چه تلویزیونی برای خانه ما مناسب است؟ چگونه می‌توان تلویزیونی با ابعادی متناسب برای منزل خود پیدا کرد؟ آیا تناسبی بین تلویزیون خریداری شده با سایر اجزای خانه وجود دارد؟ این‌ها همگی سوالاتی هستند که حین خرید تلویزیون برای افراد به وجود می‌آید. اگر شما هم دغدغه خرید یک تلویزیون مناسب با متراژ خانه خود را دارید؛ با ما همراه باشید. در این مقاله شما را با فاکتور‌های مهم برای خرید یک تلویزیون با ابعاد متناسب با سایر اجزا و متراژ خانه آشنا خواهیم کرد.

برای منزل تلویزیون چند اینچ بخرم ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کاربرد تلویزیون در خانه

تلویزیون، جعبه‌ای سیاه اما با رنگ و نور‌های متعدد، یکی از اجزای مهم در خانه به شمار می‌رود. قرار دادن تلویزیون در اتاق نشیمن خانه، باعث صمیمیت هرچه بیشتر اعضای خانواده می‌شود. این دستگاه حتی فراتر از یک وسیله سرگرمی در منزل به حساب می‌آید و تنها برای تماشای فیلم و سریال به کار نمی‌رود. تلویزیون‌های امروزی با امکانات منحصر به فردی که دارند؛ برای بازی‌های دسته جمعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تماشای مسابقات ورزشی نیز، تلویزیون 200 اینچی را به مرکز اصلی دورهمی‌های دوستانه تبدیل می‌کند. خرید تلویزیون با ابعاد مناسب متراژ خانه شما، برای نصب و هماهنگی آن با سایر اجزای دکوراسیون کاربرد دارد.

عوامل موثر در تعیین ابعاد تلویزیون

خرید تلویزیون بزرگ‌تر و تبدیل کردن خانه به سینمای خانگی، ایده مورد علاقه افراد زیادی است. اغلب افراد حین خرید تلویزیون، بزرگ‌ترین ابعاد ممکن را انتخاب می‌کنند. این کار همیشه راه حل نیست چرا که فاکتور‌های دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرند. برای مثال قیمت و کیفیت صفحه نمایش از موارد مهمی هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. با بزرگ‌تر شدن سایز تلویزیون کیفیت آن نیز به مراتب بالاتر می‌رود؛ اما هزینه تمام شده آن نیز افزایش می‌یابد. برای پاسخ به سوال "تلویزیون چه سایزی بخرم؟" می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاصله خود نسبت به تلویزیون را در نظر بگیرید.

اولین فاکتوری که باید در حین خرید تلویزیون در نظر بگیرید این است که فاصله آن را تا محل نشیمن در نظر بگیرید. هرچه فاصله شما از تلویزیون بیشتر باشد؛ دیدن جزئیات کوچک برای شما دشوارتر می‌شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که تلویزیون‌هایی با ابعاد بزرگ خریداری شوند. تلویزیون‌هایی با ابعاد 50 تا 65 اینچ برای اتاق نشیمن انتخاب مناسبی هستند. اگر به دنبال این هستید که یک سینما خانگی داشته باشید؛ باید تلویزیونی با ابعاد بیش از 70 اینچ خریداری کنید.

برای اتاق‌هایی با ابعاد کوچک‌تر باید تلویزیونی با سایز کوچک نیز انتخاب کنید. برای مثال تلویزیون‌هایی با ابعاد کوچک‌تر از 50 اینچ را برای اتاق خواب یا آشپزخانه می‌توانید به کار ببرید.

2

محل قرارگیری تلویزیون را در نظر بگیرید.

محل قرار گیری و نحوه نصب تلویزیون را نیز باید قبل از خرید آن در نظر بگیرید. برای مثال اگر قصد داشته باشید تا تلویزیون را روی دیوار نصب کنید؛ محدودیت‌هایی برای انتخاب ابعاد دارید. در این شرایط چون تلویزیون به طور مستقیم به دیوار وصل می‌شود باید وزن آن زیاد نباشد. وزن تلویزیون نیز متناسب با ابعاد آن است. با بزرگ شدن ابعاد تلویزیون، وزن آن نیز بیشتر می‌شود. اگر قصد دارید تلویزیون را روی پایه قرار دهید این مشکل دیگر به وجود نمی‌آید. در صورتی که برای قرارگیری تلویزیون، میز تلویزیون در نظر داشته باشید؛ باید ابعاد میز را بزرگ‌تر از تلویزیون انتخاب کنید. با توجه به دکوراسیون و نحوه قرارگیری سایر اجزای خانه، می‌توانید به راحتی ابعاد مناسبی برای تلویزیون خود انتخاب کنید.

 

از وضوح و کیفیت تلویزیون غافل نشوید.

کیفیت تلویزیون یکی از موارد مهمی است که تعیین ابعاد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع مفهوم رزولوشن در تلویزیون‌ها به تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش در واحد مشخص گفته می‌شود. مسلما هرچه تعداد پیکسل‌های موجود بیشتر باشد؛ وضوح تصویر نیز بالاتر می‌رود. اگر می‌خواهید تلویزیونی با کیفیت بالا خریداری کنید؛ باید از بین نمایشگر‌هایی با ابعاد بزرگ انتخاب کنید. در تلویزیون‌هایی با ابعاد بزرگ، تفاوت کیفیت صفحه نمایش به وضوح مشخص می‌شود. شما در نمایشگرهایی با سایز بزرگ، می‌توانید وضوح 4 برابری تلویزیون 4K یا Ultra-HD را در برابر تلویزیون Full HD ببینید.

میدان دید خود را مد نظر قرار دهید.

اغلب افراد برای استراحت و دوری از مشغله‌های دنیای بیرون به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوند. باید دیدن تلویزیون به قدری راحت باشد که انرژی از دست رفته افراد در طول روز را به آن‌ها برگرداند. برای این‌که عضلات بدن در حالت استراحت باشند؛ فرد باید بتواند بدون کم‌ترین فشار و استرسی صفحه نمایش را ببیند. میدان دید باید به خوبی نقاط مختلف اتاق را پپوشش دهد. در واقع میدان دید ناحیه‌ای از صفحه نمایش است که فرد بدون نیاز به حرکت بیش از حد چشم‌ها یا سر می‌تواند آن را ببیند. هرچه این میدان دید بزرگ‌تر باشد؛ تماشای تلویزیون راحت‌تر می‌شود. برای افزایش میدان دید، باید تلویزیونی با ابعاد بزر‌گ‌تر خریداری کنید.

برای تعیین میدان دید ایده آل بر اساس متراژ اتاق می‌توانید از ابعاد تلویزیون استفاده کرد. در گام اول ابعاد تلویزیون خود را در 1.2 ضرب کنید تا بهترین فاصله مناسب از نمایشگر برای تماشای تلویزیون را پیدا کنید. برای مثال اگر شما یک تلویزیون 50 اینچی دارید؛ ایده آل‌ترین فاصله شما برای میدان دید 1.5 متر است.

زاویه دید و فاصله چشم‌ها از تلویزیون را تنظیم کنید.

برای این‌که مهره‎های گردن و ستون فقرات نیز در تماشای تلویزیون به مدت طولانی آسیب نبینند؛ زاویه دید نیز اهمیت دارد. به طور معمول توصیه می‌شود که از مبلمان‌های راحتی برای محل رو به روی تلویزیون استفاده شود. بهترین زاویه دید فرد نیز بین 30 الی 40 درجه است. با تغییر ابعاد و محل نصب تلویزیون می‌توان به راحتی زاویه دید مناسب برای تماشای تلویزیون را ایجاد کرد.

3

مشخص کردن سایز مناسب تلویزیون بر اساس ابعاد اتاق

روش‌ها و فرمول‌های مختلفی برای محاسبه ابعاد تلویزیون وجود دارد. تشخیص اینکه چه فاصله‌ای برای قرارگیری مبلمان در خانه مناسب است؛ بر اساس متراژ اتاق تعیین می‌شود. در راهنمای خرید تلویزیون به دقت تمامی این موارد رعایت می‌شوند. در واقع هدف این است که شما به راحتی بتوانید به تماشای تلویزیون بپردازید. وارد شدن کم‌ترین فشار به چشم‌ها و مهره‌های گردن و ستون فقرات باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که فاصله 1.5 الی 2.5 برابر بیشتر از ابعاد تلویزیون خود را برای محل قرارگیری مبلمان در نظر بگیرید. این فاصله برای دیدن تمامی جزئیات تصویر کافی است و کیفیت تصاویر نیز حفش می‌شود. احتمال خستگی و ضعیف شدن چشم نیز در این حالت به شدت کاهش می‌یابد. برای مثال در اتاقی با متراژ 6 الی 9 متر، تلویزیونی با ابعاد 25 الی 40 اینچ توصیه می‌شود. با افزایش ابعاد اتاق به 25 الی 30 متر، می‌توان از تلویزیون‌هایی با سایز 60 تا 85 اینچ استفاده کرد.

در حالت کلی برای اتاق‌های جانبی خانه مثل اتاق خواب یا اتاق بازی کودکان، خرید یک تلویزیون با ابعاد کوچک و وضوح بالا بهتر است. بزرگ بودن ابعاد صفحه نمایش باعث خستگی سریع چشم‌ها می‌شود و در مدت زمان کوتاهی باعث آسیب به چشم‌ها می‌شود.

در پایان

قطار پیشرفت علم و تکنولوژی با سرعتی غیر منتظره در حال پیشروی است. این موضوع باعث شده که روز به روز محصولات مختلفی در حوزه تلویزیون و نمایشگر‌ها به بازار عرضه شوند. اگر شما هم در صدد خرید تلویزیون مناسب برای خانه خود هستید؛ ممکن است با چالش‌های فراوانی مواجه شده باشید. یکی از فاکتور‌های مهم در خرید تلویزیون، انتخاب ابعاد مناسب آن است. شما با توجه به متراژ خانه خود و با چند محاسبه ساده می‌توانید انتخابی ایده آل برای ابعاد نمایشگر مد نظر خود داشته باشید. برای راحتی هرچه بیشتر حین تماشای تلویزیون و دوری از هرگونه آسیب به چشم‌ها، از خرید تلویزیون بدون توجه به ابعاد منزل خود خودداری کنید.