کفپوش گرانولی لاستیکی را کجا استفاده کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کفپوش گرانولی لاستیکی یکی از انواع کفپوش‌های پرکاربرد برای مکان‌های مختلف همچون پارک‌ها و باشگاه‌های ورزشی است که برای اولین بار در سال 1390 وارد بازار ایران شد. این کفپوش گرانولی که با نام‌های کفپوش لاستیکی و همچنین لاستیک ضربه‌گیر باشگاه نیز در بازار شناخته می‌شود، بهترین محصول برای پوشاندن کف باشگاه‌های بدنسازی است.

ویژگی‌های این محصول مانند ضدآب‌بودن و مقاومت بالای آن باعث شده تا بتوان از آن برای فضاهای بیرونی مانند پارک‌ها نیز استفاده کرد. در ابتدا این کفپوش به‌عنوان یک محصول وارداتی وارد بازار ایران می‌شد و از آنجایی که قیمت بالایی داشت، استفاده از آن چندان مقرون‌به‌صرفه نبود. امروزه نوع باکیفیت این محصول با قیمت پایین‌تری در کشور تولید می‌شود در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

 

کفپوش گرانولی لاستیکی چیست؟

کفپوش گرانولی لاستیکی از بازیافت لاستیک گرانول ساخته می‌شود و به‌همین دلیل جزء محصولات بازیافتی دسته‌بندی خواهد شد. در ابتدا لاستیک خودرو را در دستگاه شریدر کاملا له می‌کنند و سپس بسته به نوع لاستیک، قطعات کوچک‌شده به‌همراه سیم یا نخ به دستگاه نورد وارد می‌شوند.

دستگاه نورد این قطعات کوچک را باز هم کوچکتر می‌کند. هرچه گرانول مورد استفاده یک‌دست‌تر باشد و از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، کفپوش تولیدشده نیز مقاوم‌تر و باکیفیت‌تر خواهد بود. ریزدانه‌های گرانول لاستیکی تولیدشده به‌همراه پلی‌اروتان و چسب مخصوص در یک قالب ریخته می‌شود.

سپس قالب را در معرض گرمای کوره قرار می‌دهند تا مواد درون قالب کاملا شکل آن را به‌خود بگیرند. هنگامی که مواد به‌اندازه کافی در معرض حرارت قرار گرفتند و سفت شدند، کفپوش آماده برش‌زدن و عرضه به بازار است.

آنچه که باعث ایجاد کفپوش مقاوم می‌شود، در واقع ویژگی‌های چسب و لاستیک به‌کار رفته در آن است که به آن خاصیت الاستیسیته یا کشسانی بالایی می‌دهد و باعث می‌شود تا کفپوش، نرم، ایمن و ضدضربه شود. کفپوش گرانولی از 2 قسمت زیره و رویه تشکیل شده که فقط رویه کفپوش رنگ‌آمیزی می‌شود و قسمت زیره آن که قابل مشاهده نیست، رنگ نخورده و مشکی باقی‌ می‌ماند. 

انواع کفپوش لاستیکی گرانولی

تولیدعمده کفپوش لاستیکی معمولا در انواع مختلفی انجام می‌شود. https://foamiran.com/. هر یک از این نوع کفپوش‌ها دارای کاربرد خاص در مکان‌های مختلف هستند. در ادامه به انواع کفپوش‌های لاستیکی اشاره می‌کنیم.

کفپوش گرانولی پازلی یا پشت صاف

این نوع کفپوش‌ها در ابعاد یک متر و نیم مترمربع و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. این کفپوش‌ها مانند قطعات سرامیک و پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌ این ترتیب کف زمین را می‌پوشانند.

لبه‌های کناری این نوع کفپوش‌ها دارای طراحی است که این امکان را می‌دهد تا بتوان آنها را در کنار هم به‌یکدیگر متصل کرد تا کاملا روی زمین را بپوشانند. از این نوع کفپوش بیشتر در مهدکودک‌ها، سالن‌های ورزشی و فضاهای بسته استفاده می‌شود.

12

کفپوش گرانولی شیاردار یا شانه تخم‌مرغی

از این نوع کفپوش گرانول برای پارک و فضاهای باز استفاده می‌شود. ابعاد این محصول یک متری بوده و به‌دلیل اینکه در سطح زیرین خود دارای شیار و پایه است به آن کفپوش گرانولی شیاردار گفته می‌شود. این پایه‌ها به‌این منظور در کفپوش طراحی می‌شوند که به‌هنگام بارش یا شستشو، آب بتواند از زیر کفپوش عبور کند.

علاوه‌بر این، پایه‌های کفپوش شیاردار، نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت در آنها دارد. این پایه‌ها از ایجاد ترک در کفپوش نیز جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب دوام محصول را بالا خواهند برد.

کفپوش گرانولی درجاریز

در کفپوش گرانولی درجاریز، محصول مانند آسفالت و کفپوش 3 بعدی به‌همراه چسب به محل برده شده و در کف اجرا خواهد شد. این کفپوش‌ها به‌دلیل نداشتن هیچ‌گونه درزی، سطحی صاف و یک‌دست در اختیار افراد قرار می‌دهد. از طرفی عدم وجود درز از رشد قارچ و کپک در اثر نفوذ رطوبت و نم لابه‌لای درزها جلوگیری می‌کند.

کفپوش گرانولی رولی

این نوع کفپوش دارای ضخامت و ابعاد کوچکتری نسبت به دیگر انواع کفپوش بوده و به‌صورت رولی در بازار عرضه می‌شوند. افراد می‌توانند متناسب با ابعاد و متراژ محیط رول‌های گرانولی را در اندازه‌های گوناگون تهیه کرده و روی زمین نصب کنند.

ویژگی‌های کفپوش گرانولی لاستیکی

مهم‌ترین ویژگی کفپوش گرانولی این است که همه ویژگی‌های لاستیک را دارد و به‌همین دلیل از الاستیسیته خوبی برخوردار است. نرمی و ضدضربه‌بودن این کفپوش آن را برای استفاده در مکان‌های گوناگون مناسب می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌تری ویژگی‌های کفپوش گرانولی اشاره می‌کنیم.

  • خاصیت ارتجاعی و کشسانی فوق‌العاده بالا
  • قدرت بالا در ضربه‌گیری و ضدضربه‌بودن
  • عایق صوتی و حرارتی
  • شستشو و نگهداری آسان
  • استحکام و دوام بالا
  • ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه
  • نصب سریع و آسان

کاربرد کفپوش گرانولی لاستیکی

کفپوش گرانولی لاستیکی به‌طور معمول در فضاهایی که نیاز به تماس افراد با زمین است، استفاده می‌شود. مکان‌هایی مانند باشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و پارک‌ها که خطر افتادن و آسیب‌دیدن افراد بیشتر است. کفپوش گرانولی باشگاهی، باشگاه را به‌جای دنجی برای ورزش و بدنسازی تبدیل می‌کند.

در باشگاه‌های ورزشی افتادن وزنه‌ها روی زمینی که دارای کفی سفت باشد، باعث می‌شود تا هم به وزنه‌ها آسیب وارد شود و هم کف باشگاه آسیب ببیند. بنابراین، استفاده از یک کفپوش گرانولی می‌تواند نقش بسیار مهمی در باشگاه‌های ورزشی داشته باشد.

این نوع کفپوش‌ها دارای ساختاری نرم و منعطف هستند که ایمنی کار در محیط‌ها مختلف را چند برابر می‌کنند. از طرفی به‌دلیل ضدضربه‌بودن این محصول، در مدت‌زمان طولانی می‌توان بدون خرابی و فرسودگی از آن استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این کفپوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حیاط بیمارستان‌ها
  • کفپوش مدارس
  • کفپوش پارک و مترو
  • کفپوش پل‌های عابر پیاده
  • کف فضاهای روباز و سربسته
  • کف اصطبل حیوانات
  • کفپوش کناره‌های استخر شنا
  • کفپوش ورودی متور و امکان عمومی مانند پاساژها و مراکز خرید

تولیدکننده کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی لاستیکی در ابتدا به عنوان یک محصول وارداتی با قیمت بالا شناخته می‌شد که دلیل آن نیز قیمت بالای چسب به‌کار رفته در آن است. شرکت فومیران بزرگ‌ترین تولیدکننده کفپوش گرانولی است که توانسته است با قیمتی پایین، بهترین و باکیفیت‌ترین کفپوش‌های گرانولی را وارد بازار کند.

تولید این نوع کفپوش در داخل کشور با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر باعث شده تا بسیاری از صاحبان باشگاه‌ها، مهدکودک‌ها، مدارس و حتی شهرداری‌ها از این نوع کفپوش برای تامین ایمنی افراد استفاده کنند.

جمع‌بندی

گرانول در واقع به گلوله‌های ریزی گفته می‌شود که همان دانه‌های ریز پلیمری است که از بازیافت ضایعات پلاستیکی و لاستیکی به‌دست می‌آید. بنابراین، به کفپوش‌های ساخته‌شده از این مواد، کفپوش گرانولی لاستیکی گفته میشود.

استفاده از این کفپوش در مکان‌های مختلف می‌تواند ایمنی افراد را در حین فعالیت تامین کند. شرکت فومیران، بزرگترین تولیدکننده فوم و کفپوش است که با استفاده از مواد باکیفیت و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا به تولید محصولات درخور مشتری ایرانی می‌پردازد.