اندیشکده آمریکایی خواستار کاهش تنش با ایران شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرنا- رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا خواستار کاهش تنش با ایران شد و گفت: ما باید برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی کانال‌های ارتباطی را با نمایندگان ایران باز کنیم.

ریچارد هاس روز سه شنبه در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که با موضوع ارزیابی سیاست آمریکا در قبال ایران "از تحریم تا حمله به سلیمانی و تنش" برگزار شد ابتدا به روایت تاریخی هریک از دو کشور در قبال یکدیگر اشاره کرد.

وی افزود: دو کشور روایت متمایز خود را دارد به گونه ای که ایرانی ها تمایل دارند نقش ایالات متحده را در بازگرداندن شاه به قدرت در سال ۱۹۵۳ برجسته کنند، نقش ایالات متحده در حمایت از عراق در طول جنگ ایران-عراق و میزبانی سیاسیونی که ایرانی‌ها آنها را دشمن و خصم خود می دانند.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا روایت آمریکایی‌ها را هم گروگان گیری پس از تسخیر سفارت آمریکا، نقش احتمالی ایران در بمب گذاری پادگان آمریکایی‌ها در بیروت و حمایت از حملات انجام شده توسط گروه‌های نیابتی ایران دانست و ادامه داد: اغراق در مورد میزان سوء ظن و خصومت نتایج دشواری به همراه خواهد داشت.

هاس به خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایران این عمل آمریکا را با توجه به اینکه خود از این توافق پیروی می کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بارها و بارها تایید کرده بود، به عنوان یک عمل ناشایست تلقی کرد.

وی افزود: این تحریم ها نه تنها به معنای آن بود که ایران نباید انتظار بهره‌مندی از منافع این توافق را داشته باشد بلکه برعکس هزینه گزافی را هم باید بابت آن بپردازد. در واقع بر اساس تخمین‌های موجود، قراردادهای اقتصادی ایران به ۱۰ درصد قراردادهای سال پیشین آن رسید. از این رو، این تحریم ها نوعی جنگ اقتصادی بودند.

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ادامه داد: این نکته همچنین حائز اهمیت است که ایالات متحده هنگام اعمال تحریم ها جایگزین دیپلماتیکی برای ایران ارائه نداد. تاکید پمپئو در ماه مه سال ۲۰۱۸  که می خواست ایران تقریبا هر کاری که در منطقه انجام می دهد و همچنین برنامه تسلیحاتی خود را پیش از آنکه انتظاری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد، تغییر دهد.

هاس همچنین به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس ایران هم اشاره کرد و گفت: این اقدام باید از منظر قانونی بودن ارزیابی شود. توجیه می شود که او در حال انجام یک عملیات فوری بوده است و اگر این اقدام انجام نمی شد، حمله او حتمی بود.

وی افزود: اگر در این باره شواهدی وجود دارد باید به اطلاع عموم برسد تا حمایت عمومی را هم کسب کند در غیر این صورت، یک عمل اختیاری و غیر ضروری محسوب می شود که یکی از موارد منجر به درگیری بی پایان ایران و آمریکا در جاهای زیادی خواهد شد.