یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ممکن است آمریکا از دولت نتانیاهو عبور کند اما از دفاع اسرائیل عقب‌ نمی‌نشیند.

ممکن است آمریکا از دولت نتانیاهو عبور کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حمله اخیر ایران به رژیم صهیونیستی بسیاری از معادلات را بر هم زد و حالا این ایران است که دست بالا را دارد اما در این بین یک پرسش مهم به وجود می‌آید؛ اینکه نقش آمریکا در این بین چه خواهد بود؟ آیا می‌تواند باعث عدم گسترش جنگ شود؟

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «موضع آمریکا دوگانه است؛ از یک سو خواستار گسترش جنگ از مرزهای غزه به منطقه نیست و اسقرار نیروها، خط و نشان‌ها و آرایش نظامی‌اش همه نشان از این گزاره دارد اما از آن سو این به معنای آن نیست که پشت سر اسرائیل در بزنگاه‌های حساس قرار نمی‌گیرد. به بیان دیگر آمریکا در برخورد با اسرائیل از یک مرزی جلوتر نمی‌رود. در همه پیام‌هایی که ردوبدل می‌شود این موضوع وجود دارد که آمریکا نمی‌خواهد جنگ گسترش یابد اما اگر آمریکا ناچار شود وارد درگیری می‌شود».

او ادامه داد: «صحبتی که بایدن و بلینکن یا سالیوان مبنی بر عدم موافقت آمریکا در در موضوع گسترش جنگ می‌کنند به این معنی نیست که اگر جنگی در بگیرد آمریکا دخالت نمی‌کند ضمن اینکه تلاش‌هایی برای کاهش تنش صورت می‌گیرد اما باید در نظر بگیریم که آمریکا متحد و حامی آهنین اسرائیل است چه تهدید موجودیتی باشد چه درگیری باشد. حداقل این است که نیازهای تسلیحاتی اسرائیل را تأمین می‌کند و هر گونه سلاحی را در اختیار اسرائیل می‌گذارد. در واقع مواضع آمریکا صفر و یکی نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «نتانیهو و بایدن بر سر موضوعاتی با هم اختلاف دارند؛ از جمله چگونگی مواجهه با حماس و هزینه‌های جنگ و آینده جنگ اما اگر اسرائیل موجودیتش در خطر قرار بگیرد تحت حمایت آمریکا خواهد بود».

ابوالفتح در پایان گفت: «از نظر دولت آمریکا می‌شود درباره ماهیت دولت اسرائیل صحبت کرد اما آمریکا تعهد خلل‌ناپذیر و آهنین نسبت به ارتش اسرائیل دارد. این موضوع هم حتی فرای نخست‌وزیر رژیم اسرائیل یعنی نتانیهو است. به بیان دیگر حتی ممکن است آمریکا از دولت نتانیاهو عبور کند اما از دفاع اسرائیل عقب‌ نمی‌نشیند».