جواد امام با مواضع تندش و البته بیانیه ماه گذشته حزبش نشان‌ داده است که می‌خواهد یکه‌تاز تندروی در جبهه اصلاحات باشد.

جواد امام لیدر رادیکال‌های اصلاح‌طلب؟/ تأثیر او و اتحادی‌ها بر مواضع رادیکال خاتمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: در شرایطی که اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌کوشند تا فضای سیاسی در جبهه اصلاحات را انتخاباتی کنند و نامزدهایشان هم ثبت نام کرده‌اند، رادیکال‌ها مشغول کارند تا مخاطبان اصلاحات را به سمت عدم مشارکت سوق دهند. در گفت‌وگوها و بیانیه‌های افراد و احزاب تندروی اصلاحات می‌توان دریافت که یک دستور کار در میان است؛ ناامیدکردن مردم از اصل انتخابات در نظام جمهوری اسلامی.

در این بین جواد امام این روزها نقش پررنگی دارد؛ هفته‌ای نیست که او گفت‌وگویی نداشته باشد و نگوید که حاکمیت انتخابات را خالی از معنا کرده است. حالا این حرف را به اشکال مختلف بیان می‌کند. او اخیرا در گفت‌وگو با «خبرفوری» گفته است: «معتقدم رویکرد حاکمیت نسبت به انتخابات و محدودیت‌هایی مانند اصلاح قانون انتخابات، انگیزه را از مردم گرفته‌است. تاثیرگذاری مردم در انتخابات و داشتن حق آزادانه برای انتخاب شدن و انتخاب کردن، با رویکرد حاکمیت نسبت به انتخابات تحدید شده و تا این حق به مردم برنگردد و اعتماد آسیب‌دیده بازسازی نشود، از انتخابات واقعی و حداکثری خبری نیست».

پیش از این نیز او در گفت‌وگو با «ایلنا» اساس سیستم نظارتی در کشور را زیرسوال برده بود و باز هم گفته بود انتخابات بی‌معناست: «از نظر من انتخابات با شکل فعلی مفهوم خود را از دست داده. ما چهار مرجع داشتیم که باید از این مراجع رسمی استعلام می‌گرفتند و حالا سپاه و دفاتر شورای نگهبان هم به آن اضافه شده است».

چندروز پیش از این مصاحبه هم در گفت‌وگوی دیگری با ذکر این ادعا که اصلاح‌طلبان را حذف کرده‌اند گفته بود: «شورای نگهبان می‌گوید مشارکت حداکثری به من چه ربطی دارد؟ مشارکت اصلا برای من مهم نیست».

اما فرای همه اینها بیانیه حزب او یعنی مجمع ایثارگران مهم است. جواد امام دبیرکل این حزب است. مجمع ایثارگران در بیانیه خود کلیت نظام را به انواع و اقسام اتهامات متهم کرده بود. در واقع این بیانیه از سخنان اپوزیسیون‌های خارج‌نشین هم تندتر بود و بعد از انتقادهای گسترده به آن جواد امام به عنوان دبیرکل نه سعی بر اصلاح آن کرد و نه حتی توضیحی درباره‌اش داد. جالب است بدانید که او حالا سخنگوی جبهه اصلاحات هم هست؛ تشکیلاتی که قرار است اصلاح‌طلبان را در انتخابات پیش رو هماهنگ کند.

به نظر می‌رسد جواد امام به عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به سید محمد خاتمی نقش محوری در میان رادیکال‌های جبهه اصلاحات دارد. البته در این مسیر بسیار بعید است که از حزب اتحاد ملت هم خط نگیرد زیرا این حزب هم در سال‌های اخیر همواره با اتخاذ مواضعی غیراصولی سعی کرده است فضای اصلاح‌طلبی در کشور را تند کند. اعضای همین حزب بودند که با هیاهوهای فراوان باعث کنار رفتن بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات شدند و آذر منصوری دبیرکل تندوری حزبشان را بر کرسی ریاست جبهه اصلاحات نشاندند. آنها و جواد امام حالا همگرایی زیادی با یکدیگر دارند و شاید همین همگرایی باعث شده است که خاتمی را هم به سمت اتخاذ مواضع غیراصولی بکشانند؛ کمااینکه در بیانیه اخیر خاتمی دیدیم که او نیز مانند رادیکال‌ها انواع اتهام‌ها را دستگاه‌های نظارتی زد و گفت که شرایط مشارکت در انتخابات فراهم نیست.