یک فعال سیاسی گفت: شورای نگهبان بیش از پنجاه درصد نظرات هیئت‌های اجرایی را لحاظ می‌کند.

تأیید یا ردصلاحیت‌ها مستند به قانون بوده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مرحله بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی انجام شد و نتایج مشخص‌شده موافقان و منتقدانی دارد.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در بعضی شهرها هیئت‌های اجرایی مقداری بر اساس برخی روابط و غرض‌ورزی‌ها رد و تأیید صلاحیت می‌کنند اما مشکلی از سوی شورای نگهبان دیده نشده است و در مجموع تا این مرحله قریب به اتفاق تأیید و ردصلایحیت‌ها مستند به اسناد مشخص بوده است. باتوجه به اینکه در قانون باید علل و عوامل ردصلاحیت افراد مستند باشد، دقت در این مرحله نسبت به گذشته بیشتر بوده است و چون باید مستند باشد همه دستگاه‌های مسئول مستندات خود را ارائه داده‌اند».

او ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود مثلا فلان نماینده به دلیل یک اظهارنظر ردصلاحیت شده است، درست نیست و به نظر می‌رسد ناشی از عدم اطلاعات کافی از پرونده افراد است. این طور نیست که فردی به دلیل یک موضوع خاصی یا یک اظهارنظر ردصلاحیت شود و باید دلایل متعددی وجود داشته و شاید یکی از آن دلایل مثلا اتهام‌زنی‌های آن فرد ردصلاحیت‌شده به دیگر نمایندگان در موضوع خودروهای شاسیی‌بلند بوده باشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «یک مثال دیگر؛ می‌گویند فلان نماینده به دلیل موافقت با استیضاح وزیر ردصلاحیت شده است. خب این هم درست نیست زیرا مسئله دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران است. اگر نماینده‌ای چنین کند التزام عملی به ولایت فقیه ندارد زیرا رهبری گفته‌اند که نمایندگان حق دخالت در عزل و نصب‌ها را ندارند. حالا اگر نماینده‌ای چنین کرده باشد، هم قانون را نقض کرده و هم خلاف سیاست‌های کلی نظام که از سوی رهبر انقلاب ترسیم می‌شود، عمل کرده است».

ترقی در پایان گفت: «من تصور می‌کنم نوعا شورای نگهبان بیش از پنجاه درصد نظرات هیئت‌های اجرایی را لحاظ کند به ویژه وقتی رد یا تأییدصلاحیت بر اساس قانون بوده است و فرد هم شکایتی نداشته باشد. در مجموع تصور می‌کنم فرایند بررسی‌ صلاحیت‌ها قابل قبول بوده است و مردم هم از این شرایط استقبال می‌کنند زیرا متوجه شده‌اند نهادهای نظارتی نظارت خوبی بر عملکرد نمایندگان مجلس دارند و این طور نیست که فردی که نماینده شد خیالش راحت باشد که هر کاری می‌خواهم می‌توانم انجام دهم و تصور می‌کنم با این روند شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور خواهیم بود».