارت آژانس را می‌گیرد و با قیمتی بسیار پایین مسافر را به مقصد مورد نظر می‌رساند و به نوعی یک معادله برد-برد برای هر دو طرف محسوب می‌شود.

 

زمان ارائه بلیط لحظه آخری

ارائه بلیط لحظه آخری قاعده و قانون خاصی ندارد. به طور کلی در مسیرهای پر رفت و آمد در روزهای غیر‌تعطیل و ساعات ابتدایی روز می‌توانیم شاهد ارائه شدن بلیط لحظه آخری باشیم. اگر مقصدی در بعضی فصل‌ها درخواست کمتری برای سفر دارد می‌توانیم در این فصل‌ها بیشتر شاهد بلیط لحظه آخری باشیم. به عنوان مثال مسیر تهران – کیش یک مسیر پر رفت و آمد است. در فصل تابستان با گرم شدن هوا درخواست سفر برای سفر به کیش به حداقل می‌رسد. بنابر این از جمله نکات خرید بلیط هواپیما داخلی این است که مثلا در صورتی که در تابستان و وسط هفته قصد سفر به کیش را داشته باشید می‌توانید بلیط های چارتری مناسب و یا بلیط لحظه آخری تهیه کنید.

کیفیت خدمات بلیط لحظه آخری

باورهای غلطی مبنی بر خدمات کمتر و یا هواپیمای نامناسب در مورد بلیط لحظه آخری وجود دارد. اکنون دیگر می‌دانیم که این بلیط با بلیط چارتری در خدمات هیچ تفاوتی ندارد. در واقع ممکن است در یک پرواز هم بلیط چارتری هم سیستمی و هم لحظه آخری به فروش رفته باشد. تفاوت شخصی که بلیط لحظه آخری گرفته با دیگر اشخاص فقط در پرداخت کمتر است. نوع و کیفیت خدمات و کابین هواپیما برای همه نوع بلیط‌ها یکسان است و هیچ تفاوتی ندارد.

بلیط لحظه آخری مناسب چه افرادی است؟

افرادی که قصد سفرهای بدون برنامه ریزی را دارند، می‌توانند از بلیط لحظه آخری استفاده کنند. این بلیط‌ها مناسب افرادی است که چمدانشان جمع و همیشه آماده سفر هستند. به علت اینکه این بلیط‌ها معمولا در روز قبل از پرواز و یا در فاصله چند ساعت مانده به پرواز ارائه می‌شوند، نمی توان برای سفرهای از پیش برنامه ریزی شده روی آنها حساب کرد.

بلیط لحظه آخری را چگونه تهیه کنیم؟

برای خرید بلیط لحظه آخری باید خوش شانس و سریع بود. هنگامی که بلیط لحظه آخری مناسب خود را پیدا می‌کنید بدون فوت وقت، اقدام به خرید بلیط کنید. این بلیط‌ها به علت ارزان بودن بسیار پر‌طرفدار‌اند و به سرعت ناموجود می‌شوند. دقت داشته باشید که بلیط‌های لحظه آخری را از سایت های معتبر و آژانس های با سابقه خریداری کنید تا ارزانی بیش از حد گولتان نزند و به دام کلاهبرداران نیوفتید.

7

مزایای بلیط لحظه آخری

از مهم‌ترین مزیت این بلیط پایین بودن بسیار زیاد این بلیط است. این نوع بلیط هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشد قیمت کمتری دارد و ممکن است گاهی از قیمت یک بلیط اتوبوس هم ارزان‌تر باشد. همچنین ممکن است برای مقاصد خاص در جستجوی اول بلیط پیدا نکنید و در زمان پرواز با کنسل کردن دیگر مسافران این امکان فراهم است که بدون معطلی این بلیط را خریده و به مقصد خود سفر کنید.

معایب بلیط لحظه آخری

از معایب بلیط لحظه آخری، می‌توان به نبود رنج سنی در این بلیط اشاره کرد. در بلیط های سیستمی نرخ بلیط با توجه به بازه سنی متغیر است و برای کودکان تا ۷۰ درصد تخفیف دارد. در بلیط لحظه آخری اما همه رنج سنی‌ها بزرگسال محسوب می‌شوند و قیمت یکسانی دارند. نبود همیشگی بلیط لحظه آخری دومین عیب این نوع بلیط است. در واقع نمی‌توان روی این بلیط‌ها همیشه حساب باز کرد و برای مواقع ضروری کارآمد نیست. عدم استرداد بلیط لحظه آخری یکی دیگر از معایب این نوع بلیط است. در صورتی که پس از خرید از سفر خود منصرف شوید، این بلیط‌ها را نمی‌توانید کنسل کنید. در واقع به دلیل قیمت پایین بلیط‌های لحظه آخری این نوع بلیط هزینه‌ای بابت کنسلی به شما پرداخت نمی‌کنند و در صورتی که از سفر منصرف شوید بلیط شما به اصطلاح " سوخت " می‌شود.

نکات نهایی بلیط لحظه آخری

  • احتمال خرید این بلیط ها در مسیرهای پر رفت و آمد بیشتر است.
  • هنگام وارد کردن مشخصات فردی برای بلیط لحظه آخری احتیاط بیشتری کنید، این بلیط‌ها امکان ویرایش ندارند و در صورتی که مشخصات را اشتباه وارد کنید امکان استفاده از بلیط را نخواهید داشت.
  • بلیط های لحظه آخری برای پروازهای داخلی متداول‌تر است و اگر به سفر خارجی می‌روید منتظر این بلیط نمانید و خرید خود را از قبل انجام دهید.
  • در صورتی که بلیط لحظه آخری برای سفر خارجی تهیه کنید امکان دریافت ارز مسافرتی را نخواهید داشت. این بلیط‌ها در ساعات و روز قبل از پرواز موجود می‌شوند و امکان اقدام برای گرفتن ارز مسافرتی را از شما سلب می‌کنند.
  • برای اطلاع از موجود شدن بلیط های لحظه آخری در کانال ها و خبرنامه های آژانس‌های مسافرتی عضو شوید.

کلام پایانی

خرید بلیط لحظه آخری می‌تواند یک سفر مناسب و مقرون به صرفه را برایتان فراهم کند. به این نکته توجه کنید که در صورتی که بلیط لحظه آخری موجود باشد یعنی درخواست سفر برای مقصد شما پایین است و این بدان معنا است که دیگر هزینه‌های سفر مانند اقامت و خورد و خوراک نیز برای شما پایین‌تر از حد معمول می‌آید. با دانستن این اطلاعات می‌توانید خود قضاوت کنید که بلیط لحظه آخری خوبه یا بده. تجربه شما از سفر با بلیط های لحظه آخری چیست؟ آخرین بار چه موقع موفق به خرید این نوع بلیط شدید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.