از احزاب و گروه‌ها تا رسانه‌ها به ویژه صداوسیما و البته نهادهای نظارتی و در نهایت مردم می‌توانند زمینه انتخاباتی پر شور را فراهم کنند.

ضرورت‌های تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات بیشتر احساس می‌شود؛ به ویژه آنکه شاید بتوان گفت این دوره از انتخابات از حساسیت‌های بالاتری نسبت به دوره‌های قبل هم برخوردار است زیرا با افزایش مشارکت هم می‌تواند در برابر تحریم‌طلبان داخلی و خارجی ایستاد و هم آنکه آرامش اجتماعی را به کشور بازگرداند. اما برای تخقق این موضوع چه باید کرد؟

شاید نخستین‌ مسئولیت با احزاب و گروه‌های سیاسی باشد که یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌هایشان انتخابات بوده و هست؛ در واقعررسالت ذاتی احزاب شرکت در انتخابات است و احزاب قانونی اگر نتواند یا نخواهد در انتخابات شرکت کنند عملا خالی از محتوا می‌شوند؛ به همین دلیل فارغ از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی هر حزب دارای مجوز باید با تمام توان در انتخابات شرکت کند و با ارائه برنامه‌ از مخاطبان خود بخواهد که در انتخابات حاضر شوند.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان سیاسی نهادهای نظارتی می‌توانند در این دوره قدری موسع‌تر به بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات بپردازند تا با تعدد نامزدها مشارکت هم با برود.

نکته دیگر آن است که رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما زمینه آگاهی مردم از امر انتخابات را فراهم کنند و نیز مردم را با نامزدهای انتخاباتی آشنا سازند. رسانه‌های دیگر اعم از روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هم در امر اطلاع‌رسانی انتخاباتی نقش مهمی دارند.

البته مردم نیز در این بین با دانستن این نکته که انتخابات مجلس سرنوشت تقنینی-نظارتی چهارسال آینده کشور را رقم می‌زند، ضرورت دارد که با تمام توان در انتخابات حاضر شوند.

نکته پایانی هم آن است که انتخابات این دوره به امنیت ملی گره خوره است زیرا تنها انتخابات است که می‌تواند هجمه‌های گسترده بیگانگان را خنثی کند و دانستن همه اینها از سوی مردم می‌تواند زمینه‌ساز حضور گسترده آنها پای صندوق‌های رأی‌گیری را فراهم کند.