تحلیل مقایسه‌ای قیمت اتریوم و بیت کوین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

تحلیل مقایسه‌ای قیمت اتریوم و بیت کوین

بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH)، پپسی و کوکاکولای دنیای ارزهای دیجیتال هستند. دو ارز دیجیتال معروف که در بازار رمزارزها به عنوان دو ارز اصلی شناخته می‌شوند و در مجموع بیش از 60 درصد سهم بازار ارزهای رمزنگاری شده را از آن خود کرده‌اند. اهمیت و نقش این دو رمزارز در بازار کریپتوکارنسی به قدری برجسته و مهم است که غالبا از بررسی قیمت اتریوم و بیت کوین، بررسی وضعیت آن‌ها در سایر شاخص‌های کلیدی، به عنوان معیاری برای ارزیابی سلامت کلی بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند!

مسئله قابل‌توجه درباره اتریوم و بیت کوین است که اگرچه هر دو آن‌ها یک تکنولوژی مبتنی بر بلاک چین هستند؛ اما هر یک کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

در ادامه مطلب امروز قصد داریم قیمت اتریوم و بیت کوین را با نگاهی تحلیل‌گرایانه مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. اگر قصد خرید اتریوم یا بیت کوین را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی مطلب امروز ما را کامل مطالعه کنید.

 

مقایسه قیمت اتریوم و بیت کوین

برای مقایسه تحلیل‌گرایانه قیمت اتریوم و بیت کوین، تنها کافیست نگاهی به تاریخچه این دو رمزارز بیاندازیم.

 

نگاهی بر سیر تحولات قیمت بین کوین از 2021 تا 2023

اواخر آگوست 2021، قیمت بیت کوین حدود 48000 دلار و ارزش بازار آن حدود 900 میلیارد بود؛ یعنی در آن تاریخ، تقریبا نیمی از کل ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده متعلق به بیت کوین بوده است. به طور کی طی سال‌‌های اخیر ارزش بیت کوین روند رو به رشد و افزایشی داشته است. در سال 2021 ارزش این ارز بالای 30 هزار دلار بود. ماه‌های ابتدایی 2022 که مصادف با بهار 1401 در ایران می‌شود، ارزش این ارز مجدد رقم 48000 دلار را به خود دید! در حال حاضر نیز (تیر ماه 1402) قیمت این ارز دیجیتال بیش از 30000 دلار است.

نگاهی بر سیر تحولات قیمت اتریوم از 2021 تا 2023

اواخر آگوست 2021، دقیقا همان زمانی که BTC حدود ارزش بازاری قریب به 900 میلیارد داشت، اتریوم با نرخ حدودا 3200 دلار معامله می‌شد و ارزش بازار آن هم حدودا 385 میلیارد بود؛ به این ترتیب، اتریوم بعد از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا لقب گرفت.

تحلیل اتریوم نشان می‌دهد این رمزارز هم مشابه بیت کوین، سیر صعودی و رو به رشدی در قیمت خود داشته است. در ابتدای سال 2023، قیمت این ارز دیجیتال حدود 1193 دلار بود؛ اما در آپریل 2023 این عدد به 1868 دلار رسید؛ یعنی با گذشت حدود سه ماه، قیمت اتریوم افزایش 50 درصدی داشته است! پیش‌بینی می‌شود اتریوم تا پایان سال جاری بتواند به نرخ 2774 دلار هم دست پیدا کند که به نوبه خود، رشد مثبت، قابل‌توجه و چشمگیری است.

نگاهی به تاریخچه هر دو رمز ارزنشان می‌دهد که هم اتریوم، هم بیت کوین، روند رو به رشدی در ارزش خود دارند و می‌توانند جایی در سبد ارزیِ شما داشته باشند؛ با این حال کاملا مشخص است که بیت کوین به واسطه جایگاه خود به عنوان ارزشمندترین رمزارز بازار، ارزش بیشتری از اتریومی دارد که دقیقا پشت سر او در جایگاه دوم ایستاده است.

 

3 تفاوت که پیش از خرید اتریوم و بیت کوین باید به آن توجه کنید

اتریوم و بیت کوین تنها از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت ندارند؛ بلکه شاخص‌های دیگری هم هستند که عملکرد هر یک از این دو ارز در آن‌ها متفاوت از دیگری است.

Mining proof

این اصطلاح به ماینینگ یا استخراج ارز و روش‌های اثبات اعتبار آن ارتباط دارد که در این مقاله شامل دو روش POW و POS است.

ماینرها برای استخراج بیت کوین از الگوریتم گواه اثبات کار یا Proof Of Work استفاده می‌کنند؛ به این منظور یک ماینر برای دریافت توکن‌های بیت کوین باید یک پازل ریاضی را حل کند. اولین ماینری که موفق شود این پازل ریاضی را حل کند، مقدار مشخصی توکن بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.

اگرچه اتریوم در گذشته از همین سازوکار برای ماینینگ بهره می‌برد؛ اما در حال حاضر از الگوریتم گواه اثبات سهام یا Proof Of Stake استفاده می‌کند. این الگوریتم به آن دسته از کاربرانی که دارایی‌هایی بزرگ‌تری دارند، قدرت استخراج بیشتری عطا می‌کند.

Mining security

در رابطه با امنیت ماینینگ در شبکه بیت کوین که بر پایه الگوریتم POW است، باید گفت که این احتمال وجود دارد گاهی یک نود بیشتر از نیمی از توان تولید یا استخراج بیت کوین (هش ریت) را در اختیار بگیرد. در این وضعیت که به حمله 51% معروف است، هکر می‌تواند در فعالیت شبکه بیت کوین اختلال ایجاد کند و کل بلاک چین را تحت کنترل خود بگیرد.

در رابطه با امنیت ماینینگ در شبکه اتریوم نیز باید گفت که در این شبکه، توکن‌های بیشتر، قدرت استخراج بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ بنابراین با توجه به اینکه در این شبکه توکن‌ها بین کاربران متعددی پخش می‌شوند، کنترل فرآیند ماینینگ برای هر فرد، امر سختی است.

Rewards

ماینرهای بیت کوین هر گاه بتوانند پازل‌ها را به درستی کامل کنند، پاداش دریافت می‌کنند. در رابطه با اتریوم نیز، ماینرها از کارمزد تراکنش‌هایی که توکن اتر انجام می‌دهند، کمیسیون دریافت می‌کنند.

 

جمع‌بندی

این مطلب را با تحلیل اتریوم و بیت کوین از منظر شاخص قیمت آغاز کردیم و به تاریخچه قیمتی هر دو رمزارز در سال‌های 2021 تا 2023 نگاهی انداختیم. بیت کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال حاضر در بازار است و در این شکی وجود ندارد؛ با این حال اتریوم نیز دومین رمزارز بزرگ دنیاست! نقطه اشتراک میان تاریخچه قیمت هر دو ارز، حرکت رو به رشد قیمت و ارزش کلی آن‌ها در بازار است.

نکته‌ای که درباره قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال، من‌جمله بیت کوین و اتریوم باید به آن توجه داشته باشید، این است که بازار رمزارزها بسیار پویا است؛ قیمت‌ها در مدت زمان کوتاهی تغییر می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاری در رمزارزها با ریسک‌های خاص خود همراه است و بهتر است قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری، تحقیقات جامع و مطالعه دقیقی را درباره بازار ارزهای دیجیتال و شرایط فعلی انجام دهید. برای اطلاع از آخرین قیمت اتریوم Wallex و Coindesk گزینه‌های مناسبی می‌شود.