چرا پیشنهاد ترامپ برای گفتگو را هیچ کس جدی نگرفت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخلاف اظهارات تند ترامپ در روزهای گذشته علیه ایران، او در توکیو از "احتمال مذاکره با تهران" سخن گفت اما این موضع نه در ایران و نه در امریکا جدی گرفته نشد.

ترامپ در دیدار با نخست وزیر ژاپن اعلام کرد «نمی خواهم اتفاقات وحشتناکی رخ دهد. بر این باورم که ایران مایل به مذاکره و گفتگو است و اگر آنها مایل به مذاکره باشند، ما نیز حاضر هستیم مذاکره کنیم. خواهیم دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد ولی یک واقعیت را می‌دانم و آن این است که نخست وزیر ژاپن روابط بسیار نزدیکی با رهبری ایران دارد، کسی نمی خواهد شاهد رخ دادن اتفاقات هولناک باشد، به خصوص من.» 

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که درباره آینده مذاکره با ایران خوش‌بین است و به دنبال تغییر نظام این کشور نیست. اصلاً به دنبال صدمه زدن به ایران نیستم. دنبال ایران هستم که ایران بگوید " اصلاً سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم."فکر می‌کنم به توافق می‌رسیم. فکر می‌کنم ایران پتانسیل اقتصادی بالایی دارد. دنبال تغییر نظام ایران نیستیم. فقط می‌خواهم این روشن بشود. ما دنبال این هستیم که سلاح هسته‌ای نداشته باشند.

آمریکایی‌ها سر عقل بیایند

اسحاق جهانگیری نیز در واکنش به این صحبت ترامپ گفت: چه زمانی که ناو می‌فرستند و اسلحه نشان می‌دهند و چه زمانی که صحبت از گفت‌وگو می‌کنند ما با اتکاء به ظرفیت‌های درونی سیاست‌‌ها و راهبردها و با تلاش همه‌جانبه می‌توانیم بر دشمن غلبه کنیم و به ملت ایران سر تعظیم فرود بیاورند.

وی گفت: دشمنان ما 20 سال است که دروغی را مطرح می‌کنند اینکه ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد البته سازمان انرژی و دیگر بخش‌ها مکرراً از ایران بازدید کردند گفت‌وگوی وسیعی انجام شد و 6 قدرت بزرگ دنیا قبول کردند که ایران به سمت بمب اتم نمی‌رود.

جهانگیری گفت: ترامپ امروز می‌گوید ایران به ما بگوید دنبال بمب اتم نیست تا همه راه‌ها به رویش باز شود. این ملت بزرگ و متمدن ایران قربانی سلاح شیمیایی شد ولی برای دشمن خود از سلاح شیمیایی استفاده نکرد. ما حتی یکبار هم از سلاح شیمیایی برای صدام استفاده نکردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: رهبر معظم انقلاب فتوا دادند و حکم حکومتی دادند که نگهداری سلاح‌ هسته‌ای حرام شرعی است و این سند را در سازمان ملل به عنوان یک سند منتشر کردیم. آژانس از ایران بازدید کرد و 14 گزارش ارائه داد که ایران هیچ حرکت انحرافی به سمت سلاح هسته‌ای نداشته است.

وی گفت: از درگیری با ایران قطعاً پشیمان خواهید شد و حضور ایران در منطقه موجب آرامش شده است و بهتر است آمریکایی‌ها سر عقل بیایند دست از فشارها بردارند و بگذارند منطقه امن باشد و ملت ایران نیز به راه خود ادامه دهند.سال 98، در داخل کشور به دلیل تحریم‌ها و فشارهای نفتی که ایجاد کرده‌اند ممکن است شرایط دشوارتری داشته باشیم و ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد شود.

به حرف نیست

محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای مدت‌ها پیش با صدور فتوایی در منع تسلیحات هسته‌ای، اعلام کردند که ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم. تروریسم اقتصادیِ " تیم بی " به مردم ایران آسیب می‌رساند و در منطقه تنش ایجاد می‌کند. اقدامات و نه حرف‌های دونالد ترامپ نشان خواهد داد که هدف وی هم همین است یا خیر! »

ترامپ در حیرانی و سرگشتگی به سر می‌برد

کاظم جلالی در تحلیلی از رفتارها و اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا گفت: آقای ترامپ از حیرانی و سرگشتگی در سیاست خارجی‌اش رنج می‌برد که از ابتدا هم متوجه او بود.

وی افزود: مشاوران ترامپ به او آدرس‌های غلطی می‌دهند. نمونه آن را می‌توان در تصمیماتی همچون خروج از برجام و به دنبال آن شکاف بین اروپا و آمریکا و وضع مجازات‌هایی برای چین و بعد از آن در موضوع روسیه دید که در نهایت باعث ایجاد وضعیت فعلی برای آمریکا شد.

جلالی خاطرنشان کرد: اکنون هم ترامپ علیرغم حرف‌های گذشته‌اش به دنبال تلاش برای حضور در منطقه است. او همان کسی است که زمانی به اوباما برای حضور در عراق و افغانستان انتقاد می‌کرد که چرا آمریکا آنقدر هزینه کرده و نتیجه به دست نیاورده است. لذا نمی‌توان حالت انسجام فکری در ترامپ دید که به دنبالش تحلیل علمی درستی از رفتارهای او کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به حضور ناوهای آمریکایی در منطقه گفت: اکنون آمریکایی‌ها به خیال حفظ امنیت در منطقه حضور پیدا کردند. حال اینکه به آن‌ها ارتباطی ندارد چون کشورهای منطقه مسئول تأمین امنیت هستند و این انتظار از مجموع کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رود. البته متأسفانه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به جای هم افزایی و تأمین امنیت منطقه برای آمریکایی‌ها کارت دعوت می‌فرستند. آن‌ها بدانند که با حضور آمریکایی‌ها وضع بدتر می‌شود. ما کشورهای منطقه باید خودمان امنیت منطقه را تأمین کنیم.

مضحکه ترامپ توسط خانم سناتور

کریس مورفی سناتور آمریکایی در توییتر خود به اظهارات روز گذشته ترامپ که گفته بود آمریکا خواستار تغییر رژیم در ایران نیست، واکنش نشان داد و نوشت : پمپئو به سراسر جهان سفر می‌کند و به همه میگوید ایران باید درخواست های دوازده گانه آمریکا را اجرایی کند بعد ترامپ میگوید. تهران فقط کافیست دست از ساخت بمب اتم بردارد. کاری که همین الان هم کرده اند. برای همین مضحکه خاص و عام شدیم... این افتضاح است.