چند نکته طلایی برای تغذیه مناسب در ایام امتحانات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تغذیه مناسب به غیر از اینکه روی تناسب اندام و سلامت تاثیرگذار است؛ روی افزایش بازدهی مغز و تمرکز ذهنی هم موثر است. از آنجایی که بازدهی ذهنی دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات اهمیت دوچندانی می‌یابد؛ بسیاری از افراد دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند تمرکز ذهنی خود را در زمان برگزاری امتحانات افزایش دهند. قطعاً برای شما هم پیش آمده که در زمان مطالعه دچار خواب‌آلودگی شده‌اید یا از یکجایی به بعد دیگر بازدهی نداشته‌اید و هیچ مطلبی در ذهن شما ثبت ‌نشده است. استراحت و تغذیه مناسب در ایام امتحانات دو اصل بسیار مهم در این دوران هستند. درصورتی‌که در فصل امتحانات تغذیه مناسب و استراحت کافی نداشته باشید، بازدهی شما به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. در ادامه قصد داریم شما را با تغذیه مناسب در ایام امتحانات آشنا کنیم.

 

تغذیه مناسب در ایام امتحانات برای افزایش بازدهی

با توجه به اینکه در ایام امتحانات فعالیت فکری و ذهنی فرد به‌شدت افزایش پیدا می‌کند، تقویت بدن برای بالا بردن بازدهی ذهن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که ذهن تحلیل رفته و مغز انرژی کافی برای درس خواندن نداشته باشد، فرد دچار خواب‌آلودگی و احساس کلافگی می‌شود. یکی از بهترین روش‌های افزایش بازدهی ذهن استفاده از تغذیه مناسب در ایام امتحانات یا دریافت رژیم غذایی استاندارد از موسسات معتبری نظیر لیمومی است. از مهم‌ترین توصیه‌های غذایی در دوران امتحانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌هیچ‌عنوان زمانی که در حال مطالعه هستید غذا نخورید. برای غذا خوردن خود زمان مناسبی را در نظر بگیرید و در کمال آرامش غذای خود را میل کنید.
  • از مصرف شیرینی و تنقلات در زمان درس خواندن خودداری کنید؛ زیرا برخلاف اینکه در ظاهر این خوراکی‌ها انرژی بالایی دارند، به‌سرعت انرژی آن‌ها تحلیل می‌رود و موجب می‌شود تا شما سریع‌تر احساس گرسنگی کنید.
  • بهتر است در روز امتحان از مواد غذایی دارای پروتئین بالا و فیبر استفاده کنید تا کارایی مغز افزایش پیدا کند. از بهترین مواد غذایی می‌توان به تخم‌مرغ، برشتوک، عسل و نان تست اشاره کرد.
  • مصرف غذاهای دارای نشاسته مانند ماکارونی، نان و برنج می‌تواند منجر به افزایش کیفیت خواب شما شود؛ بنابراین در بیداری انرژی بیشتر و بهتری برای مطالعه کردن خواهید داشت.
  • بسیاری از افراد ممکن است به دلیل استرس بالا نتوانند صبحانه کاملی میل کنند. در این صورت بهتر است مقداری کشمش یا یک موز به همراه خود داشته باشند و قبل از امتحان میل کنند.
  • مصرف سبزیجات مانند کاهو، ریحان، نعنا و... می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب ناشی از امتحان داشته باشد. به همین دلیل اگر جزو افرادی هستید که به دلیل اضطراب زیاد در برخی از مواقع امتحانات خود را خراب کرده‌اید، مصرف سبزیجات از جمله تغذیه مناسب در ایام امتحانات برای شما است.
  • اگر کم‌خونی دارید و در طول امتحانات دچار اضطراب می‌شوید، مصرف جگر، ماهی و گوشت قرمز می‌تواند در کاهش اضطراب و پیشگیری از اختلال در یادگیری شما مؤثر باشد.
  • مصرف نان و پنیر به همراه گردو، عدسی و نوشیدنی‌های دارای عسل می‌تواند به آرامش بیشتر شما در روز امتحان کمک کند.
  • مصرف انواع مغزها مانند گردو، بادام، فندق، کشمش و نخودچی نیز می‌تواند به افزایش منیزیم در بدن شما کمک کرده و منجر به افزایش یادگیری شما شود.

5 نکته مهم برای تغذیه مناسب در ایام امتحانات

  1. فراموش نکنید که در ایام امتحانات صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی شما است؛ بنابراین سعی کنید شام سبکی میل کرده و صبحانه را کامل‌تر میل کنید.
  2. نوشیدن یک لیوان شیر در روز می‌تواند آرامش شما را افزایش داده و منجر به یادگیری بهتر شما شود.
  3. اگر به دنبال تغذیه مناسب در ایام امتحانات هستید، نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. نوشیدن آب می‌تواند به تقویت حافظه شما کمک کند. البته توجه داشته باشید که نوشیدن آب در میان غذا می‌تواند در هضم اختلال ایجاد کرده و منجر به نفخ شود.
  4. از میوه و سبزیجات تازه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  5. درصورتی‌که احساس خستگی کردید بهتر است کمی استراحت کنید. براساس تحقیقات انجام شده در رابطه با تغذیه مناسب در ایام امتحانات، به‌هیچ‌عنوان نوشیدن و خوردن محرک‌هایی مانند قهوه برای بیدار ماندن بیشتر توصیه نمی‌شود؛ زیرا این کار بیهوده بوده و حافظه شما بازدهی نخواهد داشت.

ممنوعه‌های تغذیه مناسب در ایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحانات تنها شامل مواد غذایی مفید برای افزایش بازدهی نیست. برای اینکه تغذیه مناسب در ایام امتحانات داشته باشید، نیاز است از خوردن برخی از مواد غذایی و خوراکی نیز اجتناب کنید. به‌طورکلی از ممنوعه‌های تغذیه مناسب در ایام امتحانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از خوردن غذا بیرون از خانه یا غذاهای ناسالم به‌طورجدی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است دچار مسمومیت‌های غذایی شده و در روند مطالعه شما اختلال جدی به وجود آید.
  • از خوردن تنقلات مانند چیپس، پفک، تخمه، نوشیدنی‌های صنعتی و... در طول درس خواندن به‌طورجدی خودداری کنید.
  • در طول مطالعه نیازی به دریافت انرژی بیشتر ندارید. به همین دلیل از پرخوری و بیهوده‌خوری اجتناب کنید.
  • دوغ و ماست ترش خواب‌آور هستند، به همین دلیل بهتر است از خوردن آن‌ها در طول درس خواندن خودداری کنید.
  • بهتر است چای کم‌رنگ را جایگزین چای پررنگ و قهوه کنید.

فراموش نکنید دریافت یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند منجر به بهبود وضعیت سلامتی شما و در نتیجه عملکرد بهتر در ایام امتحانات شود. فرقی نمی‌کند برای تناسب اندام، چاقی یا لاغری می‌خواهید اقدام کنید، بهتر است از یک رژیم غذایی سالم بهره‌مند شوید. موسساتی نظیر لیمومی ، رژیم‌های استاندارد اختصاصی و متنوعی دارند که نتایج آن بارها به لحاظ علمی ثابت شده است.