آمریکا و برخی از متحدانش روز گذشته در اقدامی مضحک و نمایشی در جلسه غیر رسمی موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» در سازمان ملل به دنبال حذف ایران از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل هستند و در این راستا روز گذشته کاملا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام داشته امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شریکان خود جهت حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌دارد. سفیر ایران در سازمان ملل نیز درباره نشست غیررسمی (آریا فرمولا) درباره حوادث ایران به سرکردگی واشنگتن تصریح کرد: آمریکا در برگزاری نشست غیر رسمی ضد ایرانی به کارزار عملیات روانی، فریب و نفاق آشکار متوسل شده است.

تلاش آمریکا و متحدانش برای اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکا و برخی از متحدانش روز گذشته در اقدامی مضحک و نمایشی در جلسه غیر رسمی موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» در سازمان ملل به دنبال حذف ایران از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل هستند و در این راستا روز گذشته کاملا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام داشته امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شریکان خود جهت حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌دارد. سفیر ایران در سازمان ملل نیز درباره نشست غیررسمی (آریا فرمولا) درباره حوادث ایران به سرکردگی واشنگتن تصریح کرد: آمریکا در برگزاری نشست غیر رسمی ضد ایرانی به کارزار عملیات روانی، فریب و نفاق آشکار متوسل شده است.

ادعای ند پرایس درباره نقض حقوق زنان در ایران

ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آمریکا تا چه اندازه برای خارج کردن ایران از کمیسیون حقوق زمان سازمان ملل مصمم است، گفت که ما در هفته‌های اخیر، عضویت ایران در این کمیسیون بخصوص را تحقیرآمیز دانسته‌ایم. این که کشوری حقوق زنان و دختران را نادیده می‌گیرد، جایگاهی در کمیسیونی دارد که دستور کار آن حفاظت و در نهایت، گسترش حقوق زنان است، تناقض آشکاری به حساب می‌آید.

پرایس در ادامه گفت: ما امروز تمایلمان را برای همکاری با شرکایمان جهت خارج کردن ایران از این کمیسیون و به همین دلیل اعلام کردیم. ما این مباحثات را با متحدان و شرکای‌مان در ادامه مسیر خواهیم داشت تا ببینیم چطور می‌توانیم به بهترین روش این کار را انجام دهیم.

کشورهای دیگری از جمله نیوزلند، هلند و کانادا نیز با تکرار همین ادعاها، خواستار حذف ایران از این کمیسیون سازمان ملل شده‌اند.

سفیر ایران در سازمان ملل: دولت همواره حداکثر تلاش را برای رعایت حقوق بشر و زندگی بهتر مردم انجام داده

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه به گواه تاریخ، آمریکا هرگز نگران حقوق بشر در ایران نبوده اما از آن بعنوان ابزار سوء استفاده کرده است، گفت: آمریکا در برگزاری نشست غیررسمی ضد ایرانی به کارزار عملیات روانی، فریب و نفاق آشکار متوسل شده است.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری تاکید کرد: دولت ایران به دنبال راه حل برای مشکلات داخلی خود است وحق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز از سوی قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است.

سفیر ایران در سازمان ملل درباره نشست غیررسمی (آریا فرمولا) درباره حوادث ایران به سرکردگی واشنگتن تصریح کرد: آمریکا در برگزاری نشست غیر رسمی ضد ایرانی به کارزار عملیات روانی ، فریب و نفاق آشکار متوسل شده است.

طنز حقوق بشری آمریکا و گسترده ترین صدمات ایرانیان از ناحیه تحریم های ظالمانه

وی افزود: آمریکا ادعا می کند این نشست را با هدف حمایت از حقوق بشر ایران برگزار می کند اما طنز کار آنجاست که ایرانیان گسترده ترین صدمات از ناحیه تحریمهای ظالمانه آمریکا را طی دهها سال متحمل شده اند، آنهم در یک جنگ واقعی که ابزار جنگی آن غذا و دارو بوده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکا بطور استاندارد از یک مفهوم با ارزش یعنی حقوق بشر سوءاستفاده کرده و پلتفرم سازمان ملل ومنابع آن را برای توسعه دستور کار سیاسی خود دستکاری می کند.

ایروانی افزود: درحقیقت تاریخ خود گواه روشنی است که ثابت می کند آمریکا هرگز نگران حقوق بشر در ایران و جاهای دیگر نبوده است. موضوع جلسه امروز بطور روشن دخالت در امور داخلی یک دولت حاکم است و نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از زمانیکه نظم حقوقی بین المللی پایه گذاری شد، محسوب می شود.

قابل قبول نبودن دستکاری در سیستم سازمان ملل توسط دولتهایی مشخص

سفیر و نماینده دائم ایران درسازمان ملل اظهار داشت: ایران، سیاسی شدن حقوق بشر را رد کرده و دستکاری در سیستم سازمان ملل توسط دولتهای مشخصی را برای توسعه اهداف سیاسی کوتاه بینانه قابل قبول نمی داند و این امر را رویه خطرناکی می داند که همواره در مورد آن هشدار داده است.

ایروانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به حقوق بشر بوده و این تعهد به افزایش وحمایت از حقوق بشر ادامه خواهد یافت. ما مصمم هستیم تا تلاشها را برای تعقیب این اهداف خوب را ادامه بدهیم.

وی تصریح کرد: حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده و بهره مندی از این حقوق توسط مردم ایران از سوی دولت مورد حمایت بوده است.

همه ایرانیانی که نگران تمامیت ارضی ایران هستند، مخالف خشونت ، تخریب و بی ثباتی اند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: همه ایرانیان در داخل و خارج از ایران که نگران تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و حاکمیت ملی هستند، مخالف خشونت، تخریب، آشفتگی و بی ثباتی هستند.

وی اضافه کرد: دولت ایران همواره حداکثر تلاش را برای رعایت حقوق بشر انجام داده و به تلاشهای خود برای اینکه مردم ایران شرایط زندگی بهتری را که شایسته آن هستند، داشته باشند، ادامه می دهد و در این راستا در جهت ترمیم قوانین و مقررات مورد نیاز اقدام می‌کند.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: نیروی انتظامی ایران، قابلیت مدیریت هرگونه اشوب و حفظ آرامش در کشور را دارد . در عین حال حفظ جان و کرامت انسانها، راهنمای تصمیمات ما است و بنابراین خویشتنداری صورت گرفته توسط نیروهای انتظامی نباید نشانه ای از ضعف آنها تلقی شود.

مسائل حقوق بشری خود را با کشورهایی که از ما عقبترند برای احساس رضایت مقایسه نمی کنیم

ایروانی اظهار داشت: مسائل حقوق بشری خود را با کشورهایی که از ما عقب تر هستند، مقایسه نمی کنیم تا احساس رضایت داشته باشیم بلکه نگاه ما به اهداف والایی چون حاکمیت دین، اخلاق و عدالت بر جامعه است و مصمم هستیم در این مسیر حرکت خود را ادامه دهیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: دولت ایران در پی یافتن راه حل کاملی برای حل مشکلات با استفاده از نخبگان، دانشگاهیان و قابلیت های و منابع علمی است و جامعه بین المللی باید به اصول حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور امور داخلی دولتها احترام بگذارد.

کاملا هریس: برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کنیم

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اقدام این کشور برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات گفت که برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.

آمریکا در ادامه تلاش‌ها برای احیای اغتشاشات در ایران با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شریکان خود جهت حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌دارد.»

وی در پایان بیانیه اعلام کرده است: «خطاب به همه کسانی که در حال اعتراض هستند می‌گویم ما شما را می‌بینیم و صدای شما را می‌شنویم. شجاعت شما برای من الهام‌بخش است.»

چند روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرده بود که در آن برخی چهره‌های زن شناخته شده مثل هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شده‌ بودند.

چین و روسیه برگزاری جلسه شورای امنیت علیه ایران را محکوم کردند

نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحولات ایران را محکوم کردند.

این جلسه، موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شد که بخشی از تلاش‌های کشورهای غربی برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات ایران است.

نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد هدف نشست‌های فرمول آریا، گزارش‌دهی غیررسمی به اعضای شورای امنیت درباره مسائل مرتبط با صلح و امنیت است، در حالی که مسائل اخیر ایران در حیطه مسائل داخلی این کشور است و نباید در دستور کار نشست فرمول آریا قرار گیرد. 

چند نکته درباره «نشست آریا فورمولا» در سازمان ملل درباره ایران

نشست در مورد حوادث ایران، نشست رسمی شورای امنیت سازمان ملل نبود. این جلسه از نوع آریا فورمولا(غیر رسمی) بود. آریا فورمولا نام وخاصیتش را از سفیر وقت ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل به نام دیگو آریا در سال 1992 گرفته است. نشست‌های آریافورمولا در محل جلسات شورای امنیت برگزار نمی‌شود.جزءفعالیت‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود و هماهنگی آن نه برعهده رئیس دوره‌ای شورا، بلکه به درخواست یکی از اعضای شورا است. شرکت کنندگان در این جلسه نیز براساس تصمیم شخصی خود در آن شرکت می‌کنند.برگزاری این جلسات حتی در ژورنال سازمان ملل نیز اعلام نمی‌شود.

- بطور کلی سطح نشست روز چهارشنبه پایین بود. تنها آمریکا و البانی در سطح سفیر شرکت کردند،انگلیس و ایرلند در سطح معاون نمایندگی و سایر اعضای شورای امنیت در سطح کارشناسی حضور یافتند.

- نمایندگان کشورهای چین و وروسیه برخلاف انتظار آمریکا در صحبت‌های خود از ایران حمایت کردند.

- برزیل، مکزیک، امارات متحده عربی و سه کشور افریقائی شورای امنیت(کنیا،غنا و گابن) موضع معتدلی داشتندو علیه ایران حرفی نزدند.

- کشور هند در نشست مذکور اصلا سخنرانی نکرد که به خوبی رویکرد مثبت هند در قبال جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

علیرغم دعوت آمریکا از کشورهای غیر عضو شورای امنیت برای حضور در این جلسه،تنها نیوزلند به نمایندگی از کشورهای کنز شرکت کرد.

- گروه دوستان منشور ملل متحد که مرکب از 19 کشور هستند، تصمیم گرفتند تا در این نشست بیانیه‌ای را در حمایت از جمهوری اسلامی ایران قرائت نمایند. برهمین اساس سفیر دوم (سفیر و معاون نمایندگی ) ونزوئلا در این نشست حاضر شد اما آمریکا در اعمال دیکتاتوری رسانه‌ای خود اجازه سخنرانی را به نماینده ونزوئلا را نداد. سفیر ونزوئلا در سخنرانی خود استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر کشورها و اقدامات قهری یکجانبه با اهداف سیاسی (تحریم ها) علیه ایران را محکوم کرده و تاکید کرده بود که دغدغه های حقوق بشری با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همخوانی ندارد.

- آمریکا تقریبا به غیر از خود،مهمانان مدعو و دوستانش،اجازه سخنرانی به فرد دیگری نداد.

- قبل از برگزاری نشست غیر رسمی ،امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، مسائل حقوق بشری خود را با کشورهائی که ازماعقب تر هستند،مقایسه نمی کنیم تا احساس رضایت داشته باشیم،بلکه نگاه ما به اهداف والائی چون حاکمیت دین،اخلاق و عدالت بر جامعه است و مصمم هستیم در این مسیر حرکتمان را ادامه دهیم.

- آرامش و طمانینه سفیر ایران،خشم خبرنگار بی بی سی فارسی را در پی داشت.این خبرنگار تلاش نمود با سر وصدا  و اتهامات ناروا علیه ایران توجهات را به خود جلب نماید.

- نمایندگی ایران بخاطر رفتارهای دور از ادب و نزاکت خبرنگار بی بی سی فارسی در محوطه سازمان ملل که مخل رویکرد همبستگی وصلح بین اعضای این سازمان بود به سخنگوی سازمان ملل  ابراز گله کردو خواستار عدم تکرار این قبیل رفتارها شد.