خاتمی باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد حامی مشارکت در انتخابات باشد یا تحریم‌طلب است. تصمیم او هر کدام از این دو راه باشد، نتایج خاص خود را خواهد داشت.

اصلاح‌طلبان خاتمی، اصلاح‌طلبان روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بر خلاف انتظارها سید محمد خاتمی در این دوره از انتخابات به سمت طیف رادیکال گرایش پیدا کرده است و آن طور که مشاهده می‌شود، حزب اتحاد ملت او را تحت تأثیر قرار داده‌اند. خاتمی در همه انتخابات‌ها سعی می‌کرد با هر انتقادی که دارد اما در جهت قانع‌سازی مردم برای مشارکت در انتخابات حرکت می‌کرد اما مواضع اخیرش نشان می‌دهند او در شرایط کنونی تفاوت چندانی با فردی مانند سعید حجاریان ندارد و گفتمان رادیکال چنین نیروهایی بر او نیز حاکم شده است.

با در نظر داشتن چنین فرضی باید دید که تکلیف اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چگونه می‌شود. واقعیتی است که خاتمی دیگر مانند سال‌های قبل نفوذ تشکیلاتی در میان همه اصلاح‌طلبان ندارد و دلیلش هم همین است که خاتمی به نوعی زبان تندروهای حزب اتحاد ملت شده است. بسیاری از اصلاح‌طلبان عملا از خاتمی حرف‌شنوی ندارند به ویژه اگر سیاست او در این دوره از انتخابات عدم مشارکت باشد. طیف‌های زیادی از اصلاح‌طلبان خواهان مشارکت گسترده در انتخابات هستند و حتما اگر خاتمی نخواهد از مشارکت انتخاباتی حمایت کند، آنها مسیر خود را خواهند رفت. تا اینجای کار شاهد یک شکاف احتمالی مهم میان اصلاح‌طلبان طیف رادیکال‌ها با محوریت اتحادملت-خاتمی و میانه‌روها هستیم. اگر چنین شکافی به وقوع بپیوندد در آن صورت به نظر می‌رسد میان میانه‌روهای اصلاحات و اعتدالی‌ها همگرایی شکل می‌گیرد محوریت این سمت ماجرا هم با کارگزاران-اعتدال و توسعه است. به نوعی کارگزاران نمایندگی احزاب میانه‌روی اصلاح‌طلب که خواهان شرکت در انتخابات هستند را بر عهده می‌گیرد و اعتدال و توسعه که نزدیک‌ترین حزب به روحانی است، اعتدالی‌ها را پای کار می‌آورد.

در صورت تحقق این فرضیه شاهد یک دو قطبی در جبهه اصلاحات خواهیم بود؛ یک سو اصلاح‌طلبان تحریمی می‌ایستند با محوریت سید محمد خاتمی و آن سوی میدان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اعتدالی‌ها با محوریت حسن روحانی. البته تحقق این فرضیه بستگی به نظر نهایی خاتمی دارد؛ آنکه می‌خواهد حامی شرکت در انتخابات باشد یا جزو تحریمی‌هاست؟