ارتودنسی دندان چیست؟ + انواع آن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ارتودنسی دندان یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن ناهنجاری های دندانی مانند کجی دندانی، فاصله بین دندانی و نامرتبی دندان ها است. انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که ویژگی ها و هزینه ارتودنسی هر یک از انواع با دیگری متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اینکه ارتودنسی دندان چیست و انواع آن صحبت کنیم.

 

کاندیدای ارتودنسی دندان

متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر و استان دیگری با معاینه وضعیت دندان های شما می تواند تشخیص دهد که آیا شما نیاز به انجام درمان ارتودنسی دارید یا خیر. به طور کلی افرادی که دندان های به هم ریخته، نامرتب، کج، روی هم رفته یا فاصله دار دارند و همچنین افرادی که دچار جلوآمدگی یا عقب رفتگی فک هستند کاندیدای مناسب ارتودنسی دندان هستند.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان محدودیت سنی خاصی ندارد و افراد می توانند از سن 4 سالگی این درمان را آغاز کنند. اما بهترین سن برای ارتودنسی دندان ها، سنین کودکی است. البته این بدین معنی نیست که این درمان برای بزرگسالان مناسب نیست، بلکه برعکس این درمان برای بزرگسالان هم می تواند مفید باشد، اما طول درمان و هزینه درمان ارتودنسی برای بزرگسالان از کودکان بیشتر است. به همین دلیل است که متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند، افراد در سنین کودکی و نوجوانی برای درمان ارتودنسی اقدام کنند.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که هر کدام از این انواع نیز زیرمجموعه های خاص خود را دارند.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از رایج ترین و البته موثرترین روش های درمان ارتودنسی دندان است که در طول درمان دستگاه ها از روی دندان ها برداشته نمی شود. در این نوع درمان ها براکت های ارتودنسی کاملا وابسته به دندان ها می باشند. امروزه انواع براکت های ارتودنسی ثابت بسیار متفاوت هستند که توسط چسب های مخصوصی به دندان ها چسبانده می شوند و در آخر براکت ها به وسیله سیم و کش ارتودنسی به یکدیگر متصل می شوند.

با استفاده از ارتودنسی ثابت اکثر اختلالات دهان و دندان قابل درمان است. اصولا از این روش درمانی برای حرکت دندان ها و ریشه دندان افرادی که شرایط دندانی پیچیده ای دارند، استفاده می شود.

افرادی که کاندیدای انجام ارتودنسی ثابت هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان بسیار مهم است و در صورت بی توجهی به آن زیبایی و سلامت دندان ها به خطر می افتد.

بیمارانی که ارتودنسی ثابت انجام داده اند، باید ماهی یک بار به منظور اصلاح وضعیت براکت ها و بررسی وضعیت دندان ها به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند. طول درمان ارتودنسی ثابت از چند ماه تا چند سال است که این مورد کاملا بستگی به وضعیت دندان های بیمار دارد.

2

انواع ارتودنسی ثابت

همان طور که گفتیم انواع ارتودنسی ثابت متنوع هستند که شامل موارد زیر است:

  • ارتودنسی فلزی: ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین انواع ارتودنسی دندان است که برای ساخت آن از براکت ها و سیم های فلزی ضد زنگ استفاده می شود. با اینکه این روش درمانی یکی از قدیمی ترین روش هاست، اما همچنان جزء بهترین روش ها برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی است.
  • ارتودنسی سرامیکی: ارتودنسی سرامیکی یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی ثابت است که در ساخت آن به جای براکت و سیم های فلزی از براکت ها و سیم های شفاف استفاده شده است و در صورت استفاده از آنها نمای زیادی در دهان شما ندارند. به دلیل اینکه براکت های سرامیکی شفاف هستند و نمای کمتری دارند بسیاری از بزرگسالان و جوانان طرفدار آن هستند. شایان ذکر است که هزینه ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی فلزی است.
  • ارتودنسی لینگوال: ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال همان ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که دستگاه ارتودنسی به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها متصل می شوند و از دید سایر افراد پنهان است که به آن ارتودنسی نامرئی هم گفته می شود. البته اکثر متخصصین ارتودنسی استفاده از این نوع روش درمانی را پیشنهاد نمی کنند، زیرا نصب و نگهداری از آن چالش برانگیز است و ممکن است باعث زخم لثه های فرد شود. از طرفی ارتودنسی لینگوال یکی از گران ترین روش های ارتودنسی دندان است.

3

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از روش های ارتودنسی دندان، ارتودنسی متحرک است که برخلاف روش های ارتودنسی ثابت، دستگاه های ارتودنسی متحرک قابلیت جابه جایی و خارج کردن از دهان توسط بیمار را دارند.

در این روش متخصص ارتودنسی، قالبی از فک بالا و پایین فرد تهیه می کند و به لابراتوار ارسال می کند و پس از آماده شدن قالب ها بیمار موظف است که روزانه 22 ساعت از آنها استفاده کند تا نتیجه درمانی مدنظر خود را دریافت کند.

از مزایای اصلی ارتودنسی متحرک این است که بیمار هر زمان که بخواهد می توانید پلاک ها را از دهان خود خارج کند. برای مثال بیمار در زمان خوردن، آشامیدن یا مسواک زدن می تواند پلاک ها را از دهان خارج کند و سپس در جای خود قرار دهد.

در این روش هم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است اما به نسبت روش ارتودنسی ثابت کار فرد سخت و چالش برانگیز نیست؛ چرا که در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک به راحتی می تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند و دندان های خود را مسواک بزند یا نخ دندان بکشد. به همین دلیل احتمال خرابی دندان ها در صورت استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک کمتر از زمانی است که از ارتودنسی ثابت استفاده می شود.

شایان ذکر است که از این روش درمانی معمولا برای اصلاح دندان هایی که ناهنجاری های شدیدی ندارند استفاده می شود.

طول درمان ارتودنسی دندان

طول درمان ارتودنسی دندان با توجه به درجه شدت ناهنجاری دندانی و سن بیمار مرتبط است. اما به طور متوسط طول درمان ارتودنسی بین 6 ماه تا 36 ماه است.