روشن نشدن سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست یکی از ایرادهای شایع در این دستگاه ها است.

5 علت روشن نشدن سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

یخچال های نوفراست نیازی به یخ زدایی ندارند. زیرا این کار به لطف سیستم یخ زدایی امکان پذیر شده است . در این دستگاه ها یک المنت گرمایش در اواپراتور قرار دارد که با تشکیل لایه نازکی از یخ زدگی روی اواپراتور، روشن شده  و یخ ذوب می شود. آب از طریق یک کانال مخصوص به داخل مخزن روی کمپرسور می رود و در آنجا تبخیر می شود. محفظه یخچال در چنین دستگاه هایی توسط یک فن خنک می شود که هوای سرد را از تنها اواپراتور در فریزر از طریق کانال های مخصوص به محفظه هدایت می کند.

اگر به داخل فریزر نگاه کردید و لایه برفک دیدید، در حالی که به طور مشکوکی محفظه یخچال گرم است، به احتمال زیاد علت آن خرابی سیستم یخ زدایی است و یخچال شما دیگر بدون یخ و برفک نیست. 

لازم به ذکر است در این صورت  حرارت در هر دو محفظه در علامت تنظیم شده حفظ می شود. اما بعد از یکی دو هفته، وضعیت دوباره تکرار می شود یعنی محفظه یخچال گرم می شود و یک پوشش برفکی در فریزر تشکیل می شود.

برای عیب یابی و رفع مشکل روشن نشدن سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست در کرج ، با کارباماسرویس تماس بگیرید. کارباما سرویس مرکز تخصصی تعمیر یخچال در کرج است که با اعزام فوری تعمیرکار ، در محل اقدام به تعمیر یخچال می کند. ۰۹۱۲۹۰۰۵۰۸۱

دلایل روشن نشدن سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست

1 . خرابی سنسور یخ زدایی

سنسور یخ زدایی دما را در اواپراتور نوفراست اندازه گیری می کند و با توجه به داده های آن، تایمر یخ زدایی را در یخچال روشن و خاموش می کند. اگر یخ‌ساز خراب شود، یخ‌زدایی روشن نمی‌شود، اواپراتور نوفراست و کانال‌ های هوایی که از طریق آن هوای سرد وارد محفظه یخچال می‌شود، توسط یخ به داخل کشیده شده و محفظه یخچال گرم می‌شود.

اغلب دستگاه یخ زدایی همراه با سایر واحدهای یخ زدایی مانند فیوز، تایمر یخ زدایی یا المنت گرمایش از کار می افتد که باعث  روشن نشدن سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست شده ، یخ زدگی در فریزر قابل مشاهده است و محفظه یخچال گرم است.

یخ‌ساز معیوب باید با دستگاه جدید جایگزین شود.

2 . سوختن فیوز

فیوز یک راه اضطراری برای خاموش کردن المنت  یخ زدایی است . اگر به دلایلی یخ زدایی یا تایمر یخ زدایی کار نکرد. فیوز ذوب شده و در نتیجه مدار باز می شود. اغلب فیوز در همان محفظه سنسور یخ زدایی قرار گرفته و با هم خراب می شوند.

در این حالت یخ زدایی در یخچال نوفراست روشن نمی شود، یخ در فریزر قابل مشاهده است و محفظه یخچال خوب خنک نمی شود.

 در این صورت فیوز نیاز به تعویض دارد.

 

3 . خرابی تایمر یخ زدایی

با دستور یخ زدایی ، تایمر المنت یخ زدایی را روشن و خاموش می کند. در تایمرهای الکترومکانیکی، کنتاکت ها اغلب می سوزند یا موتور از کار می افتد . در الکترونیک، تراشه تایمر می سوزد.اگر تایمر خراب شود، المنت اواپراتور روشن نمی شود و فریزر پر از یخ و برفک می گردد. محفظه تبرید خنک نمی شود، زیرا کانال های هوای سرد وارد شده به آن یخ می زند.

اغلب تایمر همراه با سایر واحدهای یخ زدایی مانند یخ زدایی، فیوز یا المنت از کار می افت. در نتیجه سیستم یخ زدایی کار نمی کند، یخ زدگی در دیواره پشتی فریزر قابل مشاهده است و محفظه یخچال گرم است.

در این صورت تایمر باید با یک تایمر جدید جا یگزین شود.

4 . سوختن المنت 

به دلیل کارکرد طولانی مدت ممکن است، کویل گرمایش  یا بدنه المنت بسوزد.اغلب چنین خرابی همراه با خرابی فیوز، سیسستم  یخ زدایی یا تایمر یخ زدایی رخ می دهد و باعث می شود که در یخچال های نوفراست ،  یخ زدایی کار نکند و فریزر با یخ پوشیده شود. درجه حرارت در محفظه یخچال نیز افزایش می یابد . در این صورت المنت یخ زدایی باید با یک المنت جدید جایگزین شود.

5 . خرابی برد کنترل 

خرابی برد کنترل عاملی برای روشن نشدن سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست است . احتمالاً در نتیجه نوسانات برق ، عناصر رادیویی فردی یا مسیرهای مسئول عملکرد سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست می سوزند. رطوبت بالا همچنین می تواند مسیر اتصالات را اکسید کند.در نتیجه یخ در محفظه فریزر یخچال های دارای سیستم نوفراست جمع شده و  سیستم یخ زدایی روشن نمی شود. محفظه یخچال گرم است.

در هنگام ایجاد این مشکل تعمیرکار ، برد را بطور کامل بررسی نموده  و بر اساس نتایج:

- قطعات  خراب را تعویض می کند .

لحیم کاری کنتاکت های اکسید شده یا سوخته  را انجام می دهد.

- در صورت آسیب زیاد یا خرابی ریزپردازنده، برد را به طور کامل تعویض می کند.

karbamaservice.com