تغییر تقویم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری آن همگام با لیگ های اروپایی و برخی کشورها مثل ایران اتفاق مهمی در بلندمدت برای فوتبال کشورمان است

کدام باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان مدل اروپایی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، از دو روز قبل که کنفدراسیون فوتبال آسیا تقویم مسابقات لیگ قهرمانان را تغییر داد و آن را با لیگ‌های اروپایی همراه کرد، بحث های زیادی درباره سهمیه آسیایی فوتبال ایران در لیگ برتر بیست و یکم به وجود آمده است. 

همین حالا که 19 هفته از رقابت های لیگ برتر گذشته، رقابت میان 5، 6 تیم لیگ برتری برای کسب سهمیه آسیایی داغ است، اما با توجه به تغییر تقویم اینطور تصور می‌شد که مسابقات امسال سهمیه آسیایی ندارد! 

بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات لیگ قهرمانان در فصل 2023 به تقویم پاییز- بهار منتقل شده و رقابت‌ها به صورت فصل 2023-2024 و همگام با تقویم اروپا و کشورهایی نظیر ایران برگزار می‌شود.

**خواسته همیشگی ایران محقق شد اما...

به طور کلی این موضوع یک اقدام موثر برای فوتبال ایران است. در سال های گذشته همواره تقویم مسابقات لیگ قهرمانان مورد انتقاد تیم های ایرانی بود؛ چراکه دور گروهی مسابقات لیگ قهرمانان معمولا همزمان با پایان لیگ برتر ایران به اتمام می‌رسید و دور حذفی چند ماه بعد در شرایطی برگزار می‌شد که تیم های ایرانی برای فصل جدید خود را آماده می‌کردند و تغییرات گسترده‌ای روی نیمکت و در کادر بازیکنان خود داشتند. به عبارتی تیم های ایرانی در دور گروهی با یک تیم حضور پیدا می‌کردند و در صورت صعود به دور بعدی ، مرحله حذفی را با تیم دیگری شروع می‌کردند.

از این رو فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران بارها درخواست همگام شدن تقویم لیگ قهرمانان با اروپا و لیگ ایران را ارائه کرد که در نهایت این مساله مورد تایید قرار گرفت. پس به طور کلی تغییر تقویم مسابقات لیگ قهرمانان در بلند مدت به سود فوتبال ایران خواهد بود چراکه همزمان با لیگ داخلی مسابقات آسیایی نیز برگزار می‌شود.

**نقش ویژه تاج در تغییر زمان برگزاری لیگ قهرمانان

مهدی تاج رییس سابق فدراسیون فوتبال که نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین عضو کمیته اجرایی AFC‌ یکی از افرادی بود که نقش زیادی در تغییر تقویم مسابقات داشت. درخواست ایران برای تغییر تقویم مسابقات لیگ قهرمانان و همگام شدن آن با برنامه مسابقات اروپایی و همچنین لیگ برتر ایران، درخواستی بود که از سال ها قبل و در زمان ریاست تاج بر فدراسیون، ارائه شد. حالا رییس سابق فدراسیون فوتبال با پیگیری های خود در کمیته اجرایی AFC و گرفتن رای اعتماد از سایر اعضای این کمیته این درخواست را به واقعیت رساند.

حال اگرچه شاید اختصاص سهمیه آسیایی به ایران در 1.5 سال آینده مشکلاتی را ایجاد کند اما به طور کلی این موضوع در بلندمدت به سود فوتبال ایران خواهد بود.

**سهمیه آسیایی لیگ جاری تشریفاتی است؟

مساله اصلی که در کوتاه مدت ممکن است به برخی باشگاه های ایرانی ضربه بزند، عدم برگزاری مسابقات تا بعد از رقابت های لیگ برتر بیست و دوم است. با توجه به این تغییر تقویم مسابقات فصل بعدی لیگ قهرمانان دیگر بعد از لیگ امسال برگزار نمی‌شود و همین موضوع سبب شده تا ابهام هایی درباره سهمیه های آسیایی ایران از لیگ جاری مطرح شود.

با توجه به انتقال تقویم مسابقات آسیایی به پاییز- بهار 2023، حالا این تصور به وجود آمده که دیگر سهمیه آسیایی گرفتن از لیگ بیست و یکم تشریفاتی است و سهمیه های مسابقات فصل بعد آسیا از لیگ بعدی انتخاب می‌شود. شاید در نگاه اول این موضوع درست باشد ولی مساله اینجا است که در چنین شرایطی فدراسیون فوتبال باید وارد عمل شود و تصمیم جدی بگیرد.

**چاره کار چیست؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا همواره اعطای سهمیه آسیایی به باشگاه ها را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده است. بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال تیم های قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی در هر فصل و در صورت بیشتر بودن سهمیه تیم های نایب قهرمان و حتی سوم مسابقات لیگ، به لیگ قهرمانان صعود می‌کردند. برای فصل بعد اما ماجرا باید تغییر کند. در این شرایط بر اساس اختیارات AFC‌به فدراسیون‌ها، این مسئولان فدراسیون فوتبال هستند که باید تصمیم شان را درباره اعطای سهمیه آسیایی به باشگاه‌ها بگیرند.

در این شرایط کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال با ارائه شرح ماجرای پیش آمده به فدراسیون خواهان تصمیم گیری درباره سهمیه آسیایی شده است. حالا هیات رییسه فدراسیون باید در جلسه ای درباره اینکه سهمیه لیگ قهرمانان 2023 چطور به تیم ها اعطا شود،‌ تصمیم گیری کنند.

**سهمیه آسیایی، تلفیقی از دو لیگ 21 و 22

یک انتخاب این است که سهمیه آسیایی براساس جدول مسابقات در لیگ فصل آینده تعیین شود و لیگ امسال هیچ تاثیری در آسیا رفتن تیم ها نداشته باشد که این موضوع عدالت را در قبال لیگ بیست و یکم برقرار نمی‌کند. پس چاره کار این است که فدراسیون فوتبال راهکاری را پیدا کند تا سهمیه لیگ قهرمانان در فصل آینده تلفیقی از لیگ امسال و لیگ بعدی باشد.

مثلا فدراسیون فوتبال تصویب کند که اگر سهمیه ایران 3+1 باقی بماند، تیم های قهرمان لیگ و حذفی در فصل جاری و فصل آینده 4 نماینده ایران باشند و اگر تیم های تکراری جام گرفتند آنوقت نایب قهرمان فصل بعد یا امسال هم به آسیا برود.

این البته یک نمونه از مدلی است که فدراسیون فوتبال می‌تواند برای معرفی تیم ها به لیگ قهرمانان آسیا طراحی کند. انتظار این است که هیات رییسه فدراسیون فوتبال در روزهایی که اتفاقات مختلفی را حول ریاست فدراسیون مدیریت می‌کند،‌ به موضوع سهمیه آسیایی نیز هرچه سریع‌تر ورود کرده و تصمیمی جامع را بگیرد که لیگ امسال هم شامل سهمیه آسیایی شود و حقی از تیم هایی که امسال در لیگ برتر حضور دارند،‌ ضایع نشود.

بی تردید فدراسیون فوتبال به این مساله که لیگ جاری بدون خروجی به آسیا باشد، ایراد خواهد گرفت و در این شرایط مدلی که مدیران برای اعطای سهمیه به باشگاه های موفق امسال و سال بعد طراحی‌ می‌کنند تکلیف این ماجرا را روشن خواهد کرد.