انتخاب بهترین مکان برای نصب دستگاه حضور و غیاب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

خرید دستگاه حضور و غیاب یکی از ضروری‌ترین ابزاری است که برای نظارت بر ترددها و مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از چالش‌های استفاده از این دستگاه انتخاب مکان مناسب است که باعث افزایش بازدهی دستگاه می‌شود. محل‌های مختلفی برای نصب دستگاه حضور و غیاب وجود دارند که باید از شرایط مناسبی برخوردار باشند و اجازه ندهند عوامل محیطی مانند رطوبت، تابش نور مستقیم خورشید، وزش باد و... عملکرد سیستم را تحت تاثیر قرار دهند. در مقاله امروز همراه ما باشید تا با بهترین مکان برای نصب دستگاه حضور و غیاب آشنا شوید.

بهترین محل نصب دستگاه حضور و غیاب

بهترین محل برای نصب دستگاه‌های حضور و غیاب شامل موارد زیر هستند:

نصب دستگاه به دیوار

در رابطه با نصب فیزیکی دستگاه حضور و غیاب یکی از بهترین و رایج‌ترین مکان‌ها دیوار است که می‌توان دستگاه را در ارتفاع مناسب قرار داد. معمولا دستگاه‌های حضور و غیاب مجهز به پایه نصب دیواری همراه با پیچ و رول‌پلاک هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا سیستم را بر روی دیوار نصب کنید. ارتفاع دستگاه باید به صورتی باشد تا تمامی افراد با قدهای متفاوت بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، هنگام نصب دستگاه بر روی دیوار نکات مهمی را باید در نظر بگیرید که شامل نزدیکی به پریز برق و کابل‌های شبکه برای اتصال دستگاه در سیستم کامپیوتر هستند.

نصب دستگاه روی میز

میز یکی دیگر از رایج‌ترین محل‌های نصب دستگاه حضور و غیاب است و برای سیستم‌هایی مناسب است که به‌صورت رومیزی طراحی شده‌اند. در واقع به آنها دستگاه کنترل تردد رومیزی گفته می‌شود که برای استفاده در محیط‌های کوچک مناسب هستند. در واقع محل مناسب برای قرار دادن این دستگاه میز نگهبان یا کانتر ورودی ساختمان است که در دسترس عموم کارکنان قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این روش نزدیکی آن به سیستم کامپیوتر است؛ زیرا به راحتی می‌تواند با نرم‌افزار حضور و غیاب برای انتقال داده‌ها ارتباط برقرار کند.

نصب دستگاه روی استند

امکان نصب دستگاه حضور و غیاب برای بعضی از مجموعه‌ها بر روی دیوار یا میز وجود ندارد، بهترین محل نصب دستگاه حضور و غیاب برای این مراکز استفاده از استند یا پایه است. به این ترتیب باید نکاتی مانند محل و ارتفاع مناسب را در نظر بگیرید و از محکم شدن دستگاه بر روی استند اطمینان حاصل کنید، مراکزی که برای ثبت تردد از گیت استفاده می‌کنند معمولاً از این شیوه بهره می‌گیرند.

دستگاه حضور و غیاب سیار

یکی دیگر از محبوب‌ترین دستگاه‌های حضور و غیاب به مدل سیار یا قابل حمل اختصاص می‌یابد که نیازی به اقدامات خاص برای نصب و راه‌اندازی ندارد. این روش برای مشاغلی مناسب است که جای ثابتی برای استقرار دستگاه ندارند و یا می‌خواهند دستگاه را به بخش‌های مختلف مجموعه انتقال دهند. این دستگاه‌ها دارای باتری داخلی قوی بوده و بدون نیاز به سیم و منبع تغذیه عملیات ثبت تردد را انجام می‌دهند. توجه داشته باشید دستگاه حضور و غیاب سیار دارای شارژ باطری محدود است(حدود 2 ساعت).

نکات مهم نصب دستگاه حضور و غیاب

5

برای آن که حداکثر بهره را از دستگاه حضور و غیاب ببرید هنگام نصب آن باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که عبارتند از:

در نظر گرفتن مکان مناسب

محل مناسب نصب دستگاه‌های حضور و غیاب اولین نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود. با توجه به مکان‌ها و شیوه‌های نصب دستگاه کنترل تردد باید مجموعه خود را بررسی کنید و بهترین روش را انتخاب نمایید. دستگاه را در جایی قرار دهید که در معرض دید کارکنان باشد تا دسترسی مناسبی به آن داشته باشند. همچنین باید در نزدیکی پریز برق قرار بگیرد، همچنین در صورتی که دستگاه تحت وب و آنلاین است باید نزدیک به محل نود شبکه نصب شود.

وجود نور کافی در محل نصب

محل نصب دستگاه حضور و غیاب باید از نور کافی برخوردار باشد که این مورد برای سیستم‌های حضور و غیاب تشخیص چهره از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع دستگاه‌هایی مانند دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و تشخیص عنبیه چشم باید در محلی نصب شوند که نور کافی داشته باشد و دچار تغییرات نوری نشود. از نصب چنین دستگاه‌هایی در معرض نور مستقیم خورشید و لامپ‌ها جلوگیری کنید چرا که ممکن است دستگاه در شناسایی افراد دچار اختلال شود. در صورت امکان سیستم را در فضای داخلی نصب کنید تا تحت تاثیر تغییرات نوری قرار نگیرد.

در نظر گرفتن ارتفاع مناسب

نکته مهمی که هنگام انتخاب محل مناسب برای نصب دستگاه حضور و غیاب باید در نظر بگیرید ارتفاع مناسب است، دستگاه باید از زمین فاصله مناسبی داشته باشد و در دسترس کارکنان قرار گیرد.

فاصله استاندارد سیستم از زمین 1 متر و 15 سانتی متر تا 1 متر و 50 سانتی متر است که چه بر روی دیوار و چه روی میز مستقر شود باید این فاصله را حفظ کنید.

حفظ امنیت

همانطور که می‌دانید دستگاه حضور و غیاب برای ثبت تردد پرسنل استفاده می‌شود و برای سازمان‌ها بسیار مهم است که افراد غیرمجاز نتوانند به دستگاه دسترسی پیدا کنند. در نتیجه یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب محل مناسب برای نصب این دستگاه باید در نظر بگیرید، دسترسی محدود است و باید در جایی نصب شود که تنها افراد مجاز به دستگاه دسترسی داشته باشند.

6

نحوه عملکرد

پس از آن که دستگاه حضور و غیاب را نصب کردید پیشنهاد می‌شود عملکرد آن را از طریق ثبت ورود و خروج چندین بار مورد آزمایش قرار دهید. گزارش‌های دریافت شده توسط سیستم را بررسی کنید و از صحت ثبت اطلاعات مطمئن شوید.

تجهیزات مناسب

برای نصب دستگاه حضور و غیاب به تجهیزات و ابزارهای مختلفی نیاز است که باید آنها را تامین کنید. این ابزار شامل دریل، مته، پیچ و رول‌پلاک، کابل شبکه و منبع تغذیه هستند. اگر مجبور شدید دستگاه را در فضای باز نصب کنید برای محافظت در برابر نور، گرد و غبار و رطوبت از سایبان یا محافظ استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در رابطه با محل نصب دستگاه حضور و غیاب مطالب جامع و کاربردی ارائه دهیم. نصب و راه‌اندازی دستگاه حضور و غیاب از مهمترین اقداماتی است که هنگام استفاده از آن باید در نظر بگیرید و شرایط مناسبی را مهیا کنید تا هم پرسنل بتوانند به راحتی از دستگاه استفاده کنند و هم سیستم بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. برای سفارش و استعلام قیمت دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با کارشناسان فراتکنو تماس بگیرید.