آفتاب یزد/ به نظر می رسد منهای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باقی وزرای پیشنهادی مشکلی برای کسب رای اعتماد ندارند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آفتاب یزد: حالا پنج روزی است که وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در بهارستان مستقر شده‌اند تا صلاحیت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت هم رای اعتماد به آن‌ها داده شود. قرار است امروز مشخص شود که کدام یک از 19 وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی از بهارستان راهی پاستور خواهند شد. با این حال در ساعات پایانی بررسی صلاحیت ها، گمانه زنی‌ها در خصوص اینکه کدام وزیر پیشنهادی رای اعتماد خواهد گرفت داغ است. برخی معتقدند که همه کابینه راهی پاستور خواهند شد و عده‌ای بر این عقیده‌اند که چند نفر از وزرای پیشنهادی از این قافله جا خواهند ماند و به پاستور نمی‌رسند. در ادامه به بررسی برخی از پیش‌بینی‌ها می‌پردازیم و نظر کارشناسان را در این خصوص جویا می‌شویم.

‌nپیش‌بینی یک نماینده سابق

روز گذشته یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر رایزنی‌های روز آخر بررسی صلاحیت وزرای در رای نمایندگان گفت: «احتمال دارد دو یا سه وزیر از مجلس رای اعتماد نگیرند.» عزت الله یوسفیان ملا درگفتگو با ایسنا اظهار کرد: «تا اینجا به نظر من وزیر آموزش و پرورش رای نخواهد آورد؛ چون فضای مجلس همراه با او نیست البته یکی دو وزیر دیگر هم ممکن است رای نیاورند با این حال سخنرانی رئیس جمهور در روز پایانی و قبل رای‌گیری و رایزنی‌ها در روز پایانی بر رای نمایندگان تاثیر زیادی خواهد داشت.» وی همچنین درباره نحوه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس، افزود:« در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس تصریح شده است که کمیسیون‌های مجلس، برنامه‌های دولت و وزرا بررسی کرده و به صحن علنی گزارش دهند. این برنامه‌ها باید با قوانین بالادستی نظام مثل سیاست‌های کلی یا برنامه ۵ ساله و همچنین قوانین مدون کشور مغایرت نداشته باشد. » این نماینده پیشین مجلس با اشاره به پخش مشروح مذاکرات از رادیو و تلویزیون گفت: «آیا مطالبی که این روزها پخش می‌شود، برای مردم عایدی دارد؟ من در دو دولت روحانی و احمدی‌نژاد در مجلس بودم و معتقدم مذاکراتی که مطرح می‌شود چیزی نصیب مردم نمی‌کند. مهم این است که وزرا چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات کشور داشته باشند مثلا در مورد آموزش و پرورش مطالبه این است چرا همسان‌سازی اجرا نمی‌شود؟ وزیر پیشنهادی باید برنامه خود را در این زمینه ارائه کند یا بگوید برای مدارس غیردولتی و انتفاعی چه برنامه‌ای دارد یا وزیر اقتصاد بگوید چه برنامه‌ای برای کاهش قیمت طلا و ارز تقویت پول ملی دارد. وزیر تعاون برنامه خود را برای ایجاد اشتغال بگوید و وزیر بهداشت بگوید چه برنامه‌ای در زمینه واکسیناسیون، پیشگیری از کرونا و تقویت کادر درمان دارد. » وی تصریح کرد: «نباید موافقت و مخالفت با شخص وزیر باشد بلکه باید برنامه‌ها ملاک بررسی باشد مثلا از وزیر راه پرسیده شود چه برنامه‌ای برای ساخت یک میلیون مسکن در سال دارد؟ در مجموع من معتقدم باید از مذاکرات مجلس چیزی عاید مردم شود و برنامه وزرای پیشنهادی نقد شود با این حال کمتر به این مسائل پرداخته می‌شود.» این طور که از صحبت‌های این نماینده پیشین بر می‌آید تا کنون شخص وزرای پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و همانطور که دیدیم برنامه آن‌ها آن طور که باید مورد بررسی قرار نگرفته، بنابراین به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی بر اساس فردیت وزرا به آن‌ها رای اعتماد خواهد داد نه بر اساس کارایی و برنامه آن ها.

‌nهمه وزرا به غیر از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش راهی پاستور می‌شوند

داریوش قنبری فعال سیاسی نیز در گفتگو با آفتاب یزد در خصوص اینکه کدام وزرا در نهایت راهی پاستور خواهند شد، گفت:« طبق اخباری واصله به نظر می‌رسد به احتمال زیاد همه وزرای پیشنهادی به غیر از یک نفر یعنی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رای اعتماد را از مجلس می‌گیرند.» وی تصریح کرد:« به نظر می‌رسد تنها وزیر آموزش و پرورش است که مخالفان زیادی دارد و برنامه هایش برای نمایندگان قانع‌کننده نبوده است. علاوه بر برنامه‌ها بحث سوابق نیز مطرح است که سبب می‌شود آقای باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش مناسب به نظر نرسد، بنابراین چون بحث‌های زیادی در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح است اطمینان زیادی وجود دارد که به غیر از ایشان سایر وزرای پیشنهادی رای اعتماد را از نمایندگان مجلس کسب خواهند کرد. در کل تا این لحظه بر اساس اخبار منتشر شده عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قطعی است.» این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که به نظر شما لابی گری‌ها در مجلس تا چه اندازه بر رای نمایندگان تاثیر‌گذار است گفت:« قطعا و یقینا نقش لابی گری را نمی‌توان نادیده گرفت اما در کل شاید فرصت زیادی هم برای لابی گری به آن

معنا در حال حاضر وجود نداشته باشد و قطعا لابی گری به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد، حتما بحث توانایی ها، گرایش سیاسی نمایندگان و اینکه دولت و مجلس هم فکر هستند هم در این خصوص تاثیر‌گذار است و تا حدی کار را برای گرفتن رای اعتماد وزرای پیشنهادی آسان کرده است. اگرچه نمی‌توان گفت که هر وقت مجلس و دولت هم سو بوده‌اند کار رای اعتماد به وزرا آسان بوده است چون در برخی مقاطع ما شاهد بودیم در مجالس همسو با دولت، خیلی از وزرای پیشنهادی رای اعتماد مجلس را نداشته اند؛ اما در کل وقتی که مجلس و دولت همسو باشند کار رای اعتماد هم بر مبنای همسویی سیاسی تا حد زیادی آسان‌تر می‌شود و برخی از مشکلاتی که می‌تواند از این لحاظ به وجود بیاید، رفع می‌شود چون بحث گرایش‌های سیاسی در این شرایط از قبل حل شده است.» قنبری افزود:« البته یک سری رقابت‌های درون گروهی نیز در حال حاضر شاهد هستیم، برخی از نمایندگان مجلس انتظار داشتند که در کابینه سیزدهم به عنوان وزیر به دولت بروند و چون این اتفاق نیفتاد شاید این مسئله دلخوری‌هایی را برای آن دسته از نمایندگان ایجاد کند و سبب شود تا نسبت به برخی از وزرا و جایگاه‌های خاص مواضع خاصی را اتخاذ کنند و یا رای اعتماد ندهند اما فکر نمی‌کنم که این مسئله خیلی بر کلیت مجلس تاثیر‌گذار باشد. گرایش کلیت مجلس به نظر می‌رسد تا اینجا به سمت رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم است.»