در آستانه انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان در معرض یک آزمون مهم قرار دارند؛ اینکه می‌خواهند همصدا با براندازان شوند یا به قانون تمکین کنند؟

آزمونی بزرگ برای اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان به بهانه اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی حملات گسترده‌ای به نهادهای نظارتی و حتی اصل انتخابات را ترتیب داده‌اند و مدام در گفت‌وگوهای مختلف می‌کوشند چنین جلوه دهند که ردصلاحیت تعدادی از نیروهایشان به مثابه زائل‌شدن اصل انتخابات است؛ سیاستی که پیش از این فقط طیف افراطی اصلاحات پیش گرفته بود اما حالا گسترده چنین گفتمانی را در میان میانه‌روهای جبهه اصلاحات هم می‌بینیم.

اصلاح‌طلبان به نوعی می‌کوشند همه بحران‌های خود از جمله از دست‌دادن سرمایه اجتماعی‌شان را پشت حمله به هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان بپوشانند و در این عرصه هم کم نمی‌گذارند اما آنها باید بدانند کاری که انجام می‌دهند به نوعی ناامیدکردن مردم از انتخابات است؛ هدفی که سال‌هاست جریان‌های معاند در پیش گرفته‌اند. گرچه طیف رادیکال اصلاحات مدت‌هاست که راه خود را انتخاب کرده است و سعی می‌کند نزدیک به اپوزیسیون شوند اما اصلاح‌طلبانی که همواره کوشیده‌اند در مسیر قانون حرکت کنند، اکنون در معرض آزمونی بزرگ قرار گرفته‌اند؛ آنکه می‌خواهند در زمره رادیکال‌ها قرار بگیرند و همصدا با براندازان اصل انتخابات در ایران را زیرسؤال ببرند یا آنکه تمایل دارند به قانون تمکین کنند؟

آزمون اخیر می‌تواند سرنوشت حیات سیاسی جبهه اصلاحات را تعیین کند. بی‌تردید اگر اصلاح‌طلبان اقداماتی از جنس براندازان انجام دهند، طبیعی است در آینده هم نمی‌توانند انتظار مشارکت سیاسی داشته باشند و اگر به سرنوشتی مشابه اپوزیسیون‌های خارج‌نشین دچار نشوند، دست‌کم مانند سرنوشتی مشابه نهضت‌آزادی را شاهد خواهند بود؛ چه آنکه هیچ بعید نیست رادیکال‌های جبهه اصلاحات پا را از نهضت آزادی شدن فراتر نهند و گفتمان خود را مشابه معنادان سرسخت نظام کنند.

با این اوصاف جبهه اصلاحات و شخص سید محمد خاتمی باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا هنوز تمایل دارند نیروهایی درون نظام تعریف شوند، ولو با داشتن اختلافات گسترده یا آنکه می‌خواهند این انتخابات را پایان راه سیاست‌ورزی قانون قرار دهند؟