اصلاح‌طلبان که از ماه‌ها پیش به اصل انتخابات حمله می‌کردند حالا از مخاطبانشان می‌خواهند وارد انتخابات شوند.

پشت صحنه فاز اخیر سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نظر می‌رسد شاهد تغیری استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان هستیم. آنها از چندماه پیش می‌گفتند که اصل انتخابات در جمهوری اسلامی ایران زیر سؤال است. کافی است به بیانیه چندماه پیش خاتمی نگاه کنیم یا سخنانی که رئیس افراطی جبهه اصلاحات مطرح می‌کرد. البته این سیاست قدیمی اصلاح‌طلبان است که خیلی زودتر از برگزاری هر انتخابات به انتخابات و مجریان و ناظران انتخابات حمله کنند و البته نظام را تهدید به تحریم انتخابات تا بتوانند سهم بیشتری در انتخابات کسب کنند؛ سیاستی که همواره هم با شکست مواجه شده است و عملا نتوانسته‌اند با تهدید و فضاسازی سهم‌خواهی کنند. جالب اینجاست که اصلاح‌طلبان در هر دوره بر این سیاست شکست‌خورده اصرار دارند و این دوره از انتخابات مجلس هم همین مشی را ادامه دادند. اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها از ماه‌ها قبل با مطرح‌کردن اینکه بناست در کشور «خالص‌سازی» شکل بگیرد و هر نیروی منتقدی جایی در مناصب سیاسی ندارد سعی می‌کردند خود را در نگاه عمومی متفاوت جلوه دهند.

حالا اما به نظر می‌رسد بعد از مشخص‌شدن صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی آنها فاز جدیدی از سیاست انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. آنها با تکیه بر گزاره‌های مطرح‌شده پیشین مبنی بر حمله به شورای نگهبان و اصل انتخابات و با عنوان‌کردن اینکه بناست خالص‌سازی در کشور صورت بگیرد، حالا نمی‌گویند که در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، بلکه می‌گویند باید برای مقابله با خالص‌سازی همه‌جانبه در انتخابات شرکت کرد. البته سوپرانقلابی‌ها هم کم بهانه دست آنها نمی‌دهند و می‌بینیم که اصلاح‌طلبان روزهای متمادی است که به بهانه سخن مهمان یک برنامه تلویزیونی مبنی بر اینکه «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست» موج‌سواری گسترده‌ای انجام داده‌اند و خطاب به مردم می‌گویند برای مقابله با چنین طیف‌هایی به ما رأی دهید.

شاید نتوان گفت که این شیوه، بازی تازه اصلاح‌طلبان است بلکه می‌توان گفت فاز دوم تحرکات انتخاباتی است. اصلاح‌طلبان می‌دانند که باتوجه به ناکارآمددی دولت حسن روحانی به عنوان دولت مورد حمایتشان و البته عملکرد ضعیف فراکسیون امید در مجلس دهم  نمی‌توانند انتظار کسب رأی از مردم را داشته باشند؛ به همین دلیل آنها سیاست تخریب رقیب را در پیش گرفته‌اند و به تدریج می‌خواهند چنین گزاره‌ای را به مردم القاء کنند که اگر به ما رأی ندهید «خالص‌سازها» کشور را تصاحب می‌کنند.

سیاست کنونی اصلاح‌طلبان اما شکست‌ خواهد خورد زیرا اولا مردم آنها را دارای صلاحیت برای گفتن و خوب و بد کشور نمی‌دانند و ثانیا می‌دانند همه اصولگرایان طیف محدودِ سوپرانقلابی‌ها نیست و از قضا در دوره کنونی بیش از هر زمان عموم مردم در پی میانه‌روی انقلابی و اصولمند هستند.

منبع: فردا