ترکیه ضمن تکرار حمایت خود را از تمامیت ارضی اوکراین اعلام کرد، آنکارا نسبت به دخالت ناتو در جنگ اوکراین و روسیه هشدار داده است.

از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم | به دنبال کاهش تنش غرب با روسیه هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ترکیه ضمن تکرار حمایت خود را از تمامیت ارضی اوکراین اعلام کرد، آنکارا نسبت به دخالت ناتو در جنگ اوکراین و روسیه هشدار داده است.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در پی نشست غیررسمی روسای دیپلماسی ناتو در پراگ پایتخت چک اعلام کرد: ما از ادامه کمک به اوکراین و توان اوکراین برای بازدارندگی حمایت می‌کنیم، اما نمی‌خواهیم ناتو علیه روسیه در این جنگ مشارکت داشته باشد».

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ائتلاف ناتو و اعضای آن از کی یف حمایت محدودی کرده اند و تمرینات آموزشی متعددی را در مرز‌های روسیه و در کشور‌های همسایه آن برگزار کرده اند. با این حال، آنها از مداخله مستقیم و آشکار در درگیری‌های جاری خودداری کردند.

اوکراین هنوز عضو ناتو نیست و روسیه حملات نظامی خود را علیه هیچ یک از نیرو‌های این ائتلاف انجام نداده است.

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد کشورش در حال بررسی امکان خروج نیروهای خود از سوریه به طور مشروط است.

فیدان ادامه داد همه کشور‌های عضو ناتو به دنبال مداخله مستقیم در جنگ اوکراین نبوده اند، برخی از آنها معتقدند چنین اقدامی خطر گسترش درگیری منطقه‌ای و بحران‌های بزرگتر را به همراه خواهد داشت.

نماینده ترکیه در سازمان ملل معتقد است در سایه بحران‌های دیگر، جهان نباید از سوریه منحرف شود.

در طول جنگ اوکراین، آنکارا تا حد زیادی موضع بی طرفانه و میانجی بین مسکو و کی یف را حفظ کرده است و از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و در عین حال تلاش می‌کند تنش‌های غرب با روسیه را آرام کند.