شیراز به‌عنوان یکی از شهرهای توریستی ایران، همیشه در طول شبانه‌روز زنده و پویا است. به‌طوری‌که حتی اگر در شب به خیابان‌های شیراز بروید، جمعیت زیادی را می‌بینید که سرخوش از شب‌های شاعرانه شیراز، در حال گشت‌وگذار هستند. اگر به شیراز سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم در طول شب، به مکان‌هایی که در این مقاله معرفی کرده‌ایم رفته و از شب‌های دلنشین شیراز لذت ببرید.

شب‌های شیراز کجا بریم؟ راهنمای شبگردی در شیراز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بازار وکیل؛ تجربه خرید شبانه

بازار وکیل یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازارهای ایران بوده و بازدید از آن در شب جادوی خاص خود را دارد. این بازار همان‌طور که از نامش پیداست، ‌ در زمان حکومت کریم‌خان زند احداث شده و رونق گرفته است. بازار وکیل با سقف‌های آجری گنبدی و راهروهای پیچیده، تجربه خریدی می‌آفریند که مانند قدم زدن در گذشته است. در این بازار اجناس و خوراکی‌های مختلفی از جمله ادویه‌جات، منسوجات، صنایع‌دستی و جواهرات به فروش می‌رسد. اگر به دنبال خرید سوغاتی هستید، می‌توانید سری به بازار وکیل بزنید.

بازار وکیل ورودی‌های متفاوتی دارد. خیابان‌های طالقانی، لطفعلی‌خان زند و خیابان زند هر کدام یک ورودی به این بازار دارند. این موضوع سبب می‌شود به‌راحتی از هتل شیراز خود بتوانید به این بازار دسترسی پیدا کنید. البته لازم به ذکر است ورودی ضلع شرقی میدان شهرداری در خیابان زند، ورودی اصلی بازار وکیل به شمار می‌رود.

6

آرامگاه حافظ؛ شبی همراه با شعر

آرامگاه حافظ یکی دیگر از مکان‌های ضروری برای بازدید در هر گشت شبانه شیراز است. آرامگاه حافظ، یکی از محبوب‌ترین شاعران ایران، در میان باغ زیبا قرار دارد که در شب بسیار آرام و دلنشین است. این مکان اغلب پر از مردمی است که اشعار حافظ را می‌خوانند، برای علاقه‌مندان فال حافظ می‌گیرند یا به نواختن سازهای سنتی می‌پردازند. همه این موارد در کنار یکدیگر،‌ موجب ایجاد فضایی روحانی و تفکرآمیز می‌شود. با بازدید از حافظیه پس از غروب آفتاب، ‌ شبی عرفانی را خواهید گذراند.

خوب است بدانید این آرامگاه تقریباً ۶۰ سال پس از درگذشت حافظ احداث شده و بارها تخریب شده، تا این‌که اکنون به این شکل میعادگاه عاشقان شعر و فلسفه است. در قسمت شمالی باغ حافظیه، حوضی قرار دارد که مردم بومی معتقدند با نیت کردن و انداختن سکه در این حوض، حافظ آن‌ها را به آرزویشان می‌رساند. برای بازدید از حافظیه، این آرامگاه روحانی، می‌توانید بلیط هواپیما تهران شیراز و یا سایر شهرها به شیراز را از وب‌سایت‌های معتبر خریداری کنید.

دروازه قرآن؛ بنایی تاریخی در شب

دروازه قرآن، یک دروازه باستانی در ورودی شمال شرقی شیراز، در شب نمایی خیره‌کننده دارد. این بنای تاریخی که روزگاری قرآن را برای برکت سفرکنندگان در خود جای داده بود، به زیبایی نورپردازی شده و تضادی خیره‌کننده با آسمان شب ایجاد می‌کند. بازدیدکنندگان اغلب در اینجا به پیاده‌روی مشغول می‌شوند و از هوای خنک شب و مناظر دیدنی شهر لذت می‌برند.

در بالای دروازه قرآن که خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت است، دو قرآن قدیمی دست‌نویس قرار داشت که این دو قرآن را در سال ۱۳۱۶ به موزه پارس شهر شیراز منتقل شدند. بنای دروازه قرآن در روز جزئیات ریز و منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارد،‌ درحالی‌که نورپردازی آن در شب، تجربه‌ای متفاوت از این بنای تاریخی را به ارمغان می‌آورد.

ارگ کریم‌خان

بازدید از ارگ کریم‌خان در شب نیز توصیه می‌شود. این ارگ عظیم دارای نورپردازی قوی است که دیدن قسمت‌های این بنای بزرگ را برای شما امکان‌پذیر می‌کند. ارگ کریم‌خان که در قلب شیراز، میدان شهرداری واقع شده است،‌ توسط وکیل‌الرعایا یا همان کریم‌خان زند احداث شده و در حکومت‌های بعدی نیز استفاده‌های مختلفی از آن می‌کردند. برای مثال در دروان حکومت قاجار این بنا دارالحکومه بوده و در دوران پهلوی،‌ به‌عنوان زندان شهربانی از آن استفاده می‌شده است. لازم به ذکر است برای بازدید از داخل ارگ، باید قبل از ساعت ۹ شب در این مکان باشید.

7

باغ ارم؛ پناهگاهی شبانه

باغ ارم که به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده، مکان دیگری است که می‌توانید در شب از آن بازدید کنید. این باغ که به خاطر درختان سرو و محوطه‌سازی زیبا معروف است، در شب به یک پناهگاه آرام تبدیل می‌شود. باغ به‌خوبی نورپردازی شده به همین دلیل استفاده از همه بخش‌های آن در شب ممکن است. تجربه بازدید شبانه از باغ ارم،‌ تجربه‌ای متفاوت از این باغ را برای شما فراهم می‌کند.

باغ جهان‌نما

باغ جهان‌نما، واقع در نزدیکی آرامگاه حافظ، مکانی آرام دیگر برای قدم زدن شبانه است که شکوه و جلوه خاصی دارد. چمن‌ها، چشمه‌ها و آلاچیق‌های باغ در شب به زیبایی نورپردازی شده‌ و فضایی رمانتیک و آرام ایجاد می‌کنند. اینجا مکانی ایده‌آل برای استراحت، لذت بردن از زیبایی طبیعی و آرامش شیراز و یا پیاده‌روی است.

شبگردی در شیراز؛ کافه‌ها و رستوران‌ها

شیراز دارای فرهنگی پویا در زمینه کافه‌ها است و بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌های آن تا دیر وقت باز هستند. چه در حال و هوای غذاهای سنتی ایرانی باشید و چه غذاهای مدرن و ترکیبی، رستوران‌ها و کافه‌های شیراز برای میزبانی از شما آماده‌اند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین رستوران‌های شیراز را معرفی می‌کنیم.

رستوران باکویه

یکی از بهترین رستوران‌ها که بعد از شبگردی در شیراز برای سرو غذا می‌توانید به آن رجوع کنید، رستوران باکویه است. رستوران باکویه تجربه متفاوتی از غذا خوردن را برای میهمانان فراهم کرده که محبوبیت زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال میهمانان می‌توانند غار، چادر عشایر یا آلاچیق غذای خود را میل کنند.

رستوران صوفی شیراز

صوفی شیراز مجموعه‌ای گردشگری است که چندین رستوران در آن وجود دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و خارجی را سرو کنید. رستوران صوفی شیراز از آن دست رستوران‌هایی است که پس از تجربه یک‌بار غذا خوردن در آن،‌ همیشه به دیگران معرفی می‌کنید.

باغ رستوران خوشا شیراز

باغ رستوران خوشا شیراز نیز یکی از رستوران‌های محبوب شیراز است که می‌توانید در طول شبگردی خود، از غذاهای این رستوران نیز لذت ببرید. غذاهای این رستوران به بهترین شیوه طبخ شده و از نظر کیفیت، در سطح بسیار بالایی قرار دارند. محیط این رستوران نیز بسیار دلنشین بوده و شبی خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند.

عکاسی شبانه در شیراز

برای علاقه‌مندان به عکاسی، شیراز فرصت‌های شگفت‌انگیز زیادی برای عکاسی شبانه ارائه می‌کند. بناهای نورپردازی شده، بازارهای پرجنب‌وجوش و باغ‌های آرام، مجموعه‌ای متنوع از موضوعات جذاب برای عکاسی را ایجاد می‌کند. چه برای ثبت شکوه بناهای تاریخی و چه ثبت صحنه‌های خیابانی پرجنب‌وجوش، شیراز در شب بهشت عکاسان است.

کلام پایانی

شیراز با تاریخ غنی، فرهنگ پویا و جاذبه‌های شبانه مسحورکننده، شهری است که پس از تاریکی هوا وعده تجربه‌های فراموش‌نشدنی می‌دهد. از بناهای تاریخی و باغ‌های آرام گرفته تا بازارهای پرجنب‌وجوش و کافه‌های زنده، شیراز از هیچ فعالیتی در شب فروگذار نیست؛ بنابراین بیرون بروید و جادوی شیراز در شب را کشف کنید، شهری که به زیبایی گذشته و حال، سنت و مدرنیته را به هم پیوند می‌دهد.