هزینه تحصیل پزشکی در روسیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

همه چیز درباره تحصیل پزشکی در کشور روسیه

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، به عوامل بسیاری بستگی دارد. این عوامل شامل کشور مبدا، مسافت، میزان معدل و سایر موارد هستند. پیش از آن که به بررسی دقیق لیست هزینه‌ها بپردازیم، بیایید ابتدا با تحصیل پزشکی در کشور روسیه آشنا شویم. به طور کلی پزشکی یکی از پرتقاضاترین گزینه‌های تحصیلی در جهان به شمار می‌آید. این رشته با نیاز روزافزون به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، انتخابِ اول بسیاری از افراد است. عده‌ی زیادی از دانشجویان به دلیل نیاز جهانی و ارائه برنامه‌های با کیفیت بالا، در نظر دارند رشته پزشکی را در روسیه ادامه دهند. با این حال، مهم است که قبل از تصمیم‌گیری، جنبه‌های اقتصادی مربوط به این حرفه را بدانید. در این مقاله به بررسی هزینه تحصیل پزشکی در کشور روسیه خواهیم پرداخت.

برای سهولت بیش‌تر متقاضیان تحصیل در روسیه، اکثر دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های پزشکی را با شهریه رایگان برای شهروندان روسیه ارائه می‌دهند. با این حال برای دانشجویان بین‌المللی و غیرروس، هزینه‌هایی نیز برای شهریه و اقامت در دانشگاه اختصاص خواهد یافت. این هزینه‌ها بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی انتخابی متفاوت هستند. به طور متوسط دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل رشته پزشکی در روسیه، می‌بایست هزینه‌ای بین 4000 تا 10000 دلار آمریکا را در هر سال تحصیلی بپردازند. ذکر این نکته ضروری است که این هزینه‌ها تقریبی بوده و ممکن است بسته به دانشگاه و نوع برنامه تحصیلی متفاوت باشند.

علاوه بر شهریه و هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، دانشجویان بین‌المللی باید هزینه زندگی خود در طول اقامت دانشجویی را نیز درنظر بگیرند. این هزینه شامل اسکان، تامین غذا، حمل و نقل، مواد تحصیلی و بیمه درمانی است. به طور متوسط، هزینه‌های زندگی ماهانه در روسیه بسته به شهری که دانشگاه در آن واقع شده و سبک زندگی دانشجو، می‌تواند از 300 تا 500 دلار آمریکا متغیر باشد.

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه به صورت مقدماتی

سوالی که برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به روسیه به وجود می‌آید، این است که تحصیل در روسیه به صورت مقدماتی چیست؟ بسیاری از دانشگاه ها دارای بخش های مقدماتی هستند که در آن دانشجویان خارجی می توانند دوره‌های آموزشی فشرده ای را بگذرانند. این دوره‌های آموزشی علاوه بر این که در بسیاری موارد اجباری هستند، هزینه هایی را نیز به همراه خواهند داشت. به طور معمول برنامه مقدماتی دانشگاه های پزشکی روسیه، شامل آموزش فشرده زبان روسی و در مواردی زبان انگلیسی است. همچنین برخی دوره های آموزش عمومی که برای شرکت در امتحانات حوزه انتخابی ضروری هستند نیز طی این فرآیند تدریس می‌شوند.

حال برای محاسبه هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به صورت مقدماتی، باید به زمان ارائه شده برای گذراندن دوره دقت کنید. برخی از دوره های پیش مقدماتی پزشکی حداکثر تا یک ماه به طول می انجامند. این در حالی است که دانشگاه های تخصصیِ پزشکی در روسیه، دوره‌های مقدماتی شش ماهه و یک ساله نیز برگزار می کنند. آموزش در دپارتمان آمادگی برای رشته پزشکیِ عمومی، به طور متوسط چیزی حدود 200000روبل( نزدیک به 3000 دلار) در سال است. توجه داشته باشید که امکان تحصیل رشته پزشکی در روسیه، در بسیاری از موارد مشروط به گذراندن دوره پیش مقدماتی است.

آشنایی با برنامه آموزشی تحصیل پزشکی در روسیه

پس از آشنایی مقدماتی با هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، حال نوبت به آشنایی با برنامه تحصیل در کشور روسیه رسیده است. اساسا تحصیل پزشکی در کشور روسیه شش الی هفت سال طول می کشد( به استثنای تخصص های دندانپزشکی و داروخانه که 5 ساله هستند). برای دریافت مدرک پزشک عمومی، تکمیل دوره پزشکی عمومی و اخذ تحصیلات پایه پزشکی در روسیه ضروری است. پس از آن دانشجویان پزشکی که حالا تبدیل به پزشک عمومی شده اند، می بایست دوره کارآموزی خود را تکمیل کنند. دوره کارآموزی شامل تجربه کاری دانشجو نمی شود، زیرا یک فعالیت صرفا پزشکی نیست. با این حال گذراندن آن بر اساس توافقنامه های بین المللی منعقد شده در زمان ثبت نام، ضروری است.

اگر قصد تحصیل در تخصص چشم پزشکی یا نفرولوژی را دارید، ابتدا باید مدرک پزشکی عمومی خود را دریافت کنید. سپس باید دوره یک ساله کارآموزی خود را در واحدهای پزشکی تعیین شده بگذرانید. پس از آن می توانید بسته به تخصص انتخاب شده، بین 2 تا 4 سال در دوره رزیدنتی تحصیل کنید. فارغ التحصیلان خارجی در کشور روسیه می بایست پس از تحصیل در این کشور، مدرک پزشکی خود را با قوانین پزشکیِ کشور مقصد تطبیق دهند. به این ترتیب با به رسمیت شناخته شدن مدرک تحصیلی خود، قادر به طبابت و ارائه خدمات درمانی در کشور خود خواهند بود.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

استعلام هزینه تحصیل پزشکی در 2 دانشگاه معروف روسیه

  1. دانشگاه پزشکی سچنوف روسیه:

برای دریافت مدرک پزشکی مورد تایید در جامعه بین المللی، دانشگاه سچنوف بهترین گزینه است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسات دولتی و نیمه دولتی برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی شناخته می‌شود. نکته مثبت دانشگاه سچنوف، ارائه برنامه‌های آموزشی اضافی است که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای پزشکان اشاره کرد. به عنوان مثال، پزشک می تواند برای آموزش بیش تر، دوره های رایگان بیهوشی عمومی و احیا را انتخاب کند. این برنامه 216 ساعته به پزشکان کمک می کند تا دانش خود را در مورد تکنیک های بیهوشی خاص و جراحی عمومی گسترش بدهند. هزینه کامل تحصیل پزشکی برای 2 ترم در دانشگاه سچنوف، حدود 10هزار دلار آمریکا است.

  1. دانشگاه پزشکی کازان روسیه:

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه و دانشگاه کازان، نسبت به سایر دانشگاه ها کمی بیش تر است. این دانشگاه دارای مجوز رسمی و تاییدیه از کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا می‌باشد. همچنین دانشجویان در آن می‌توانند به دو زبان روسی و انگلیسی تحصیل کنند. همانطور که در بخش های پیشین اشاره کردیم، کالج کازان همچنین یک دوره پیش مقدماتی 3 ماهه نیز برای پزشکی ارائه می دهد. هزینه تحصیل یک دانشجوی غیر روس در دانشگاه کازان، در بازه بین 5000 الی 6000 هزار دلار قرار دارد. البته لازم به ذکر است این هزینه برای 2 ترم متوالی دانشجو محاسبه می شود. دانشجویان پزشکیِ مشغول به تحصیل در کازان، در صورت مستعد بودن می توانند بورسیه تحصیل در آمریکای شمالی را از کالج سلطنتی اخذ کنند.

به طور کلی در روسیه رشته های پزشکی - دندانپزشکی و داورسازی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد. البته درباره رشته داروسازی باید گفت که داروسازی روسیه در ایران دکترا معادل سازی نمی شود. 

موسسه روس دانش نماینده دانشگاه فدرال کازان

موسسه روس دانش به عنوان نماینده رسمی دانشگاه فدرال کازان در ایران دوره ها مشترک پادفک تهران کازان برگزار  می کند. در این دوره دانشجو دوره پادفک را در تهران زیر نظر اساتید دانشگاه کازان شروع و در ترم دوم برای ادامه دوره پادفک به دانشگاه کازان می رود و در پایان مدرک پادفک دانشگاه فدرال کازان را دریافت می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صورت حضوری به دفتر روس دانش در تهران مراجعه کنید.