بروکر چیست و بروکر خوب چه ویژگی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه بازارهای معاملاتی مختلفی وجود دارند که در آنها می‌توان به شیوه‌های مختلف دارایی‌های گوناگونی را خرید و فروش کرد. ممکن است هدف شما از معامله کسب سود کوتاه‌مدت باشد و یا ممکن است سرمایه‌گذاری بلندمدت را در نظر داشته باشید. در هر صورت امروزه بازارهایی مانند سهام، فارکس، ارز دیجیتال، و کالاهایی مانند نفت و گاز یا طلا و نقره جزء اصلی‌ترین محورهای معاملات هستند. معاملات سهام در ایران از طریق بورس انجام می‌شود. اما مثلا معاملات فارکس یا ارز دیجیتال در سطح جهانی انجام می‌شود. با فرارسیدن تجارت الکترونیک و معاملات آنلاین، این عرصه نیز دستخوش تحولات بسیار شده است. امروزه معامله یا تریدینگ بیش از هر زمانی در دسترس تمام شهروندان قرار دارد و انجام آن بسیار آسانتر شده است.

اما فارغ از این که در کدام بازار قصد معامله دارید باید این کار را از طریق یک واسطه انجام دهید. این واسطه همان چیزی است که به آن بروکر می‌گوییم. بروکر معادل انگلیسی همان کلمه کارگزار است که برای بورس استفاده می‌شود و در معاملات جهانی مانند فارکس و سهام‌های دیگر کشورها از اصطلاح بروکر استفاده می‌شود.

بروکر چیست؟

خب همانطور که در بالا خواندید در ساده‌ترین تعریف خود، بروکر همان شرکتی است که بین شما و یک بازار مالی مانند فارکس واسطه می‌شود. در واقع شما به جای این که مستقیما به دریای دارایی‌های سهامی یا ارزها وصل شوید، ابتدا به شرکتی به نام بروکر متصل می‌شوید و نزد آنها حساب معاملاتی باز می‌کنید. سپس از طریق آن شرکت می‌توانید سهام بخرید و بفروشید یا مثلا در فارکس و بازار کریپتو ارزهای مختلف را با یکدیگر معامله کنید. در معامله کالاهای دیگر مانند نفت و طلا نیز شرایط به همین صورت است.

آیا می‌توان بدون بروکر معامله کرد؟

چرا شما نمی‌توانید مستقیما به دریا یا استخر سهام یا ارزها وصل شوید و چرا باید یک بروکر این کار را انجام دهد؟

علت این است که حجم پولی که در بازار است بسیار عظیم است و اگر تمامی افراد به طور مستقیم بخواهند معامله کنند عملا سیستم قابل کنترل و تنظیم نیست. به همین علت شرکت‌هایی به عنوان واسطه که توان مالی کافی را داشته باشند می‌توانند نقطه اتصال اشخاص عادی به بازارهای معاملاتی باشند.

می‌توانید به این صورت تصور کنید که خود شما نمی‌توانید مستقیما به بانک مرکزی کشور خود دسترسی داشته باشید و این بانک‌ها هستند که به بانک مرکزی و سیستم توزیع پول دسترسی مستقیم دارند.

10

عوامل مهم در انتخاب بروکر

امروزه بروکرهای بسیار زیادی در جهان وجود دارند که تعداد زیادی از آنها به شهروندان ایران نیز خدمات ارائه می‌دهند. این بروکرها انواع مختلفی دارند و می‌توان آنها را از نظرهای مختلفی بررسی کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

11

بروکر در چه بازارهایی فعالیت می‌کند؟

شاید هم از قبل بدانید ولی در کل برخی بازارهای عمده معاملاتی در جهان موارد زیر هستند:

  • سهام که در برخی بازارها به صورت درون کشوری معامله می‌شود اما بسیاری بازارهای سهام برای معامله‌گران تمام کشورها باز هستند، مانند بازار سهام آمریکا و بازارهای حوزه یورو؛
  • معامله ارز یا فارکس که در آن شما ارزی را با ارز دیگر مبادله می‌کنید و مثلا دلار آمریکا را با دلار کانادا معامله می‌نمایید؛
  • ارز دیجیتال یا کریپتو که دو نوع از مشهورترین و رایج‌ترین انواع آن بیتکوین و اتریوم هستند؛
  • کالاهای انرژی مانند نفت، گاز و ذغالسنگ. نفت انواع مختلفی دارد مانند نفت برنت، نفت وست تگزاس، نفت سبد اوپک و غیره. گاز نیز به صورت مایع یا گاز معامله می‌شود؛
  • کالاهای نرم یا خوراکی مانند سویا، شکر، ذرت، قهوه و غیره؛

بروکرها از این نظر متفاوت هستند. ممکن است بروکری در تمامی بازارهای معاملاتی فعال باشد، اما بروکرهایی هم هستند که فقط در یک بازار مثلا فارکس خدمات ارائه می‌دهند. همچنین ممکن است بروکری در بازاری خاص خدمات بهتری بدهد. پس هنگام انتخاب بروکر بازارهای معاملاتی را در نظر داشته باشید.

اعتبار بروکر و نظارت یا رگولاتوری بروکر

در نهایت بروکر شرکتی است که قرار است پول خود را به آن بدهید و پول شما برایتان ارزشمند است. چند عامل هستند که باعث می‌شوند شما بتوانید بیشتر به یک بروکر اعتماد کنید.

طبیعتا هر چه بروکری تعداد مشتریان بیشتر و سابقه طولانی‌تری داشته باشد و مشتریان نیز نظرات بهتری درباره آن داشته باشند بیشتر قابل اعتماد است. عامل مهم دیگر نظارت یا رگولاتوری است. ناظر یا رگولاتور سازمانی است که بر فعالیت بروکرها و معاملات در بازار نظارت می‌کند و از آنها می‌خواهد تا قوانین و مقررات خاصی را رعایت کنند و مسئولیت‌های مشخصی را در قبال مشتریان و دولت‌ها بپذیرند. هر چه بروکری تحت نظر رگولاتورهای معتبرتری باشد بیشتر می‌توان به آن اعتماد کرد. ممکن است برخی بروکرها در کل عملکرد خوبی داشته باشند اما به دلایل جغرافیایی و یا محدودیت‌های سیاسی و مالی تحت رگولاتوری معتبری نباشند. در این صورت باید با احتیاط بیشتری به حساب آنها پول واریز کرد و قدم به قدم به آنها اعتماد نمود.

شرایط حساب‌های معاملاتی بروکر

بروکرها معمولا چند نوع حساب معاملاتی به مشتریان خود ارائه می‌دهند که ممکن است از برخی بیشتر به درد شما بخورد و برخی کمتر. این حساب‌ها از این نظرها می‌تواند گوناگون باشد:

  • میزان پول مورد نیاز برای افتتاح حساب و حداقل موجودی حساب، که ممکن است برای برخی حساب‌ها  حداقل موجودی بیشتر از ۱۰۰۰ دلار و برای برخی حساب‌ها حتی ۱۰۰ دلار یا کمتر باشد؛
  • در فارکس میزان اسپرد یا اختلاف قیمت خرید و فروش نیز مهم است، در واقع قیمتی که شما ارزی را در فارکس می‌خرید و قیمتی که در همان لحظه آنرا می‌توانید بفروشید؛
  • پلتفرم معاملاتی که اغلب از متاتریدر پشتیبانی می‌کنند ولی برخی پلتفرم‌های دیگری نیز دارند؛
  • امکان معاملات بدون سواپ یا اصطلاحا معاملات اسلامی که ممکن است در برخی حساب‌ها باشد و در دیگران خیر؛
  • میزان اهرم یا لوریج در دسترس که ممکن است مثلا در حسابی نهایتا ۱:۱۰۰ باشد و در حسابی دیگر تا ۱:۱۰۰۰ هم ارائه شود. اهرم پولی است که بروکر به شما قرض می‌دهد تا با آن معامله کنید و مثلا اهرم ۱:۱۰۰ یعنی شما تا ۱۰۰ برابر موجودی پول واقعی که در حساب دارید می‌توانید معامله کنید.
  • سطح مارجین کال و استاپ اوت، در واقع شما باید حداقل موجودی حساب را رعایت کنید و اگر پول موجود در حساب از حدی کمتر شود ابتدا بروکر به شما هشدار می‌دهد که به آن مارجین کال می‌گویند.  اگر این وضع ادامه یابد مقداری از دارایی‌های شما نزد بروکر به فروش می‌رود تا موجودی حساب شما به میزان حداقل برسد که به آن استاپ اوت می‌گویند.
  • ارزهای قابل استفاده جهت شارژ حساب، یعنی مثلا ممکن است حسابی فقط با دلار آمریکا قابل شارژ باشد ولی حساب دیگری علاوه بر دلار، ارزهای یورو و پوند را نیز بپذیرد.
  •  

تحلیل و اخبار بازار در بروکر

اخبار و تحلیل بازار در تصمیم‌گیری‌های شما بسیار مهم است. جدای از تحلیل تکنیکال که بیشتر بر اساس حرکات نمودار و الگوهای مختلف شمع‌ها و تغییرات پرایس اکشن یا رفتار قیمت انجام می‌شود، ما تحلیل بنیادی یا فاندمنتال را داریم. تحلیل بنیادی بر اساس رویدادها و خبرهایی تمرکز دارد که بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند. خود شما ممکن است در تحلیل تکنیکال یا فاندمنتال مهارت کم یا زیادی داشته باشید، اما به عنوان قاعده‌ای کلی بسیار خوب است اگر یک یا چندمرجع قابل اعتماد برای این تحلیل‌ها بشناسید. بسیاری از وبسایت‌ها این تحلیل‌ها را به صورت رایگان و یا پولی ارائه می‌کنند و از این رو نیازی نیست که حتما خود بروکر هم آنها را برای شما فراهم کند؛ اما ا12رائه اخبار و تحلیل‌های باکیفیت مطمئنا امتیاز مثبت مهمی است و به علاوه، بروکری که در این زمینه خدمات خوبی ارائه دهد معمولا از نظر اعتبار نیز جایگاه بهتری کسب می‌کند.

امکانات آموزشی بروکر

اگر در معاملات تازه‌کار باشید یا تجربه متوسطی داشته باشید ممکن است فکر کنید که حرفه‌ای‌ها و افرادی که سابقه زیادی در معاملات دارند نیاز به آموزش ندارند. اما واقعیت این است که حتی افرادی که سال‌ها در بازار معاملاتی فعال بوده‌اند نیز بسیاری چیزها برای یاد گرفتن دارند. به علاوه ممکن است که شما قبلا در بازاری فعالیت می‌کرده‌اید و اکنون قصد دارید به بازار جدیدی هم وارد شوید، مثلا قبلا در بورس و سهام معامله می‌کرده‌اید و حالا می‌خواهید به معاملات فارکس و ارز دیجیتال نیز وارد شوید. با این اوصاف امکانات آموزشی مختلف از قبیل مقالات آموزشی، کتاب، فیلم، وبینارها و سمینارها همگی می‌توانند بسیار مفید باشند. البته مانند اخبار و تحلیل بازار، لازم نیست که حتما خود بروکر نیز این امکانات را ارائه دهد اما وقتی بتوانید از بروکری امکانات آموزشی خوبی دریافت کنید مطمئنا برای آن ارزش و اعتبار بیشتری قائل خواهید شد.

طرح‌ها و امتیازات بروکر برای مشتریان

مانند بسیاری شرکت‌های دیگر که برای جذب مشتری تلاش می‌کنند، بروکرها نیز بسیاری اوقات سعی می‌کنند از طریق کارزارها و طرح‌های جذب مشتری تعداد مشتریان خود را افزایش دهند. برخی از بروکرها ممکن است با افتتاح حساب به شما امتیاز دهند و مبلغی را برای معامله به حساب شما اضافه کنند. برخی بروکرها نیز طرح‌های خاصی برای مشتریانی دارند که مدت بیشتری با آنها کار کنند و یا با حجم بیشتری معامله کنند. در کل اینگونه طرح‌ها ممکن است برای خیلی‌ها اهمیت چندانی نداشته باشد اما بعضی‌ها به آنها به چشم فرصتی برای کسب سود بیشتر نگاه می‌کنند.

کارمزد بروکر

مطمئنا هیچ کسی در این دنیا مفت و مجانی کار نمی‌کند و همه به دنبال نوعی سود و دستاورد، حال مادی یا معنوی هستند. بروکرها نیز به سنت قدیمی اقتصاد پایبند هستند و برای کسب سود مالی کار می‌کنند. یکی از راه‌های بروکرها برای کسب درآمد، برداشت کمیسیون از معاملات است. یعنی روی هر معامله‌ای که مشتریان انجام می‌دهند درصدی از سود سهم بروکر است. البته این کمیسیون‌ها در بروکرهای مختلف، در بازارهای مختلف، و در حساب‌های معاملاتی مختلف با هم فرق می‌کند. ممکن است بروکرها به شما حساب‌هایی بدون کمیسیون یا zero commission نیز ارائه دهند. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که از راهی دیگر درآمد مورد نیاز خود را کسب می‌کنند. به هر صورت با توجه به تعداد زیاد بروکرهای کلاهبردار و یا با خدمات بی‌کیفیت، اگر بروکری معتبر باشد و خدمات خوبی ارائه دهد ارزش آنرا دارد که کمیسیون منصفانه‌ای از سود معاملات شما برای خود بردارد.

مدیر حساب

ممکن است بروکر علاوه بر کارمزد بابت خدماتی دیگر نیز (تحت عنوان خدمات ویژه یا مثلا VIP) از شما پول دریافت کند. برخی از این خدمات ممکن است ارزشش را داشته باشند. مثلا ممکن است بروکری در ازای دریافت مبلغی مشخص برای شما مدیر حساب شخصی در نظر بگیرد. این مدیر حساب فردی خواهد بود که از طرف شما در معاملات شرکت خواهد کرد و در واقع شما فقط حساب خود را شارژ می‌کنید و انجام معاملات را به این کارمند بروکر واگذار می‌کنید. این مشابه کاری است که بسیاری کارگزاران یا بروکرهای بورس در ایران برای مشتریانی که خواهان آن باشند انجام می‌دهند. این خدمات معمولا انتخابی است و شما می‌توانید از آن صرفنظر کنید.

کدام بروکرها با ایرانی‌ها کار می‌کنند

امروزه هزاران بروکر در سراسر جهان در حال فعالیت هستند. این بروکرها از نظر میزان اعتبار و حسن سابقه، نظارت یا رگولاتوری، بازارهای معاملاتی و منطقه فعالیت با یکدیگر متفاوت هستند. اگر شما در خارج از ایران زندگی کنید احتمالا می‌توانید با بسیاری بروکرهایی که به مناطق اروپا و آمریکا خدمات ارائه می‌دهند نیز کار کنید. اما اگر در ایران ساکن هستید به علت تحریم‌های مالی که امروزه شامل ایران و روسیه شده است ممکن است برخی بروکرها به شما خدمات ارائه ندهند و یا بتوانید در آنها حساب باز کنید اما برای انتقال پول از حساب خود و یا دیگر مسائل به مشکل مواجه شوید.

البته بهتر است بدانید برخی بروکرهای بین‌المللی چندین شعبه دارند، یعنی مثلا ممکن است شعبه‌ای مخصوص شهروندان اروپا، شعبه‌ای مخصوص اهالی آمریکا و شعبه‌ای مخصوص شهروندان مناطق خاورمیانه و روسیه داشته باشند.

معرفی چندین بروکر مطرح فارکس، سهام و ارز دیجیتال

همانگونه که گفتیم بروکرهای زیادی در دنیا وجود دارند که هر یک میزانی از خدمات و رگولاتوری را اعمال می‌کنند. اما برای این که لیستی از بروکرهای مناسب ایرانی‌ها را مشاهده کنید به صفحه بهترین بروکر فارکس سر بزنید.

اگر به این صفحه بروید با لیستی از بروکرها مواجه خواهید شد که از نظر سوابق، روش واریز و برداشت پول از حساب، سازمان‌های نظارتی یا رگولاتوری، مقر فعالیت بروکر، آدرس سایت و غیره معرفی شده‌اند. به علاوه نحوه ثبت‌نام و افتتاح حساب معاملاتی در هر بروکر و نقاط قوت و ضعف آن نیز با جزئیات توضیح داده شده است.

اگرچه عنوان مطلب «بروکرهای فارکس» است اما با اغلب این بروکرها می‌توان در بازارهای سهام و ارز دیجیتال یا کریپتو نیز معامله کرد.

13

جمع‌بندی

در این مقاله متوجه شدید که بروکر در کل به چه نوع شرکتی اطلاق می‌شود. همچنین با وظایف و خصوصیات مهم بروکرها و برخی معیارها برای سنجش اعتبار آنها آشنا شدید.

در کل پیشنهاد ما این است که ابتدا با مقادیر نسبتا کم با بروکر کار کنید و به مرور اگر اعتماد شما را جلب کرد میزان موجودی حساب خود را افزایش دهید. همچنین در ابتدای کار بهتر است با اهرم‌های پایینتر معامله کنید چون با این که اهرم پایینتر به معنای سود کمتر است، زیان احتمالی شما نیز کمتر خواهد بود. برای معامله‌گران تازه‌کار زیان بیش از حد می‌تواند عامل سرخوردگی و یا از دست رفتن سرمایه باشد، پس بهتر است که به تدریج با افزایش دانش و مهارت خود حجم معاملات و میزان اهرم را بالاتر ببرید.

منبع: دنیای ترید