یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: سخنان آقای پزشکیان در نخستین کنفرانس خبری‌‌اش نشان داد که دولت چهاردهم نگاهی فرامنطقه‌ای به عرصه سیاست خارجی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنان آقای مسعود پزشکیان در نخستین کنفرانس خبری‌اش نشان داد که دولت چهاردهم نگاهی فرامنطقه‌ای به عرصه سیاست خارجی دارد. آقای پزشکیان نگاه مثبتی به منطقه و شرق و نگاهی محتاطانه به غرب دارد. نگاه دولت قبل منطقه‌ای، شرق و اسلامی داشت اما دولت چهاردهم نگاهی گسترده‌تر دارد و می‌خواهد ارتباط خود را علاوه بر منطقه ارتباطات با شرق از جمله کشورهای چین، روسیه و هند داشته باشد. باید منتظر ارائه سیاست‌های کلی دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی باشیم و طبیعتا آقای پزشکیان در سازمان ملل سیاست‌های دقیق‌تری درباره برجام و ارتباط ایران با جامعه‌ بین‌المللی را تشریح می‌کند».

مسئله صدور انقلاب، تفسیر چندگانه‌ای دارد. صدور انقلاب به خودی خود عملیاتی شده است و ملت‌های آزاده و مسلمان جهان تحت تأثیر ارزش‌های انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند و نیازی به صدور به شکل تهاجمی نیست. بعد از انقلاب اسلامی شاهد شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت اسلامی در منطقه علیه قدرت‌های غربی و رژیم صهیونستی بودیم. پاسخ آقای هم به نظر من دیپلماتیک بود.

حمایت از محور مقاومت یک اصل کلی است و مربوط به سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران است و هر دولتی با هر سیاستی باید این سیاست کلی را دنبال کند و هر دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب باید از این سیاست تبعیت کند. آقای پزشکیان باتوجه به سابقه انقلابی و مبارزاتی و خدماتی که ارائه داده است حتما همه‌جانبه از محور مقاومت حمایت خواهد کرد.

شخصیت آقای پزشکیان مردمی است و شخصیت مردمی او بر اجرایی و دیپلماتیک او چیره شده است. به نظر من زمان باعث می‌شود که ادبیات آقای پزشکیان سیاسی‌تر و پخته‌تر شود.