5 سال پیش استرالیا با وسیع‌ترین آتش‌سوزی تاریخ خود مواجه شد و بسیاری از مراتع و جنگل‌های این کشور در آتش سوخت. دامنه آتش در این کشور به قدری گسترده بود که طبق تخمین کارشناسان بیش از یک میلیارد حیوان و 30 گونه گیاهی به طور کامل از بین رفتند. با پخش شدن خبر این آتش سوزی، آتش نشان‌ها از کشور‌های دور و نزدیک بسیج شدند و توانستند هیولای آتش را مهار کنند. متاسفانه در چند روز گذشته آتش بار دیگر به جان جنگل‌های واقع در غرب استرالیا افتاد.

هشدار قرمز! آتش بازهم به جان جنگل‌های استرالیا افتاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

آتش سوزی جنگل های استرالیا در 2024

در حالی که هنوز چند روزی از سال نو میلادی نگذشته است و بسیاری هنوز در حال و هوای سال نو هستند، آتش به جان جنگل‌های غربی استرالیا افتاد به گزارش رویترز و به نقل از مقامات دولت سیدنی، در تاریخ 13 ژانویه از ساکنان ایالت غربی استرالیا درخواست شده است تا روز شنبه منازل خود را به دلیل آتش سوزی و احتمال گسترش دامنه آن ترک کنند.

چگونگی مهار آتش استرالیا در 2019

آتش سوزی در جنگل کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان آن را تنها با یک نازل آتش نشانی مهار کرد، استفاده از به‌روزترین تجهیزات آتش نشانی در کنار از خود گذشتگی آتش‌نشانان از سراسر دنیا که در استرالیا حضور یافتند باعث تسریع روند دفع آتش در این کشور شد. استرالیا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از باران‌های سیل آسا برخوردار است و در سال 2019 باران‌های پی در پی باعث شد تا آتش سوزی در جنگل‌های آن متوقف شود.

2

آتش سوزی 2019 چه بلایی بر سر استرالیا آورد؟

به نقل از سایت دولتی استرالیا، در این آتش سوزی بیش از 12.6 میلیون هکتار در جنوب، شرق، غرب و همچنین بیش از 3000 خانه طعمه حریق شد. برای بررسی بیشتر این موضوع لازم به یادآوری می‌باشد که استرالیا دارای وسعتی بالغ بر 760 میلیون هکتار (50 درصد بزرگتر از کل مساحت اروپا) است. متاسفانه در جریان این آتش سوزی 33 نفر از آتش نشان‌های حاضر در این عملیات جان باختند.

چرا استرالیا همواره در خطر آتش سوزی است؟

کم‌تر کشوری را می‌توان پیدا کرد که گرمایش زمین بر روی آن اثر مخرب نداشته باشد. استرالیا اما به دلیل مزارع و جنگل‌های وسیع بیشتر از سایر کشور ها، مورد تهدید گرمای هوا می‌باشد. آب و هوای استرالیا به طور کلی گرم و خشک است

 

 و پس از طوفان‌های هوایی ال‌نینو و برهم خوردن نظم آب و هوایی، آتش سوزی‌های بیشماری را تجربه می‌کند. آتش سوزی معمولا زمانی در این کشور رخ می‌دهد که علف‌های موجود پس از طی یک دوره بارشی سنگین رشد کرده‌اند.

آتش سوزی در کدام مناطق استرالیا بیشتر است؟

آتش سوزی در این کشور بیشتر در مناطق شمالی، مناطق گرمسیر استرالیای غربی و همچنین کوئینزلند که آتش سوزی و گرمای شدید بخشی جدا نشدنی از اکوسیستم آن است، بیشتر از سایر مناطق رخ می‌دهد.

تاثیر آتش سوزی 2019 استرالیا بر زمین

ممکن است از کنار خبر سوراخ شدن لایه اوزون به راحتی عبور کرده باشیم، اما یکی از دلایل طوفان های مخرب ال‌نینو و گرمایش بیش از حد زمین، همین لایه اوزون می‌باشد. اوایل سال 2019 دانشمندان اعلام کردند که لایه اوزون در حال ترمیم شدن است، اما پس از دفع آتش سوزی و در سال 2021 اعلام شد که حفره‌ای در لایه اوزون موجود در بالای قطب جنوب مشاهده گردیده، پس از مطالعه‌های بسیار زیاد دانشمندان، مشخص شد که دود این آتش سوزی تاثیر مستقیمی بر آسیب دیدن لایه اوزون داشته است.

3

کارهای انجام شده برای جلوگیری از آتش سوزی مجدد

آتش سوزی بلایی که ممکن است در هر منطقه‌ای رخ دهد، اما می‌توان با انجام چند تکنیک ساده از گسترش آن به سایر مناطق جلوگیری کرد. پس از این آتش سوزی در سال 2019 دولت استرالیا به همراه متخصصین خود تلاش‌های خود برای کاهش و کنترل آتش سوزی در این کشور را آغاز کردند. سوزاندن کنترل شده علف‌ها، پاکسازی پوشش‌های گیاهی و اجرای کمپین‌ نحوه دفع آتش برخی از اقدامات مهم‌ انجام شده توسط دولت استرالیا است. همچنین به ساکنان محلی توصیه شده تا پوشش‌های گیاهی موجود در نزدیک محل زندگی خود را هرس کرده تا در صورت آتش‌سوزی، دچار خسارت‌های سنگین نشوند. به لطف تکنولوژی، امروزه در بسیاری از جنگل‌های این کشور و بر روی درختان سیستم‌های اطلاع رسانی وجود آتش نصب شده است و در صورت مشاهده هرگونه آتش، سریعا آتش‌نشان‌های محلی مطلع خواهند شد.

جمع بندی

همه ما با دیدن عکس پناه بردن حیوانات به انسان در جریان آتش سوزی استرالیا منقلب شده‌ایم، اما اقدامات صورت گرفته توسط دولت استرالیا جهت کاهش این بلای طبیعی ستودنی بوده است. امروزه در بسیاری از جنگل‌های این کشور سیستم‌های هشدار نصب شده تا در صورت نیاز، آتش نشان‌ها سریعا به محل حادثه اعزام شوند. کشور ما نیز دارای جنگل‌های بیشماری می‌باشد که هر ساله شاهد آتش سوزی‌های پراکنده در آن هستیم و نیاز است تا با آموزش‌های لازم و اجرای اقدامات پیشگیرانه، خسارت‌های ناشی از آن را به حداقل برسانیم.