موتور سیکلت‌های برقی، چه معایب و مزایایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند؟ در این مطلب با نحوه کارکرد موتور برقی آشنا می‌شویم و در انتها مزایا، معایب و انواع این وسیله نقلیه الکتریکی را بررسی خواهیم کرد.

همه چیز در مورد موتور سیکلت برقی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

این روزها جهان در مسیری قرار گرفته که مجبور به رشد و توسعه خود است. با روند استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، این سوخت‌ها به مرور زمان به اتمام خواهند رسید و بر همین اساس دانشمندان، برق را جایگزین این سوخت‌ها کرده‌اند.

 

موتور سیکلت‌های برقی، یکی از وسایلی است که بجای سوخت احتراقی از سوخت الکتریکی استفاده می‌کند.

 

ولی استفاده از این وسیله نقلیه موتوری، نیاز به برخی زیرساخت‌ها دارد. زیرساخت‌هایی که در حال تکمیل شدن و بهره‌برداری هستند.

 

اما استفاده از موتور سیکلت برقی، به غیر از صرفه‌جویی در مصرف سوخت، چه مزایا و معایبی دارد؟ اصلا این وسیله نقلیه، به چه صورت کار می‌کند؟

 

معرفی موتور برقی و نحوه عمکرد آن

موتور سیکلت برقی، وسیله نقلیه‌ای است که بجای سوخت فسیلی، از یک باتری الکتریکی برای تولید نیروی حرکتی استفاده می‌کند. این موتورها از لحاظ ساختار کلی، شبیه به موتورهای بنزینی هستند، با این تفاوت که از یک اِنجین الکتریکی بهره می‌برند.

 

سیستم تعلیق، ترمز و دیگر قسمت‌های آن، تفاوت محسوسی با مدل‌های بنزینی ندارد و شما می‌توانید با هر بار شارژ باتری موتور برقی، شروع به موتورسواری کنید.

 

این موتورها، معمولاً دارای گشتاور بالایی هستند و بر همین اساس از شتاب خوبی برخورداند. مسافت، قدرت و مواردی که مربوط به عملکرد موتور می‌شود، بستگی به نوع و توان باتری دارد.

 

اما استفاده از این وسیله نقلیه، چه مزایا و معایبی دارد؟

 

مزایای موتور سیکلت برقی

از مهمترین مزیت‌های این وسیله، کمتر شدن آلودگی محیط زیست است. مبحث آلودگی، یکی از حساس‌ترین مواردی است که باعث ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی، ریوی، گوارشی و دیگر موارد می‌شود. می‌توان گفت، این مزیت در موتورهای برقی به دلیل عدم استفاده از بنزین و دیگر سوخت‌های فسیلی، مهم‌ترین و پر اهمیت‌ترین مورد است.

 

موتورهای برقی برخلاف بنزینی، نیاز به تعمیر، سرویس و نگهداری خاصی ندارند. قطعاتی که در این موتورها استفاده می‌شود، نسبت به موتورهای معمولی بسیار ساده‌تر هستند. بر همین اساس قطعات مصرفی کمتری دارند و هزینه نگهداری و تعمیرات آنها نیز کمتر است. مزیت‌های دیگر این وسیله نقلیه، عبارتند از:

 

  • کاهش تصادفات
  • رانندگی راحت با ایمنی بالا
  • گشتاور و شتاب اولیه بالا
  • تمیزی و نگهداری بهتر نسبت به موتورهای بنزینی
  • بازدهی و راندمان بالا
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • کاهش آلودگی صوتی 
  • حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی زیست محیطی

 

مزایا و معایب موتور سیکلت برقی

 

معایب موتور سیکلت‌های برقی

هیچ فناوری جدیدی، کامل و بدون عیب و نقص نیست. موتورهای برقی نیز با اینکه مزایای بسیار خوبی دارند، اما دارای معایبی نیز می‌باشند.

 

این معایب بیشتر مربوط به زیرساخت‌های این وسیله است. اولین مسئله، تمام شدن میزان شارژ باتری در زمان حرکت موتور است. البته این مورد در شهر‌ها چندان جای نگرانی ندارد. اگر در داخل شهر موتورسواری می‌کنید، خیالتان راحت است که بالاخره در خانه، محل کار و ...، موتور خود را شارژ خواهید کرد.

 

اما اگر به تفریح یا گشت و گذار در خارج از شهر بروید، این احتمال هست که شارژ موتور تمام شود و شما به مشکل بر بخورید.

 

این مسئله رابطه مستقیمی با زیرساخت‌ها این فناوری دارد. به گزارش پدال https://pedall.ir، در سال‌های آتی و طبق گفته مسئولان مربوطه، زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی در دستور کار دولت قرار گرفته است و در آینده می‌توانید از این وسایل با خیال راحت استفاده کنید.

از دیگر معایب این موتورها، عبارتند از:

 

  • مدت زمان شارژ
  • سرعت کم نسبت به موتورهای معمولی 
  • حداکثر ظرفیت پیمایش
  • دارای یک سری محدودیت‌ها و مشکلات قانونی
  • نبود زیرساخت مناسب و قطعات یدکی

 

گواهینامه موتور سیکلت‌های برقی

یکی از مباحثی که در این چند سال اخیر، نقل محافل موتورسواران و خریداران موتور برقی بوده است، گواهینامه این نوع موتورها می‌باشد.

 

هر منطقه یا کشوری در جهان، قوانین خاصی برای رانندگی با موتور سیکلت دارد. ایران نیز قوانین خاص خودش را دارد و طبق دستور پلیس راهور ناجا، رانندگی با هر وسیله‌ای که از نیروی حرکتی انسانی استفاده نمی‌کند، نیاز به گواهینامه دارد و مطابق ماده ۷۲۳ قاون مجازات اسلامی، رانندگی بدون گواهینامه تخلف محسوب می‌شود.

 

انواع موتور سیکلت برقی

در ادامه مطلب، می‌خواهیم به سراغ انواع مدل‌های این موتور برویم و هر کدام را به صورت مختصر بررسی کنیم. اما قبل از آنکه آنها را معرفی کنیم، به نکاتی که در حین خرید موتور برقی باید توجه کرد، می‌پردازیم. 

 

۱/ باتری: مهم‌ترین بخش این وسیله، باتری آن است. هر چه قدر باتری ظرفیت بیشتری داشته باشد، می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند. باتری موتورهای برقی به سه دسته اسیدی، سربی اسیدی و لیتیوم یون تقسیم می‌شوند که در میان آنها، دو دسته سربی اسیدی و لیتیوم یون، کیفیت و بازدهی بهتری دارند، اما در مقابل از قیمت بیشتری برخوردارند.

 

۲/ اِنجین: دومین بخشی که باید به آن توجه کرد، اِنجین یا پیشرانه موتور برقی است که نسبت به قدرت و توان خود، سرعت و شتاب موتور را تعیین می‌کند.

 

۳/ کیفیت ساخت: طراحی و کیفیت ساخت قطعات، در طول عمر و راندمان موتور تاثیر بسیاری دارد. در نتیجه باید در زمان خرید به کیفیت ساخت آن توجه کرد.

 

۴/ گارنتی و خدمات پس از فروش: نبود زیرساخت‌ مناسب، حکم می‌کند که به گارانتی، تعویض و خدمات پس‌از فروش توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در نتیجه باید از وجود گارانتی معتبر، اطمینان حاصل کنید.

حال به سراغ معرفی برخی از انواع موتورهای برقی می‌رویم.

 

موتور سیکلت برقی سوپر سوکو

این موتور مجهز به یک پیشرانه ۲۰۰۰ واتی ساخت شرکت بوش است که گشتاوری در حدود ۱۲۰ نیوتن ‌متر ارائه می‌دهد. سوپر سوکو دارای یک باتری لیتیومی ۶۰ ولتی می‌باشد که قادر است همزمان با دو باتری مجهز شود و مسافت حداکثر ۹۰ کیلومتر را، با یک باتری طی کند.

 

موتور سیکلت برقی سپهر

این موتور با الهام از وسپا طراحی شده است و مجهز به یک پیشرانه ۱۶۰۰ واتی است که می‌تواند تا حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت، بپیماید. سپهر مدل 1600W، از یک باتری اسیدی ۶۰ ولتی بهره می‌برد که می‌تواند مسافت ۵۵ کیلومتر را، با یک بار شارژ  طی کند.  

 

انواع موتور سیکلت برقی

 

موتور سیکلت برقی ولتاسیتی اسکورت 

این موتور که تا حدودی شبیه موتور هوندا کلیک است، مجهز به یک پیشرانه ۱۵۰۰ واتی است که می‌تواند حداکثر ۵۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیرد. ولتاسیتی اسکورت از یک باتری سرب اسیدی ۶۰ ولتی بهره می‌برد که با یک بار شارژ، می‌تواند مسافتی حدود ۵۰ کیلومتر را طی کند.

 

موتور سیکلت برقی مادو

این موتور سیکلت، تا حدودی شبیه کاراکترهای انیمیشن است و با داشتن پیشرانه‌ ۳۰۰۰ واتی خود، می‌تواند یکی از موتورهای برقی خاص ایران باشد.

 

مادو از دو نوع باتری لیتیوم و اسیدی استفاده می‌کند و با یک بار شارژ کامل، می‌تواند مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را طی کند. قابلیتی که این موتور دارد، دکمه کنترل سرعت آن است. این قابلیت، حداکثر سرعت موتور سیکلت را مشخص می‌کند. سرعت مادو در حالت اول حداکثر ۴۵ کیلومتر، حالت دوم حداکثر ۶۰ کیلومتر و حالت سوم حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به ثبت رسیده است.

 

موتور سیکلت‌های برقی با داشتن مزایایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، می‌توانند بهترین گزینه برای تردد در سطح شهر باشند.

 

البته نمی‌توان توان و قدرتی که از موتورهای احتراقی انتظار داشت را از این مدل‌ها داشت. اما گزینه‌ بسیار خوبی برای رانندگی با سرعت متوسط، امنیت بالا، راحتی و ... هستند. در آخر می‌توان گفت که با پیشرفت تکنولوژی، موتور سیکلت برقی در آینده جای موتور بنزینی را خواهد گرفت.